Hur gör ni med varannan vecka vid sjukdom??
Åh, vi har faktiskt ingen riktigt uttänkt "plan" eller "strategi". Är t ex maginfluensa brukar vi höras av och låta barnet vara kvar hos den förälder som den redan är hos - mest för att det är skönast för barnet, tror vi. Och givetvis för att begränsa smittan. Vi brukar kolla av mellan oss föräldrar och med barnen om vad som funkar, helt enkelt. Är det t ex förkylningar o dyl så byter vi. Ibland så rycker vi även in och tar vab på den andres vecka om det är så att den andre har något viktigt möte, affärsresa eller så. Ibland så har pappans sambo varit hemma då något av barnen varit sjuka när de varit där. Det där är inget jag lägger mig i alls - vill de ringa mig för att kolla om jag kan vabba så är det okej, vill/kan sambon vabba så är det också okej; det där är något de får diskutera sinsemellan. Det har även hänt att barnen blivit hämtade av sin pappa för att jag blivit sjuk och behövt avlastning - och tvärtom. Det är litet give and take och det brukar jämna ut sig i det långa loppet.