• evaoregon

Brittiskt pass till var bebis fodd i London?? Eller svenskt provisoriskt??

Om ni skyndar på så tror jag ni kan hinna få ett vanligt pass åt barnet.  Kontakta ambassaden och fråga vilket som är bäst.

Här är info om provisoriskt pass.  Det gäller enbart för EN specifik resa.  £154  kostar det.

• evaoregon
    Lykkorus skrev 2011-06-03 15:35:39 följande:
    980 kr tror jag ett provisoriskt pass kostar, gäller 7 månader Glad

UK£ 154 = 1 561.08803 Swedish kronor.  Så det blir ännu dyrare.  Inte 980 kr utan 1 561 kr. 

• evaoregon
    AllyZ skrev 2011-06-03 16:15:51 följande:
    Tack! Har forstatt att provisoriskt pass gar fort, men inte hittat mycket om samordningsnummer! Star en manad, men kanske man kan fa det snabbare om man betalar extra? 

Eftersom jag har permanent residence i UK kan mitt barn fa pass trots att ingen av oss ar uk citizens, men tror den processen blir en hel del langre an provisoriskt svenskt pass. 
    Kan man få provisoriskt pass om man aldrig tidigare har haft ett svenskt pass och inte har ett samordningsnummer?  Jag skulle ringa t ex ambassaden och kolla.
  • evaoregon
    AllyZ skrev 2011-06-03 16:37:24 följande:
    Ok..

man kan inte fa pass utan samordningsnummer, nej, det har jag kollat.

Sa da ar det i princip kort redan om det stammer att det tar runt fyra veckor, plus att jag ar beraknad 30/11 sa vi prickar nog in alla julens ledigheter. Kommer tidigast fa pass i januari i sa fall.

Kommer att ringa och prata med dem for sakerhets skull men verkar inte positivt.

Far kolla upp det brittiska passet istallet. 
    Jag har hört om de som kontaktat Sverige direkt och fått samordningsnummer snabbare än så. 
  • evaoregon
    Tulpy skrev 2011-06-03 18:37:55 följande:
    Ahh men varför har jag kunnat ha dubbelt hela tiden?
    Tidigare var det så att barn kunde ha dubbla medborgarskap, men var tvungna att välja vilket de ville behålla när de var typ 18-20 år.  Sverige tillät då inte dubbla medborgarskap för vuxna, men ifrån den 1 juli 2001 så kan man ha ett svenskt medborgarskap och även fler om det andra landet/länderna tillåter det.  Jag känner de som har fyra medborgarskap (svenskt, amerikanskt samt medborgarskap i Australien och Nya Zeeland). 
  • evaoregon
    AllyZ skrev 2011-06-03 16:37:24 följande:
    Ok..

man kan inte fa pass utan samordningsnummer, nej, det har jag kollat.

Sa da ar det i princip kort redan om det stammer att det tar runt fyra veckor, plus att jag ar beraknad 30/11 sa vi prickar nog in alla julens ledigheter. Kommer tidigast fa pass i januari i sa fall.

Kommer att ringa och prata med dem for sakerhets skull men verkar inte positivt.

Far kolla upp det brittiska passet istallet. 
    Kolla även upp hur det funkar med medborgaskap i Australien.  Får ert barn det genom din man? 
  • evaoregon
    Tulpy skrev 2011-06-03 18:55:51 följande:
    ahh förklarar saken! hmm kommer mitt barn oxå få dubbelt eller?
    Här står det hur det funkar med brittiskt medborgarskap och man kan ha två om det andra landet tillåter dubbla medborgarskap.  T ex svenskt och brittiskt funkar bra.

www.ukba.homeoffice.gov.uk/britishcitizenship/
  • evaoregon
    Tulpy skrev 2011-06-03 18:55:51 följande:
    ahh förklarar saken! hmm kommer mitt barn oxå få dubbelt eller?
    Ja, ditt barn borde också kunna ha två medborgarskap. 
  • evaoregon
    AllyZ skrev 2011-06-03 20:38:35 följande:
    Ja australieniskt pass kan vi skaffa genom ambassaden. Dock tar det lite tid, verkar som det snabbaste ar att prata med skatteverket i god tid och tigga och be att de kan faxa samordningsnummer direkt till ambassaden eller skicka med express. Sedan skaffa provisoriskt pass. Nagon hade en van som det lyckats forr.

Vara alternativ ar australiensiskt, engelsk och svensktGlad
    Ja, det kan nog gå snabbast.  Jag känner en mamma i London som lyckades fixa pass till sitt barn ganska så snabbt genom att själv ringa till skatteverket och få skatteverket att faxa över samordningsnummer till ambassaden i London. Blanketten som jag hänvisade till måste man dock fylla i och få iväg till skatteverket.  Kanske faxa dit? 
  • evaoregon
    Protea skrev 2011-06-04 08:45:18 följande:
    Nu har jag last pa ett antal sidor pa natet och jag skulle visst kunna soka dubbelt medborgarskap till min son! Han har redan svenskt men brittiskt ar visst ocksa en mojlighet pga av att jag bor har sedan over 10 ar. Undrar om det ar vart det? Vad jag forstar sa kostar det over £500 att bara soka brittiskt medborgarskap. Ni som har dubbelt varfor gjorde ni sa?
    Nu har jag och barnen både svenskt och amerikanskt medborgarskap, men om det gällde två EU länder så skulle jag inte bry mig så mycket om att ha dubbla medborgarskap.
Svar på tråden Brittiskt pass till var bebis fodd i London?? Eller svenskt provisoriskt??