• Miamaria87

Flytt till Tyskland - tyskt dagis/skola?

Min man har blivit erbjuden en tjänst i Tyskland (Nürnberg) under två års tid och om vi bestämmer oss för att flytta kommer det att ske nu till hösten. Detta känns så klart jättespännande och vi är väldigt positiva inför en ev flytt. Men det som oroar är hur det kommer att bli för barnen, som är 3 år och 5 1/2 år, att börja på ett tyskt dagis när de inte kan tala tyska. Vår äldsta kommer i så fall att börja skola nästa höst och har i och för sig ett år på sig att lära sig tyska tills dess. Och hur lång väntetid är det generellt till dagisplatser? Är det någon som har erfarenhet av en liknande situation?

• Svar på tråden Flytt till Tyskland - tyskt dagis/skola?
  • Miamaria87

Ja, du har säkert rätt i att barnen lär sig väldigt snabbt :) Kanske man kan ha turen att hitta dagisplatser på ett privat dagis. Vi hoppas mycket på att allt ska klaffa så att vi kan genomföra flytten. Det skulle vara spännande att få bo utomlands ett par år, då jag tror att det skulle vara väldigt utvecklande och berikande för hela familjen. 

• Miamaria87

Jag pluggar och kan fortsätta med vissa kurser på distans, men tänkte gå ner till halvfart om vi flyttar. Det kunde vara ett alternativ att vara hemma med barnen, om vi inte får dagisplatser, men jag tänker att de kanske inte lär sig språket lika snabbt då? Det är väl främst vår dotter vi tänker på, som måste lära sig tyska innan hon börjar skolan nästa höst. Det är mycket att ta ställning till inför ett sådant här stort beslut.... :) Hur länge har du bott i Tyskland?

• Miamaria87

Ja, vi ska absolut försöka förhandla med företaget om de kan betala en del av förskolekostnaden. Idag kontaktade vi faktiskt en privat kindergarten i Nürnberg och det verkade som att det skulle kunna gå att få två dagisplatser där till hösten, så det känns hoppfullt! Vad skönt att höra att det gick så bra för er son att lära sig prata tyska.

• Miamaria87

Tack för informationen, Bavaria Blue! Vi tänkte åka ner till Nürnberg om några veckor för att se oss omkring och titta på lite olika områden att bo i, ska bli jättespännande. Är det någon som kan tipsa om några bra områden i Nürnberg mottages detta tacksamt! :)

• Miamaria87

Jag vet inte om det finns andra Tysklandstrådar som lever? Bor du i Tyskland? Vi står fortfarande inför beslutet om vi ska flytta till Tyskland eller inte, hela processen har blivit lite utdragen. Om flytten blir av så flyttar vi nog till årsskiftet. Vi oroar oss mest för hur det ska påverka vår dotter som är född -05, och undrar om hon hinner lära sig prata flytande tyska på 9 mån eftersom hon isf ska börja tysk skola i sept nästa år. Men förmodligen är det vi som ser onödigt många hinder, barn lär sig nog språk snabbare än vad man tror! 

• Miamaria87

Vad skönt att höra att det gick så fort för din dotter att lära sig språket. Det blir säkert inga problem! Min man jobbar för ett tyskt företag, det är därför vi fått erbjudande om att flytta till just Tyskland.

Svar på tråden Flytt till Tyskland - tyskt dagis/skola?