• Leija

    Nyfödd med snabb andning - erfarenheter?

    Min lille kille på 8 dagar har sen födseln haft problem med att han andas för fort. Normalt ligger en sån här liten på ca 40 andetag/minut, övre gränsen ligger på 60/min och min lille ligger på 80-90 andetag/min. Nu har vi tagit prover, gjort röntgen på lungor osv men inget hittades.. Men jag vill ju såklart veta varför det är såhär, så är det någon här som har erfarenhet av detta? När han äter blir han även blå/lila på fötterna och benet upp till knät ungefär. Det känns ju som att det borde finnas fler som varit med om samma sak?

  • Svar på tråden Nyfödd med snabb andning - erfarenheter?
  • Leija
    Bilancia skrev 2011-05-21 00:14:55 följande:
    Våran son föddes med tre hål i hjärtat och han andas ansträngt, och han är nu 2½ månad. Nu har jag ju inte räknat hans andetag, men de är mer ansträngda än vad de ska vara, han blir liksom andfådd lätt. Bröstkorgen åker in och man ser revbenen. Näsborrarna utvidgas vid varje andetag och han orkar inte amma i så långa stunder så det blir till att mata lite skvättar här och där. 
    Vi går på regelbundna undersökningar där vi får göra ultraljud på hjärtat så det tycker jag absolut du ska kräva att de gör. Tydligen så blir hans lungor ansträngda av detta, det har nåt med att göra att blodet trycker på för mycket till lungorna.

    Hoppas verkligen de hittar ett svar snart åt er! 
    de har gjort massa undersökningar utan att hitta ngt. det enda på hjärtat var ett litet blåsljud, och det växer ju bort.
    dessutom är inte det ngt som påverkar andningen.
    läkarna väntar nu bara på att det ska bli bra av sig själv typ.
     
  • challis777
    Leija skrev 2011-05-21 20:54:46 följande:
    de har gjort massa undersökningar utan att hitta ngt. det enda på hjärtat var ett litet blåsljud, och det växer ju bort.
    dessutom är inte det ngt som påverkar andningen.
    läkarna väntar nu bara på att det ska bli bra av sig själv typ.
     
    Det låter ju positivt
    Min son föddes ju också med blåsljud men det växte bort.
     Vi här inne har säkert gjort dig jätteorolig, men vi är bara rädda om dig och sonen.
  • Leija
    challis777 skrev 2011-05-21 21:02:58 följande:
    Det låter ju positivt
    Min son föddes ju också med blåsljud men det växte bort.
     Vi här inne har säkert gjort dig jätteorolig, men vi är bara rädda om dig och sonen.
    Snabb andning är ju en indikation på att ngt är fel och nu vet vi ju att det inte är ngt allvarligt, utan säkert bara att han inte riktigt anpassat sig till livet utanför magen.

    hur har det påverkat era barn viktmässigt att de andats fort?
    går det mkt energi till det? 
  • Bilancia

    Ska så små verkligen bara andas runt 40 andetag per minut? :-O
    Jag räknade idag för första gången, och min lilla kille ligger på 80-85 andetag per minut. Det är alltså mycket? Jag känner mig helt novis inom det här känner jag, men de har inte nämnt något om det när vi är inne och kollar hjärtat med jämna mellanrum. De säger bara att hans andning är ansträngd...

  • Leija
    Bilancia skrev 2011-05-21 23:57:41 följande:
    Ska så små verkligen bara andas runt 40 andetag per minut? :-O Jag räknade idag för första gången, och min lilla kille ligger på 80-85 andetag per minut. Det är alltså mycket? Jag känner mig helt novis inom det här känner jag, men de har inte nämnt något om det när vi är inne och kollar hjärtat med jämna mellanrum. De säger bara att hans andning är ansträngd...

    Ja, 80-85 är mkt. Du kan ju fråga om det när ni kollar hjärtat nästa gång. Min skrutt har börjat låta mer ansträngd i andningen på slutet nu, men tydligen har det ingen betydelse heller...
  • Vickan2

    Undrar hur det gick för din bebis? Jag har en bebis som har samma symptom men läkarna hittar inte något. Initiala teorin var att han hade vätska i lungorna, men nu har det gått 9 dagar och då borde det vara borta, men han är fortfarande snabbandad. 

  • sandrabeerg
    Vickan2 skrev 2024-03-08 16:29:13 följande:

    Undrar hur det gick för din bebis? Jag har en bebis som har samma symptom men läkarna hittar inte något. Initiala teorin var att han hade vätska i lungorna, men nu har det gått 9 dagar och då borde det vara borta, men han är fortfarande snabbandad. 


    Hur snabbt andas din? Och hur gammal? För oss är det ännu ingen förändring och ingen vet varför..
  • Vickan2
    sandrabeerg skrev 2024-03-08 16:49:47 följande:
    Hur snabbt andas din? Och hur gammal? För oss är det ännu ingen förändring och ingen vet varför..
    Ca 80 andetag/min i snitt. Men ibland mer och ibland när han sover mindre, men som lägst har det varit runt 60. Han är nu 9 dagar. Vi har tagit infektionsvärde, röntgat lungor och nu även ultraljud på hjärtat. Ska på återbesök igen nästa vecka men läkarna verkar inte ha så mycket mer att gå på? Hur gammal är din, vad har ni kollat up och hur snabb är andningen? 
  • sandrabeerg
    Vickan2 skrev 2024-03-08 17:49:29 följande:
    Ca 80 andetag/min i snitt. Men ibland mer och ibland när han sover mindre, men som lägst har det varit runt 60. Han är nu 9 dagar. Vi har tagit infektionsvärde, röntgat lungor och nu även ultraljud på hjärtat. Ska på återbesök igen nästa vecka men läkarna verkar inte ha så mycket mer att gå på? Hur gammal är din, vad har ni kollat up och hur snabb är andningen? 
    Är det ofta lika mycket när han sover som när han är vaken? Vår kille är fyra månader och tyvärr har det inte minskat på det sätt som vi hade hoppats. I vaket tillstånd ligger han nog mellan 80 och 90 i snitt men det kan också hamna på 120 eller mer. I sömn har det faktiskt förbättrats. När han var tio dagar var han nog inte heller under 60. Nu ligger det mellan knappt 30 och dryga 70 beroende på sömnfas. Ultraljud av hjärta är gjort liksom lungröntgen och Ultraljud av skalle. Man har kollat blodigaser och tagit infektionsprover.  
    Vad har ni kollat?
  • Vickan2
    sandrabeerg skrev 2024-03-08 17:57:28 följande:
    Är det ofta lika mycket när han sover som när han är vaken? Vår kille är fyra månader och tyvärr har det inte minskat på det sätt som vi hade hoppats. I vaket tillstånd ligger han nog mellan 80 och 90 i snitt men det kan också hamna på 120 eller mer. I sömn har det faktiskt förbättrats. När han var tio dagar var han nog inte heller under 60. Nu ligger det mellan knappt 30 och dryga 70 beroende på sömnfas. Ultraljud av hjärta är gjort liksom lungröntgen och Ultraljud av skalle. Man har kollat blodigaser och tagit infektionsprover.  
    Vad har ni kollat?

    Kanske mellan 60-90 vid sömn, och 70-100 vaken. Vi har kollat samma som ni men inte UL på skalle. Får se vad de säger nästa vecka om nästa steg (om något). Vad har läkarna sagt till er? Utreder ni vidare på något sätt? Hur har er kille mått i övrigt? Vi har en väldigt missnöjd kille. Han sover mkt, men vaknar för mat men vill helst sova vidare efter maten. Sällan vaken utan att vara missnöjd (tror han har kämpigt med magen men vet inte om det är något annat också som stör honom). Han var även väldigt stor vid födseln (bf -4), 4,5 kg, vet inte om det haft betydelse?


     

  • sandrabeerg
    Vickan2 skrev 2024-03-08 19:44:27 följande:

    Kanske mellan 60-90 vid sömn, och 70-100 vaken. Vi har kollat samma som ni men inte UL på skalle. Får se vad de säger nästa vecka om nästa steg (om något). Vad har läkarna sagt till er? Utreder ni vidare på något sätt? Hur har er kille mått i övrigt? Vi har en väldigt missnöjd kille. Han sover mkt, men vaknar för mat men vill helst sova vidare efter maten. Sällan vaken utan att vara missnöjd (tror han har kämpigt med magen men vet inte om det är något annat också som stör honom). Han var även väldigt stor vid födseln (bf -4), 4,5 kg, vet inte om det haft betydelse?


     


    Du får gärna skicka pm. Vi har tid till barnneurolog men det är också för att man upptäckte ett par avvikelser (som dock inte hade uppmärksammats om han  inte redan hade följts av vården)
    Det låter rätt likt vår kille. De första två månaderna sov han väldigt mycket och var i stort sett alltid ledsen när han var vaken. Nu är han inte alls missnöjd på det sättet. 
    Han vägde knappt 3.7 två veckor före bf så ingen jätte men över medel. 
  • sandrabeerg

    Läkarna har antytt att det kan vara en normalavvikelse som förhoppningsvis rättar till sig med tiden men jag hade ju gärna sett en förbättring vid det här laget. Vad säger de till er?

Svar på tråden Nyfödd med snabb andning - erfarenheter?