• AllyZ

Brittiskt pass till var bebis fodd i London?? Eller svenskt provisoriskt??

Vet nagon hur det fungerar med brittiskt pass och har gatt igenom processen? Har sokt runt och vad jag forstar maste man ha bott i England fem ar for att bebisen ska fa medborgarskap. Jag ar svensk och min man fran Australien, jag har bott i London sex ar och han sju. Stammer det?

Bebisen vantas i Nov/Dec sa vi funderar redan pa hur vi snabbast kan ordna pass for att kunna ta taget till Frankrike innan jul (semesterhus). Har last att man kan fa provisoriskt pass fran svenska ambassaden mot en avgift, erfarenheter av det?

vore valdigt tacksam for svar!Glad 

• Svar på tråden Brittiskt pass till var bebis fodd i London?? Eller svenskt provisoriskt??
  • Lykkorus
    AllyZ skrev 2011-06-03 14:43:14 följande:
    Vet nagon hur det fungerar med brittiskt pass och har gatt igenom processen? Har sokt runt och vad jag forstar maste man ha bott i England fem ar for att bebisen ska fa medborgarskap. Jag ar svensk och min man fran Australien, jag har bott i London sex ar och han sju. Stammer det?

Bebisen vantas i Nov/Dec sa vi funderar redan pa hur vi snabbast kan ordna pass for att kunna ta taget till Frankrike innan jul (semesterhus). Har last att man kan fa provisoriskt pass fran svenska ambassaden mot en avgift, erfarenheter av det?

vore valdigt tacksam for svar!Glad 
    980 kr tror jag ett provisoriskt pass kostar, gäller 7 månader Glad
  • evaoregon
    Lykkorus skrev 2011-06-03 15:35:39 följande:
    980 kr tror jag ett provisoriskt pass kostar, gäller 7 månader Glad

UK£ 154 = 1 561.08803 Swedish kronor.  Så det blir ännu dyrare.  Inte 980 kr utan 1 561 kr. 

• zest

Hej,
    Vet inte hur dyrt ett ordinarie svenskt pass är i England, men smidigast för oss som bor i Spanien var att först ta ett provosoriskt pass (innan du kan få ett provosoriskt pass så måste du ha ett samordningsnummer från skatteverket i Sverige) sedan åkte vi till Sverige där ett ordinarie pass kostar 400 SEK (ville ändå hem för att visa upp underverket).

Vanligtvis så får barnet endast landets nationalitet om någon utav föräldrarna är i detta exempel brittisk medborgare, så om din man har brittiskt medborgarskap kan ni ansöka om brittiskt pass.

Hoppas att detta hjälpte.

• AllyZ

Tack! Har forstatt att provisoriskt pass gar fort, men inte hittat mycket om samordningsnummer! Star en manad, men kanske man kan fa det snabbare om man betalar extra? 

Eftersom jag har permanent residence i UK kan mitt barn fa pass trots att ingen av oss ar uk citizens, men tror den processen blir en hel del langre an provisoriskt svenskt pass. 

• evaoregon
    AllyZ skrev 2011-06-03 16:15:51 följande:
    Tack! Har forstatt att provisoriskt pass gar fort, men inte hittat mycket om samordningsnummer! Star en manad, men kanske man kan fa det snabbare om man betalar extra? 

Eftersom jag har permanent residence i UK kan mitt barn fa pass trots att ingen av oss ar uk citizens, men tror den processen blir en hel del langre an provisoriskt svenskt pass. 
    Kan man få provisoriskt pass om man aldrig tidigare har haft ett svenskt pass och inte har ett samordningsnummer?  Jag skulle ringa t ex ambassaden och kolla.
  • zest

Vi fick vänta ca 4-5 veckor på samordningsnummret, men då våran dotter är född den 23/11 så fick man räkna med semesterdagar för de på skatteverket osv :) Tror att det som snabbast kanske kan ta ca 2 veckor (men tror inte man kan betala extra för snabbare hantering), vi fick hjälp både av ambassaden i Madrid samt berit (tror jag att hon hette) på skatteverket i Umeå.

Lycka till!!

• AllyZ

Ok..

man kan inte fa pass utan samordningsnummer, nej, det har jag kollat.

Sa da ar det i princip kort redan om det stammer att det tar runt fyra veckor, plus att jag ar beraknad 30/11 sa vi prickar nog in alla julens ledigheter. Kommer tidigast fa pass i januari i sa fall.

Kommer att ringa och prata med dem for sakerhets skull men verkar inte positivt.

Far kolla upp det brittiska passet istallet. 

• Protea
    AllyZ skrev 2011-06-03 16:37:24 följande:
    Ok..

man kan inte fa pass utan samordningsnummer, nej, det har jag kollat.

Sa da ar det i princip kort redan om det stammer att det tar runt fyra veckor, plus att jag ar beraknad 30/11 sa vi prickar nog in alla julens ledigheter. Kommer tidigast fa pass i januari i sa fall.

Kommer att ringa och prata med dem for sakerhets skull men verkar inte positivt.

Far kolla upp det brittiska passet istallet. 
    Nu blir jag nyfiken. Jag trodde inte man kunde fa Brittiskt pass om foraldrarna inte hade brittiskt medborgarskap. Jag har bott i UK sedan 1995 sa jag ar permanent bosatt har. Skulle jag alltsa kunna soka brittiskt pass till min son ocksa?
Svar på tråden Brittiskt pass till var bebis fodd i London?? Eller svenskt provisoriskt??