Inlägg från: HarperSeven |Visa alla inlägg
  • HarperSeven

Flytt till Tyskland - tyskt dagis/skola?

Om det går så försök få in det i din mans kontrakt att hans företag betalar förskoleplats åt era barn. Det är mycket dyrare än i Sverige. Vi betalade 530 Euro i månaden för en privat Kindergarten (6h/dag). Privata förskolor är dock dyrare än kommunala. Vi bodde i Hamburg och där sa alla att det var svårt att få plats. Men jag har inte träffat någon som det inte har löst sig för. Men man måste vara aktiv själv för att få en plats. Så börja redan nu och ta kontakt med Kindergarten i Nürnberg! Vi fick plats på en Kindergarten genom att jag mailade och ringde till dem. Barn lär sig språk relativt fort men framförallt så kan yngre barn lära sig språk utan brytning någon som vuxna inte kan. För att dina barn ska lära sig tillräckligt bra tyska så måste de gå på tysk kindergarten. Det är jag helt övertygad om. Det kommer att bli jobbigt i början för barnen på tysk Kindergarten men i slutändan så kommer det att vara värt det. För vår son tog det ungefär fyra månader innan han började prata tyska och tio månader innan han kunde prata flytande. Han var 3,5 år när vi flyttade till Tyskland.

• HarperSeven
    Miamaria87 skrev 2011-05-30 14:34:48 följande:
    Tack för informationen, Bavaria Blue! Vi tänkte åka ner till Nürnberg om några veckor för att se oss omkring och titta på lite olika områden att bo i, ska bli jättespännande. Är det någon som kan tipsa om några bra områden i Nürnberg mottages detta tacksamt! :)

Jag tror att det bästa är om ni kan ta kontakt med din mans blivande chef om vilka områden som är bra i Nürnberg. Det var så vi fick veta vilka områden som var bra i Hamburg. Sedan så får ni ta hänsyn till var era barns Kindergarten ligger och avståndet till din mans arbete. Vi valde att bo nära sonens Kindergarten för att på så sätt underlätta sociala kontakter. Det fungerade väldigt bra och både jag och sonen har fått vänner för livet genom hans Kindergarten. Nu bor vi inte längre i Tyskland men vi ska snart och hälsa på igen.

Svar på tråden Flytt till Tyskland - tyskt dagis/skola?