• AllyZ

Brittiskt pass till var bebis fodd i London?? Eller svenskt provisoriskt??

Vet nagon hur det fungerar med brittiskt pass och har gatt igenom processen? Har sokt runt och vad jag forstar maste man ha bott i England fem ar for att bebisen ska fa medborgarskap. Jag ar svensk och min man fran Australien, jag har bott i London sex ar och han sju. Stammer det?

Bebisen vantas i Nov/Dec sa vi funderar redan pa hur vi snabbast kan ordna pass for att kunna ta taget till Frankrike innan jul (semesterhus). Har last att man kan fa provisoriskt pass fran svenska ambassaden mot en avgift, erfarenheter av det?

vore valdigt tacksam for svar!Glad 

• Svar på tråden Brittiskt pass till var bebis fodd i London?? Eller svenskt provisoriskt??
  • AllyZ

Tack! Har forstatt att provisoriskt pass gar fort, men inte hittat mycket om samordningsnummer! Star en manad, men kanske man kan fa det snabbare om man betalar extra? 

Eftersom jag har permanent residence i UK kan mitt barn fa pass trots att ingen av oss ar uk citizens, men tror den processen blir en hel del langre an provisoriskt svenskt pass. 

• AllyZ

Ok..

man kan inte fa pass utan samordningsnummer, nej, det har jag kollat.

Sa da ar det i princip kort redan om det stammer att det tar runt fyra veckor, plus att jag ar beraknad 30/11 sa vi prickar nog in alla julens ledigheter. Kommer tidigast fa pass i januari i sa fall.

Kommer att ringa och prata med dem for sakerhets skull men verkar inte positivt.

Far kolla upp det brittiska passet istallet. 

• AllyZ

Ok tack sa mycket! ska kontaka Skatteverket och hora vad de kan gora for mig!

Protea: ja man skaffar ett certificate of permanent residence fran Home office, application forms finns pa homeoffice.gov.uk sidan. Sedan med det och barnets fodelsebevis ska man kunna registrera barnet som brittisk medborgare och sedan skaffa passet.

Du ar ju aven sjalv berattigad till medborgarskap om du bott dar sedan 95.  

• AllyZ

Tulpy: Man kan ha dubbla medborgarskap som birtt. Savida inte det landet man skaffar det andra i forbjuder det, da maste man ge upp det brittiska...

• AllyZ

Ja det stammer vad din pappa sager. Sverige tillat innan inte dubbla medborgarskap! sa det ar Sverige som skulle tvinga honom att ge upp det brittiska, inte tvart om. Dock andrades detta ar 2001 sa nu kan han ha bada passen!Glad

• AllyZ

Hmm ingen aning faktiskt, nu nar jag tanker efter vet jag ju manga svenskar som har dubbelt. Laste detta om 2001 pa svenska ambassaden i paris hemsida, sa det stammer nog men maste vara nagot annat som spelar in ocksa...vet inte!

• AllyZ
    evaoregon skrev 2011-06-03 18:55:11 följande:
    Kolla även upp hur det funkar med medborgaskap i Australien.  Får ert barn det genom din man? 
    Ja australieniskt pass kan vi skaffa genom ambassaden. Dock tar det lite tid, verkar som det snabbaste ar att prata med skatteverket i god tid och tigga och be att de kan faxa samordningsnummer direkt till ambassaden eller skicka med express. Sedan skaffa provisoriskt pass. Nagon hade en van som det lyckats forr.

Vara alternativ ar australiensiskt, engelsk och svensktGlad
  • AllyZ

Det spelar egentligen inte stor roll langre eftersom bada pasen ar EU pass. Men om han vuxit upp i ett land kanske man vill att han ska kanna tillhorighet? Skadar inte att ha tva pass i alla fall. Aven om man bara anvander det engelska nar man reser dit och svenska alltid annars kan det vara vart det. Bara att ha tva pass skulle vara en enorm gava for mig som en gang fatt mitt pass stulet och en annan gang tappat bort det. Underlattar vissa byrakratiska processer i UK som framtida giftermal (kanske lite tidigt att tanka pa for er son;)?, allt som kraver papper och dokument blir lattare om man har medborgarskap...

Har inte uppfattat att det kostar 500, ar det for en vuxen som soker medborgarskap? Om man ar fodd i landet tror jag det ar annorlunda. En vuxen maste ibland svara pa fragor om landet och annat krangligt, men en bebis som ar fodd dar ar det annorlunda med. Tror jag! 

Svar på tråden Brittiskt pass till var bebis fodd i London?? Eller svenskt provisoriskt??