• anka22

Någon mer från Sthlms området med prematur barn?

Hej!

Fick min son i v.32 nu i januari - 2011 och söker andra som oxå fått prematur barn. Vore roligt att få prata och kanske fråga varann om olika saker ang våra barn =)
    Har andra att prata med (som fött i fullgången tid) men är ju inte riktigt samma sak som när man har en förtidigt född bebis.
    Hoppas det finns nån där ute som är sugen på att skriva och vem vet, kanske träffas nåndag?

• Svar på tråden Någon mer från Sthlms området med prematur barn?
  • Lei

Våran lilla älskling föddes nu i januari och jag var i vecka 35+5 så inte lika tidig som din lilla, om jag ska vara ärlig så var vi så inställda på att han skulle komma tidigt så jag tänker inte så mycket på det förutom när folk frågar :)

• Dalva

Vår dotter föddes i vecka 30 i juni 2008. Har sedan också fått en fullgången son (född i jan 2010) vilket var en helt annan sak.

• JoniBoni

Har en dotter som föddes i v 31+6 i dec-10. Hur mår sonen? Allt gått bra? Har ni fått komma hem ännu? Vet man varför han kom för tidigt?

Själv fick jag havandeskapsförgiftning och flödet i navelsträngen var dåligt så hon fick ingen näring så det blev ett akutsnitt efter att ha legat inne på sjukhus i ett dygn..

Må så gott!

• anka22
    JoniBoni skrev 2011-02-21 20:44:34 följande:
    Har en dotter som föddes i v 31+6 i dec-10. Hur mår sonen? Allt gått bra? Har ni fått komma hem ännu? Vet man varför han kom för tidigt?

Själv fick jag havandeskapsförgiftning och flödet i navelsträngen var dåligt så hon fick ingen näring så det blev ett akutsnitt efter att ha legat inne på sjukhus i ett dygn..

Må så gott!
    Hej!
    Vad kul att du svarade =)
    Lill Prinsen mår bra, han växer och blir starkare hela tiden! Vi har vart hemma i ca 2 veckor nu, mycket skönt =) har ju hemsjukvård och det känns super bra! Man vet inte varför han kom så tidigt, de hittade en bakterie men de kan inte säga om det var den som gjorde det eller inte...

Hur går allt för er? hur länge var ni kvar på sjukhuset? vilket sjukhus? hade/har ni hemsjukvård?

Kram
  • anka22
    Lei skrev 2011-02-20 22:30:12 följande:
    Våran lilla älskling föddes nu i januari och jag var i vecka 35+5 så inte lika tidig som din lilla, om jag ska vara ärlig så var vi så inställda på att han skulle komma tidigt så jag tänker inte så mycket på det förutom när folk frågar :)
    nej de va inte lika tidigt men går allt bra för er?
    varför blev det förtidigt? skönt att ni var beredda =)
  • Majsan1974

Hej,

Vår lilla kille kom den 30 sept 2010 i v 32+6. Han vägde 1600 gr och var 42 cm lång. Mitt höga blodtryck gjorde honom lite tillväxt hämmad. Vi låg på DS i 16 dagar och hade hemsjukvård i tre veckor tills ammningen fungerade. Var låg ni?
    Nu är prinsen snart fem månader och väger ca 6000 gr och är 65 lång. Så det går fort

• anka22
    Majsan1974 skrev 2011-02-24 18:53:36 följande:

Hej,

Vår lilla kille kom den 30 sept 2010 i v 32+6. Han vägde 1600 gr och var 42 cm lång. Mitt höga blodtryck gjorde honom lite tillväxt hämmad. Vi låg på DS i 16 dagar och hade hemsjukvård i tre veckor tills ammningen fungerade. Var låg ni?
    Nu är prinsen snart fem månader och väger ca 6000 gr och är 65 lång. Så det går fort

Hej!
    Vi låg på karolinska huddinge och har fortfarande hemsjukvård. Vi ska oxå vänta på att amningen ska funka helt =) och det verkar som sonden kanske ryker nästa vecka! Skrattande
    Oj, ja tiden kommer säkert gå fort! våran prins kan nu ha storlek 44 och vi tycker han börjar bli stor, haha.
  • Längtar efter barn

Födde min dotter i på Huddinge i augusti 2010. Hon föddes i vecka 28+6 och vägde 1083g och var 37 cm lång. (2,5 månad för tidigt)
    Nu är hon 6 månader och 1 vecka och var vuxit till 60 cm och 6,6 kg!!
    Utvecklingsmässigt är hon som vilken 4 månadersbebis som helst.

• Lei
    anka22 skrev 2011-02-22 18:15:31 följande:
    nej de va inte lika tidigt men går allt bra för er?
    varför blev det förtidigt? skönt att ni var beredda =)
    Allt har bara gått bra för oss. Vi var på vanliga bb avdelningen och allt, nu sist när vi var på bvc sa våran sjuksköterska där att vi hade ett alldeles perfekt barn fast det visste vi ju redan :) Han går riktigt bra upp i vikt trots att ammningen inte räcker till utan vi kör med ersättning också.

Vi misstänker att födseln kan ha sagts igång av vinterkräksjukan jag hade dagen innan men det är inget som är bekräftat. 

Såg att ni precis börjat med storlek 44, ett tips om ni inte hittar så mycket kläder i den storleken är tradera där köpte vi det mesta. Här hemma har vi precis börjat med 50 på stora pojken :)
    Hur länge ska ni ha hemsjukvård?
  • hama06

Hej, har en son som föddes i september 2010 i v. 31+3. Han vägde strax under 1800 g och var 43 cm lång. Han är snart 6 månader (4 mån korr), närmar sig 6 kg och är 60 cm lång. Vi låg på neo (Sachsska) nästan fyra veckor. Amningen kom igång innan hemfärd så vi har inte haft hemsjukvård.

• JoniBoni
    anka22 skrev 2011-02-22 18:13:57 följande:
    Hej!
    Vad kul att du svarade =)
    Lill Prinsen mår bra, han växer och blir starkare hela tiden! Vi har vart hemma i ca 2 veckor nu, mycket skönt =) har ju hemsjukvård och det känns super bra! Man vet inte varför han kom så tidigt, de hittade en bakterie men de kan inte säga om det var den som gjorde det eller inte...

Hur går allt för er? hur länge var ni kvar på sjukhuset? vilket sjukhus? hade/har ni hemsjukvård?

Kram
    Allt har gått bra för oss, hon växer och nu när hon är 3 mån (1 mån korr) så väger hon 4 kg =) .

Vi var på sjukhus i 3 veckor, slapp hemsjukvård, men var inskrivna i ytterliggare 2 veckor efter att vi kommit hem. Vi hade fått komma hem tidigare men det var fullt i hemsjukvården under julen så det var kört.

Vi födde på SÖS, riktigt bra sjukhus i alla fall när det gäller prematurfödsel =)!

Vad läskigt att de hittade en bakterie! Man får väl bara hålla tummarna att om man blir gravid igen att det inte blir en prematurfödsel..

Hur går det med sonden blir ni av med den nu iveckan? Det var verkligen skönt, kommer jag ihåg, när man slapp sonda. Det är ju lite mäckigt å hålla på med..

Kram
  • Emchen1

Hej. Vi fick en son den 6 juki i vecka 27+0. Han vägde 1055gr och var 35 cm lång. Nu är han 8mån om någon dag (5mån korr)och växer så det knakar. Han väger runt 7 kilo. Vi födde på SÖS men hamnade första veckan på Huddinge Neo. Kom tillbaka till SÖS i en vecka sen blev det akutoperation pá Karolinska i Solna (tarmen sprack)och där blev vi kvar i en månad, sedan SÖS igen och familjerum.

• liji77

Hej! Jag fick 2008 en son i v 28. Vi vistades på Huddinge i 2 månader innan vi fick komma hem med hemsjukvård. Nu är sonen drygt 2,5 år, så vi har kommit lite längre än många av er som skriver. Men jag tänker att det kan finnas ett intresse av att höra hur det blir längre fram.

• Written Fiction

Ville bara kika in och tipsa er om att Stockholm har en prematurförening med många mysiga medlemmar....

prematur.nu

:)

• ISSEN
    liji77 skrev 2011-03-02 21:21:52 följande:
    Hej! Jag fick 2008 en son i v 28. Vi vistades på Huddinge i 2 månader innan vi fick komma hem med hemsjukvård. Nu är sonen drygt 2,5 år, så vi har kommit lite längre än många av er som skriver. Men jag tänker att det kan finnas ett intresse av att höra hur det blir längre fram.
    Hej! Har oxå en son född 08 och låg på Neo i huddinge! Han föddes i v 26+2 och vårdades först 4 veckor i solna sen 4 veckor i Huddinge! När låg ni där?
  • liji77
    ISSEN skrev 2011-03-04 21:24:33 följande:
    Hej! Har oxå en son född 08 och låg på Neo i huddinge! Han föddes i v 26+2 och vårdades först 4 veckor i solna sen 4 veckor i Huddinge! När låg ni där?
    Vi låg på Huddinge från den 5 juni till början av augusti. Hur har det gått för er son?
  • ISSEN
    liji77 skrev 2011-03-05 23:15:45 följande:
    Vi låg på Huddinge från den 5 juni till början av augusti. Hur har det gått för er son?
    Då måste vi ha legat sammtidigt! vi vart iof utskrivna i slutet av juni om jag inte minns helt fel, minns inte exakt datum! Det har gått jättebra för våran son, Han är en pigg (trottsig) och glad liten snart 3 åring med vilja av stål :)) han har hängt med i utveckligen som vilket barn som helst om förutom talet som faktiskt inte kom igång förrns för några veckor sen! En aning mindre än jämnåriga är han oxå han har precis börjat använda strl 104 i kläder och det är väl lite stort men på gränsen!
    Hur har det gått för er? Går eran son på dagis?
  • linelus04

Hej Nu är våran son 1 år om en 1 vecka . Men han kom vecka 32 han med . Vägde 2170 g och var 42 cm. 
    Vi var kvar på neo 10 dagar och sen med hemsjukvård så skönt .
    Skulle vara jätteroligt att prata eller ses och dela lite erfarenheter med varandra . Är fortfarande mammaledig .
    Har oxå många vänner med små barn men inga som fött prematurer .

Kram kram Lotta 

• liji77
    ISSEN skrev 2011-03-06 21:45:59 följande:
    Då måste vi ha legat sammtidigt! vi vart iof utskrivna i slutet av juni om jag inte minns helt fel, minns inte exakt datum! Det har gått jättebra för våran son, Han är en pigg (trottsig) och glad liten snart 3 åring med vilja av stål :)) han har hängt med i utveckligen som vilket barn som helst om förutom talet som faktiskt inte kom igång förrns för några veckor sen! En aning mindre än jämnåriga är han oxå han har precis börjat använda strl 104 i kläder och det är väl lite stort men på gränsen!
    Hur har det gått för er? Går eran son på dagis?
    Vår son är nog i samma längd som barn födda samma månad (har storlek 92, så kanske lite liten då), men han har också varit sen i språket. Huvudsaken är att det hela tiden går frammåt.

Vet du, vår son började på dagis när han var 1 år korr. Det gick faktiskt jätte bra. Han har god lungfunktion och har inte haft problem med återkommande infektioner.

Jag tycker att det är helt fantastiskt att min son, som hade en sådan tuff start och utsattes för sådan smärta, som fullgångna barn inte behöver, har blivit så snäll och harmonisk. Han välkomnar livet och omfamnar det .
  • Maria3

Hej. Jag fick en dotter den 26 oktober 2010 i v 30+1. Hon vägde 1645g och var 41cm lång. Nu är hon 4 1/2 månader gammal (korr 2 1/2 mån). Det var ett tag sen hon vägdes, en månad sen och då vägde hon 5,5kg och var 54,4cm.  Låg på SÖS i en månad sedan hemsjukvård i 2 veckor. Har även en son som föddes i juni 2009 i v 32+2 och vägde 1880g och var 43,5cm lång. Då låg vi på Huddinge. Han är idag 1 år och nio månader och väger 11kg och är 80 cm lång.

Svar på tråden Någon mer från Sthlms området med prematur barn?