• Miamaria87

Flytt till Tyskland - tyskt dagis/skola?

Min man har blivit erbjuden en tjänst i Tyskland (Nürnberg) under två års tid och om vi bestämmer oss för att flytta kommer det att ske nu till hösten. Detta känns så klart jättespännande och vi är väldigt positiva inför en ev flytt. Men det som oroar är hur det kommer att bli för barnen, som är 3 år och 5 1/2 år, att börja på ett tyskt dagis när de inte kan tala tyska. Vår äldsta kommer i så fall att börja skola nästa höst och har i och för sig ett år på sig att lära sig tyska tills dess. Och hur lång väntetid är det generellt till dagisplatser? Är det någon som har erfarenhet av en liknande situation?

• Svar på tråden Flytt till Tyskland - tyskt dagis/skola?
  • WSalma

Jag tror inte att det blir problem med språket - barn lär sig ju så fort.

Hur svårt det är att få dagisplats varierar nog väldigt från ort till ort. För en del dagis måste man ställa sig i kö redan när man är gravid, för andra går det mycket snabbare. Där jag bor måste man anmäla barnet minst ett år i förväg till kommunalt dagis.

Lycka till!

• Miamaria87

Ja, du har säkert rätt i att barnen lär sig väldigt snabbt :) Kanske man kan ha turen att hitta dagisplatser på ett privat dagis. Vi hoppas mycket på att allt ska klaffa så att vi kan genomföra flytten. Det skulle vara spännande att få bo utomlands ett par år, då jag tror att det skulle vara väldigt utvecklande och berikande för hela familjen. 

• WSalma

Har du också fått jobb? Ananrs finns det rätt mycket aktiviteter som man kan gå med barnen på om det inte går på dagis. Dagis är rätt dyrt också (i vår stad är det ganska billigt, men man betalar i alla fall 85-120 € per barn om man tjänar rätt bra för en halvdagsplats utan mat) så jag skulle nog skippa det så länge du inte har ett jobb i alla fall...

Privata dagis kostar ofta minst 350 € per barn... (finns säkert billigare också)

• Miamaria87

Jag pluggar och kan fortsätta med vissa kurser på distans, men tänkte gå ner till halvfart om vi flyttar. Det kunde vara ett alternativ att vara hemma med barnen, om vi inte får dagisplatser, men jag tänker att de kanske inte lär sig språket lika snabbt då? Det är väl främst vår dotter vi tänker på, som måste lära sig tyska innan hon börjar skolan nästa höst. Det är mycket att ta ställning till inför ett sådant här stort beslut.... :) Hur länge har du bott i Tyskland?

• WSalma

Visst är det trevligt om de kan gå på dagis, men jag tänkte att det inte är ett knock-out-kriterium om ni inte får plats direkt.

Jag ha bott här sedan februari 2005.

• HarperSeven

Om det går så försök få in det i din mans kontrakt att hans företag betalar förskoleplats åt era barn. Det är mycket dyrare än i Sverige. Vi betalade 530 Euro i månaden för en privat Kindergarten (6h/dag). Privata förskolor är dock dyrare än kommunala. Vi bodde i Hamburg och där sa alla att det var svårt att få plats. Men jag har inte träffat någon som det inte har löst sig för. Men man måste vara aktiv själv för att få en plats. Så börja redan nu och ta kontakt med Kindergarten i Nürnberg! Vi fick plats på en Kindergarten genom att jag mailade och ringde till dem. Barn lär sig språk relativt fort men framförallt så kan yngre barn lära sig språk utan brytning någon som vuxna inte kan. För att dina barn ska lära sig tillräckligt bra tyska så måste de gå på tysk kindergarten. Det är jag helt övertygad om. Det kommer att bli jobbigt i början för barnen på tysk Kindergarten men i slutändan så kommer det att vara värt det. För vår son tog det ungefär fyra månader innan han började prata tyska och tio månader innan han kunde prata flytande. Han var 3,5 år när vi flyttade till Tyskland.

• Bavaria Blue

Välkommen till Bayern! Franken (delen av Bayern där Nürnberg ligger) är helt underbart med härlig natur och nära till Europa. Ni kommer att stortrivas!  

Eftersom bada barnen är över 3 ar är det Kindergarten som gäller (Kinderkrippe upp till 3 ar). Inne i tyska storstäder är det ofta brist pa barnomsorg och även väldigt dyrt, men i förorter blir det genast bade enklare och billigare. Pa kommunala Kindergärten samordnas platsfördelningen ofta centralt medans man maste ställa sig i kö enskilt pa varje privat dagis. Ofta har kommunen bra listor över alla dagis i omradet.

Som Filip skriver, se vad din mans firma kan göra. Kanske kan de bade fixa och betala barnomsorgen. En del firmor har egna dagis för de anställdas barn, vilka ofta är billigare (men kan vara jättesvara att fa plats pa).

Spraket blir säkert inga problem, men de lär sig säkert fortare pa dagis. Men kanske är nagon slags privat undervisning för barn ett bra komplement.

Hör av dig om det är nat mer du vill veta.

• Miamaria87

Ja, vi ska absolut försöka förhandla med företaget om de kan betala en del av förskolekostnaden. Idag kontaktade vi faktiskt en privat kindergarten i Nürnberg och det verkade som att det skulle kunna gå att få två dagisplatser där till hösten, så det känns hoppfullt! Vad skönt att höra att det gick så bra för er son att lära sig prata tyska.

• Miamaria87

Tack för informationen, Bavaria Blue! Vi tänkte åka ner till Nürnberg om några veckor för att se oss omkring och titta på lite olika områden att bo i, ska bli jättespännande. Är det någon som kan tipsa om några bra områden i Nürnberg mottages detta tacksamt! :)

• HarperSeven
    Miamaria87 skrev 2011-05-30 14:34:48 följande:
    Tack för informationen, Bavaria Blue! Vi tänkte åka ner till Nürnberg om några veckor för att se oss omkring och titta på lite olika områden att bo i, ska bli jättespännande. Är det någon som kan tipsa om några bra områden i Nürnberg mottages detta tacksamt! :)

Jag tror att det bästa är om ni kan ta kontakt med din mans blivande chef om vilka områden som är bra i Nürnberg. Det var så vi fick veta vilka områden som var bra i Hamburg. Sedan så får ni ta hänsyn till var era barns Kindergarten ligger och avståndet till din mans arbete. Vi valde att bo nära sonens Kindergarten för att på så sätt underlätta sociala kontakter. Det fungerade väldigt bra och både jag och sonen har fått vänner för livet genom hans Kindergarten. Nu bor vi inte längre i Tyskland men vi ska snart och hälsa på igen.

• 3 barns mamma84

Lever tråden fortfarande ? eller så kanske man inte får kontakt med er eller ?

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ mamma84.bloggagratis.se/
  • Miamaria87

Jag vet inte om det finns andra Tysklandstrådar som lever? Bor du i Tyskland? Vi står fortfarande inför beslutet om vi ska flytta till Tyskland eller inte, hela processen har blivit lite utdragen. Om flytten blir av så flyttar vi nog till årsskiftet. Vi oroar oss mest för hur det ska påverka vår dotter som är född -05, och undrar om hon hinner lära sig prata flytande tyska på 9 mån eftersom hon isf ska börja tysk skola i sept nästa år. Men förmodligen är det vi som ser onödigt många hinder, barn lär sig nog språk snabbare än vad man tror! 

• 3 barns mamma84
    Miamaria87 skrev 2011-07-12 20:33:42 följande:

Jag vet inte om det finns andra Tysklandstrådar som lever? Bor du i Tyskland? Vi står fortfarande inför beslutet om vi ska flytta till Tyskland eller inte, hela processen har blivit lite utdragen. Om flytten blir av så flyttar vi nog till årsskiftet. Vi oroar oss mest för hur det ska påverka vår dotter som är född -05, och undrar om hon hinner lära sig prata flytande tyska på 9 mån eftersom hon isf ska börja tysk skola i sept nästa år. Men förmodligen är det vi som ser onödigt många hinder, barn lär sig nog språk snabbare än vad man tror! 

Nej vi bor i danmark södrajylland min dotter är 05:a och hon har bott som vi hela livet i sverige men du underskatta inte henne det tog min dotter 1 månad !! och hon kunde bara danska flytande och fick talepedagåg med
    Min son är 08:a och förstår och pratar hmm sådär men det kommer

varför flyttar ni inte till dk ?   
  • Miamaria87

Vad skönt att höra att det gick så fort för din dotter att lära sig språket. Det blir säkert inga problem! Min man jobbar för ett tyskt företag, det är därför vi fått erbjudande om att flytta till just Tyskland.

• 3 barns mamma84
    Miamaria87 skrev 2011-07-13 10:23:25 följande:
    Vad skönt att höra att det gick så fort för din dotter att lära sig språket. Det blir säkert inga problem! Min man jobbar för ett tyskt företag, det är därför vi fått erbjudande om att flytta till just Tyskland.
    Okej men du det kommer gå bra bara skaffa talepedagång det kommer hon att få när ni kommer till palts dagiset ..

Ja hon är lättlärs denna fisgryn i aug är det skola  
Svar på tråden Flytt till Tyskland - tyskt dagis/skola?