• Pincushion86

Hur gör ni med varannan vecka vid sjukdom??

Här hemma pågår en disskussion om de här med varannan vecka då bonusdottern är sjuk eller när någon av oss andra är sjuka. Bonusdotter är född -08, samt att jag har en dotter -08 och en -04.

Undrar hur ni andra gör. Har ni bonusbarnet hos er även fast ni i övriga familjen är sjuka?
    Har ni bonusbarnet hos er även fast bonusbarnet är sjukt?

• Svar på tråden Hur gör ni med varannan vecka vid sjukdom??
  • MammaHela
    AnnanAnna skrev 2011-02-10 15:31:58 följande:
    Hos oss har det där varit en källa till många bråk... Om bonusdottern är sjuk hos mamman, oavsett sjukdom och oavsett om vi har haft nyfödda bebisar, varit sjuka själva eller vad som helst, så ska bytet ske på rätt dag tycker mamman. Hon kan inte tänka sig att ha kvar dottern en dag extra för att vi ska slippa magsjuka t.ex. oavsett om vi har kommit hem från BB dagen innan byte eller oavsett vad. Det är rätt vecka som gäller enligt henne och hon flyttar mer än gärna på sitt sjuka barn (som t.o.m. kräkts i bilen för att hon skulle flyttas på när hon hade vinterkräksjukan) bara för att pappan inte ska komma undan sitt ansvar.

Tidigare var det vi som drog det tyngsta lasset av det här då det var min mans dotter som drog hem den ena sjukdomen efter den andra och vi fick helt enkelt bara köpa det och köpa att ha spädbarn som kräktes och fick åka in på sjukhus för de var uttrokade etc eftersom mamman inte ville lyssna på några argument som att det t.ex. är bättre för det sjuka barnet att få bli friskt där det är och sen åka över till den andra föräldern, eller att det är dumt att i onödan smitta ned fyra personer till med magsjuka om man kan undvika det.

Fast jag kände väl lite att... det är ju så kort tid, nästa period blir ju då våra barn drar hem alla typer av dagissmittor och min mans dotter kommer smitta ned sin mamma med allt möjligt och där är vi nu. Gissa om mamman genast ser situationen annorlunda? Japp, nu ska man försöka hålla smittan på ett ställe etc. Jävligt irriterande att hon inte kan se hur vi drabbades av hennes ovilja innan men nu när det är hon som drabbas då ska alla helt plötsligt ställa om sig för att hon inte ska bli smittad. Och hon är dessutom vuxen, våra barn har ju varit spädbarn och mycket känsligare än hon när vi frågat om att dottern ska vara kvar hos henne för att de ska undvika att bli sjuka (allvarligt sjuka alltså, självklart gäller det inte en liten förkylning etc).

Det ännu lustigare är att hon själv inte kan ta med sin dotter till mormor och morfar om hon är det minsta lilla förkyld för "de är ju gamla och känsliga för infektioner". Men att skicka samma dotter magsjuk eller med svininfluensan till oss med nyfödda bebisar hemma är ingen match!
    ja tyvärr finns det idioter till allt. Den där mamman verkar mer bry sig om sig själv än barnet. Vilken vettig person drar iväg med ett magsjukt barn i bilen om det inte gäller att åka till sjukvården?
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Millicent

Nu har vi inte vv utan vh. Om de mår ok och orkar vara uppe och leka så åker de till pappa. Är de aktivt sjuka och ligger till sängs så stannar de hos mig.

• Lillii

Här åker bonusen tillbaka till mamma även om hon skulle vara sjuk oavsett sjuka. Pappan börjar jobba på söndagar och är sedan borta till torsdagen. Och en av de saker jag INTE tycker ingår i min uppgift som bonusmamma är att ta hand om deras sjuka barn.

Även fast jag kanske skulle vara hemma (är mammaledig nu och tidigare jobbade jag varannan dag).

Och vi hämtar henne på våran dag, även om hon skulle vara sjuk. Vi har aldrig haft diskussionen o att hon skulle vara kvar på det ena eller andra stället.

• AnnanAnna
    MammaHela skrev 2011-02-10 15:39:52 följande:
    ja tyvärr finns det idioter till allt. Den där mamman verkar mer bry sig om sig själv än barnet. Vilken vettig person drar iväg med ett magsjukt barn i bilen om det inte gäller att åka till sjukvården?
    Nä alltså det är som att hon tror att hon kan straffa pappan/oss genom att göra så här, fast egentligen är hon ju bara oschysst mot sin dotter som ju förstår allting i hennes sådana här spel hon håller på med (dottern är snart 15 år). Men det är ju verkligen inte så att hon inte har varit välkommen här och vi har ju försökt ta hänsyn mot mamman o.s.v. nu när vi fått kräksjukor och annat. Men det är som att hon inte ser det på samma sätt. Åt ena hållet blir sunt förnuft och att man visar hänsyn och åt andra hållet blir det att man smiter från sitt ansvar om man inte byter trots sjukdomar. Om hon åtminstone då var konsekvent!
  • mariaskogh

Här är det nog bra magsjuka som har fått oss att ändra dag, förkylningar kan ju hålla i sig så länge. 

• iser

Nu är mina bonusbarn tonåringar så man behöver inte vabba iallafall, men när de var yngre var vi flexibla. Det bästa är om de stannar där de är beroende på sjukdom. I dag så bor den ena mest hos oss. När det går magsjuka här hemma så går hon självklart inte iväg till mamman för att eventuellt smitta syskon där. Att undvika smittspridning trycker jag man ska sträva efter.

• Annsofie82

Här finns det inga bonus barn. Men den som har dom den veckan dom blir sjuka stannar hemma och vabbar.

Sen om jag har mkt på jobb så stannar min sambo hemma. Tvärtom hos deras pappa. Kommer det upp något speciellt, som när den store grabben ska in på OP för vattenbråck, så är det på pappas vecka. Så tar jag det ändå. Eftersom jag har möjlighet att redan "planera" in det på jobb.

Är det så att en är sjuk vid byte så stananr den där den är. Syskonet får gå till skolan som vanligt och blir "flyttad" på. (Vilket faktiskt kan vara ganska mysigt då man får en chans till lite egen tid med bara det ena barnet)Undantaget är vid kräk -och magsjuka. Då stannar alla på sin plats.

Vill bara flika in också: Varför kan ni som bonusförälder inte tänka er att vara hemma med er respektives barn? Pengar kan det inte handla om eftersom ni faktiskt kan få tillfällig föräldrapenning... Jag bara undrar, för i vår familj spelar det ingen roll vem som är hemma med barnen. Vi är en familj. Och i en familj hjälps man åt. Anser vi....Alla....4 vuxna...
    Det gäller dessutom inte bara vid vab. Förra året var vi och deras pappa snabba med att lämna in semester till jobb. Fritids sena med att berätta att dem har stängt tre specifika veckor under sommaren. Barnens pappas sambo hade en extra vecka och tog ut den vecka det behövdes. Som hon sa: "för det är väl inget konstigt med det?"

• lilla mej

det beror val pa hur sjuka de ar, ligger hon hemma hos sin mamma i magsjuka tex eller hog feber inte 17 drar jag ut henne ur sangen in i en bil for att komma och ligga i en sang hos oss...skulle sjalv inte vilja bli behandlad sa om jag var sjuk.... det samma galler om hur sjuka vi ar, skulle det vara tex magsjuka eller nagot annat som garanterat smittar sa absolut nej att jag tar hit ett frisk barn som garanterat kommer bli sjukt efter.....det har inte med om de ar valkommet eller inte for det ar val givet att det ar, men man maste val respektera ett sjukt barn och inte gora det jobbigare for dem med resor hit och dit bara for att det ar nagon annans vecka.... da far man val helt enkelt byta vecka bara...

• regnbarn

Det beror helt på sjukdomen, om barnet ligger med magsjuka eller hög feber så byter vi inte "boende" just då.

• Tonx

Men vad konstigt att hålla på att flytta emellan sjuka barn!
    Våra barn stannar där de är tills de är friska, eller tills de är pigga nog att åka nånstans.
    Om båda barnen blir jättedåliga kan vi ibland dela upp dem och ta ett var, och om jag åker på nån rejäl sjuka så själv så tar exet barnen eftersom jag är helt ensamstående. Det är ju för att hjälpa och underlätta för varandra och barnen.

• Kinsale

Åh, vi har faktiskt ingen riktigt uttänkt "plan" eller "strategi". Är t ex maginfluensa brukar vi höras av och låta barnet vara kvar hos den förälder som den redan är hos - mest för att det är skönast för barnet, tror vi. Och givetvis för att begränsa smittan. Vi brukar kolla av mellan oss föräldrar och med barnen om vad som funkar, helt enkelt. Är det t ex förkylningar o dyl så byter vi. Ibland så rycker vi även in och tar vab på den andres vecka om det är så att den andre har något viktigt möte, affärsresa eller så. Ibland så har pappans sambo varit hemma då något av barnen varit sjuka när de varit där. Det där är inget jag lägger mig i alls - vill de ringa mig för att kolla om jag kan vabba så är det okej, vill/kan sambon vabba så är det också okej; det där är något de får diskutera sinsemellan. Det har även hänt att barnen blivit hämtade av sin pappa för att jag blivit sjuk och behövt avlastning - och tvärtom. Det är litet give and take och det brukar jämna ut sig i det långa loppet.

• SweetSpirit

Här har vi att blir sonen sjuk hos pappa får jag ta honom för pappan kan inte vabba enl honom själv, får inte det för jobbet tydligen.... 

Men blir han sjuk här stannar han här tills han är bra nog att flytta på sig om han själv inte vill till pappa ändå...

Jag anser att om han blir sjuk hos pappa stannar han där tills han blir frisk och samma gäller här... Onödigt att flytta på sjuka barn.

Alexander -99,Emilia -07, Stephanie -09 & Agnes -10
  • AnnanAnna
    Vill bara flika in också: Varför kan ni som bonusförälder inte tänka er att vara hemma med er respektives barn? Pengar kan det inte handla om eftersom ni faktiskt kan få tillfällig föräldrapenning... Jag bara undrar, för i vår familj spelar det ingen roll vem som är hemma med barnen. Vi är en familj. Och i en familj hjälps man åt. Anser vi....Alla....4 vuxna...
    Det gäller dessutom inte bara vid vab. Förra året var vi och deras pappa snabba med att lämna in semester till jobb. Fritids sena med att berätta att dem har stängt tre specifika veckor under sommaren. Barnens pappas sambo hade en extra vecka och tog ut den vecka det behövdes. Som hon sa: "för det är väl inget konstigt med det?"
    För det första, man kan vara familj utan att vabba för varandras barn. Alla har inte samma upplägg. Ni är en familj där vem som helst är hemma med barnen, andra kan vara lika mycket familj men göra på ett annat sätt.
    Ofta finns större orsaker bakom än att man som bonusförälder bara vägrar helt utan anledning. Nu är det inte aktuellt för mig med just vab längre, men då det var aktuellt så tog jag ställning efter ett tag genom att inte öht vabba åt mamman eftersom hon behandlade mig som något som sitter under skorna.
    Åt min man gjorde jag det om det passade men det var i första hand hans ansvar eftersom det var hans barn resonerade vi. Barnet och jag kände oss inte lika bekväma med varandra som barnet och föräldern och eftersom man kan bli lite extra känslig när man är sjuk så har det alltid känts bättre för alla om henne pappa vabbat.
    Jag vet familjer där bonusföräldern vill vabba men inte får för den andra biologiska föräldern, det kan också vara ett alternativ till varför man som bonusförälder inte kan tänka sig att vara hemma med barnet.
    Som sagt, en familj kan fungera på flera olika sätt, huvudsaken man respekterar varandra och känner att det fungerar.
  • TessaS
    Annsofie82 skrev 2011-03-13 08:28:55 följande:
    Enkelt, det är inte mina barn. Min man ser sina barn som sitt ansvar och vill ta hand om dom, på gott och ont. Om inte han kan lösa det så pratar han med barnens mamma. Deras barn, deras ansvar...

Svar på ts fråga:
    Barnen är kvar där de blir sjuka, finns ingen anledning att smitta ner ett hushåll till. Undantaget är magsjuka. Min mans ex är glutenintolerant och blir tydligen jättesjuk, så alla magsjukor och vinterkräksjukor hamnar hos oss...
  • Kajee

Beror väl på vilken sjuka det är. Att flytta på ett magsjukt barn tycker jag först och främst är elakt mot barnet som måste upp och transporteras bara för att det är "rätt dag". Man vet väl själv hur urken man är när man har magsjuka.  En förkylning överlever man om man förflyttas däremot och samma sak kan man ta att man blir smittat av en förkylning.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • 2underbara
    TessaS skrev 2011-03-14 17:21:40 följande:
    Enkelt, det är inte mina barn. Min man ser sina barn som sitt ansvar och vill ta hand om dom, på gott och ont. Om inte han kan lösa det så pratar han med barnens mamma. Deras barn, deras ansvar...

Svar på ts fråga:
    Barnen är kvar där de blir sjuka, finns ingen anledning att smitta ner ett hushåll till. Undantaget är magsjuka. Min mans ex är glutenintolerant och blir tydligen jättesjuk, så alla magsjukor och vinterkräksjukor hamnar hos oss...
    Låter helfestligt det där sista.
    Inte.

Själv klarar jag knappt av en frisk särkulle  
  • TessaS
    2underbara skrev 2011-03-14 18:30:33 följande:
    Låter helfestligt det där sista.
    Inte.

Själv klarar jag knappt av en frisk särkulle  
    Jag får själv aldrig magsjuka eller vinterkräksjuka... har aldrig råkat ut för det... Men det är ju sådär lagom festligt att alltid vara den som ska ta hand om kräkande och hulkande människor till höger och vänster... I det läget klarar inte av min man heller... Han är tillgänglig för adoption dessa tillfällen...
  • cocos87

Jag trodde att barnen skulle stanna på ett och samma ställe om dom hade magsjuka, men tydligen inte. I söndags fick vi två barn som spydde väldigt mkt och allt annat som hör till magsjukan..
    Irriterad blir jag, vi har fler barn som säker också kommer bli smittade nu!

Svar på tråden Hur gör ni med varannan vecka vid sjukdom??