• Elias Emil

Bilbarnssol i mitten bak i bilen.

Vad finns det för bilbarnsstolar som man kan ha i mitten bak i bilen?

• Svar på tråden Bilbarnssol i mitten bak i bilen.
  • Elias Emil

Får nog åka till en affär och kolla läget.

• KrösaMajan

saabs orginal förankrade vi med tillhörande bälten i golvet på bilen (det finns metallfästen under framsätet) och ett stödben...så ska vi ha det när/om vi får ett tredje barn :)

*glad i själen*
  • cicci85
    straw2008 skrev 2011-01-24 09:05:07 följande:
    Britax two way fäster du med två remmar (förankrar den i golvet) så den behöver inget stöd.

Du kan inte ha någon stol med stödben tror jag... eller man kanske kan ställa stolens stödben på tunneln.

Varför behöver du ha en stol där? Mest opraktiska stället juh (jobbigt att få på bältena osv).
    Twoway är väl inte godkänd utan stöd?
    Jo, man kan ha stödben på tunneln, jag har frågat på flera ställen och alla har sagt att det är okej.
    Mela78 skrev 2011-01-24 09:04:38 följande:
    Kan ge ex. Acta graco (ingen av de med stödben, de får ej monteras utan) är godkänd i mitten av Ford Mondeo ST220.
    Vad är det för speciellt med den mondeon då? I fordonslistan står det att iaf duoflex är godkänd i mitten mondeo.
  • Mela78
    cicci85 skrev 2011-01-24 09:43:50 följande:
    Twoway är väl inte godkänd utan stöd?
    Jo, man kan ha stödben på tunneln, jag har frågat på flera ställen och alla har sagt att det är okej.
    Mela78 skrev 2011-01-24 09:04:38 följande:
    Kan ge ex. Acta graco (ingen av de med stödben, de får ej monteras utan) är godkänd i mitten av Ford Mondeo ST220.
    Vad är det för speciellt med den mondeon då? I fordonslistan står det att iaf duoflex är godkänd i mitten mondeo.
    Just Duoflex vet jag inget om, så jag säger inget om den.
    Vanlig Mondeo vet jag inte, men Mondeo ST220 har en väldigt hög konsoll i golvet i kombination med rätt så låga säten. Stödbenen går inte att göra tillräckligt korta så att stödbenet sitter stadigt mot golvet samtidigt som stolen sitter mot sätet. Detta gör att bilbarnstolarna inte sitter fast på ett säkert sätt. Vet att det finns flera andra bilar som dras med samma problem.
  • MammanZ

Det beror på vilken bil du har. Vi kan tex inte ha en stol i mitten bak på vår 9-5 kombi, bältet är helt enkelt för kort!
    Endast barn utan kudde eller väldigt små vuxna utan vinterjacka kan knäppa bältet där :/
    Så kolla längden på bältet och vad som står i bruksanvisningen för stolen (brukar finnas på tillverkarnas hemsida)

• Tida77
    Britax two way fäster du med två remmar (förankrar den i golvet) så den behöver inget stöd.

Du kan inte ha någon stol med stödben tror jag... eller man kanske kan ställa stolens stödben på tunneln.

Varför behöver du ha en stol där? Mest opraktiska stället juh (jobbigt att få på bältena osv).
    Nu är jag inte proffs på bilstolar, men är du inte ute och cyklar nu?
    Om jag fattat rätt ska ALLA stolar (bakåtvända) utan stödben ha ett fast stöd bakom, dvs instrumentpanel eller främre stolar?

Vi har en britax som vi är jättenöjda med, kommer inte ihåg vilken dock. (kan kolla om du vill) Vi har den i mitten på vår saab 95 och det funkar jättebra. Den har stödben så vi kan ställa in framsätena hur vi vill, den behöver inte stöd därifrån. Just den här stolen fick vi rekomenderad för att den får plats lite mellan sätena på en 95a, så att både jag och maken kan sitta bekvämt och köra, inte sitta upptryckta mot ratten för att stolen ska få plats bakom förarstolen. Kan varmt rekomendera den, särkilt som din man verkar lång (eftersom du inte kan sitta bakom).

Den fästs med trepunktsbälte (funkar säkert med tvåpunkt också) och två remmar, samt stödben. Den är också hög fram vilket gör att barnet får plats med benen väldigt bra.

Inget problem med sikten alls tycker jag i alla fall.
  • cicci85
    Tida77 skrev 2011-01-24 09:56:07 följande:
    Nu är jag inte proffs på bilstolar, men är du inte ute och cyklar nu?
    Om jag fattat rätt ska ALLA stolar (bakåtvända) utan stödben ha ett fast stöd bakom, dvs instrumentpanel eller främre stolar?
    Brio zento och Britax freeway är godkända fristående utan stöd men det rekommenderas att man har stöd eftersom det är säkrare.
  • Tida77
    MammanZ skrev 2011-01-24 09:53:03 följande:
    Det beror på vilken bil du har. Vi kan tex inte ha en stol i mitten bak på vår 9-5 kombi, bältet är helt enkelt för kort!
    Endast barn utan kudde eller väldigt små vuxna utan vinterjacka kan knäppa bältet där :/
    Så kolla längden på bältet och vad som står i bruksanvisningen för stolen (brukar finnas på tillverkarnas hemsida)
    Vad har ni för årsmodell? Vi har ju stol där på vår 95 kombi...? Men det kanske är olika från årsmodeller... Vår är från 2002 har jag för mig... Däremot får vi kämpa för att få fast en bakåtvänd stol i vår saab 9000 från 94, där är bältet väldigt på gränsen, där måste vi vara två för att få fast stolen.
  • Tida77
    cicci85 skrev 2011-01-24 10:00:39 följande:
    Brio zento och Britax freeway är godkända fristående utan stöd men det rekommenderas att man har stöd eftersom det är säkrare.
    aha, då hade vi lite fel båda två då ;)
  • crossfit

Vi har satt våran Maxicosi Cabriofix i mitten på bas med stödben. Alla våra bälten var för korta så vi var tvungna att ha bas. Finns gott om utrymme att flytta båda framstolarna som man vill beroende på vem som kör.

• MammanZ

Tida77:    2006:a Trodde först att det hade fastnat när vi skulle åka två vuxna plus sonen i hans bakåtvända stol, tur att svärmor är "petit" =)
    Vi ska kolla upp med saab om man kan byta bältet, men "sitsen" i mitten känns mer som ett armstöd än en sits, ytterplatserna är lite skålade, och mittenplatsen en smalare platt plats. När tvåan nu kommer så kommer den nog bara att fungera som åtskillnad mellan barnen när de blir lite större ;)

• Sofi 79
    För att det är säkraste platsen?
    För att det gör att inget av framsätena måste dras ohemult långt fram?
    För att det inte "stjäl" något bekvämt säte från övriga passagerare?

Okej, det är lite jobbigt att lyfta in ett stort barn till mitten. Men fördelarna överväger helt klart tycker jag!

Som har en Graco duoflex (tror jag den heter) med stödben i min Honda CRV med trepunktsbälte.
  • Egendomligt

Vi köpte en Britax hi-way (0-25 kg) till vår lille son i lördags. Den gick att sätta i mitten, antingen med trepunktsbälte eller midjebälte, och har ett stödben så att man inte behöver ha den lutat mot förar-och passagerarsätet (det var ett krav om man skulle ha våran gamla stol i mitten bak), vilket var en förutsättning för oss då jag och min man är olika långa och behöver kunna flytta förarsätet.

Fördelen för oss att kunna ha den i mitten är att man kan ha förar-och passagerarsätet längre bak. Tidigare när vi hade stolen bakom passagerarsätet var man tvungen att dra passagerarsätet så långt fram att ingen kunde sitta där.

• Elias Emil

Tack ska ni ha för alla svar, har en saab 9-5 så vi får se vilken stol det blir. Känner iallafall att jag måste uppdatera stolen då de andra är för gamla nu.

• GulTussilago

Om jag skulle köpa ny stol hade jag kollat in Akta Gracos nya, för upp till 25kg. (kommer inte ihåg vad den heter)

Svar på tråden Bilbarnssol i mitten bak i bilen.