• miyouuss

Mitt hår faller av! HJÄLP?

jag älskar mitt hår, det är tjockt mörkt ock lockigt, sköter det varje dag och låter det aldrig bli slitet tovigt eller smutsigt, använder aldrig spray eller andra prudukter för att styla det (bara för att jag är så rädd om det)

nu tappar jag MASSOR av hår, i duschen faller stora tossar med hår av, jag ser mitt hår överallt, i sängen, på golvet i soffan på kläder, JA överallt! jag är så j**** ledsen:(
    som jag har förstått beror det till viss del pga amningen, jag har förlorat ganska mycket vikt och känner mig trött, seg, hängig, dottern äter allt från mig.
    men jag undrar om det finns någon mirakel-hemma-kur som kan hjälpa mig, jag äter helst inte tabletter eller sånt trams, finns det något man kan äta som innehåller de vitaminer som hjälper håret att "tillfriskna"? 

• Svar på tråden Mitt hår faller av! HJÄLP?
  • Knabbo

jag tappade också massa hår när jag ammade, har sånna där "typiskt manliga" flikar i pannan...kände mig inte så snygg faktiskt!!
    men nu är dom på utväxt igen :D

• miyouuss
    Länisen skrev 2011-01-17 23:06:40 följande:
    Ok visst det är en myt. Eftersom du inte vill lyssna på det alla säger så får du väl tro det då
    Det som påverkar är hormoner, de kan påverka mycket. Hormoner kan göra att du byter hårfärg, får vågigt hår fast du hade rakt innan och tvärt om, m.m. Hormonerna försvinner inte i samband med förlossningen, det tar ett tag. Jag började tappa håret efter ca 4 månader. Du tappade efter 5. Det är helt normalt... 
    jag lyssnar gärna, men jag är utbildad i hår teknik så jag vet alla olika sorters hår funktioner. även textiler och deras olika fibrer och var de kommer ifrån, växter eller djur och hur de växer! men hormoner är jag inte utbildad i, så om du kan komma med en logisk förklaring till att håret skulle sitta kvar i roten i 14 månader så kanske jag kan tro på det du säger
  • Länisen
    miyouuss skrev 2011-01-17 23:26:44 följande:
    jag lyssnar gärna, men jag är utbildad i hår teknik så jag vet alla olika sorters hår funktioner. även textiler och deras olika fibrer och var de kommer ifrån, växter eller djur och hur de växer! men hormoner är jag inte utbildad i, så om du kan komma med en logisk förklaring till att håret skulle sitta kvar i roten i 14 månader så kanske jag kan tro på det du säger
    Nu är det ju inte så att man inte tappar något hår alls, men betydligt mindre än annars. Nej jag har ingen logisk förklaring mer än att det är vad både min barnmorska och frisör har sagt, jag märkte på mig själv att jag tappade betydligt mindre hår under gaviditeten och att jag tappade det efteråt istället, samt att det varit samma för många andra jag känner. Men någon forskare, det är jag inteGlad
    Casper 2010-06-09
  • merenwen

Jag tappar också kopiösa mängder hår! Och precis som du har (hade) jag ett långt, tjockt hår som alla frisörer blev lyriska över, och jag har alltid skött det ordenligt.

Så det är psykiskt påfrestande att det bara rasar varje gång jag tvättar, borstar, hanterar det... Och det började bara några veckor efter att sonen var född. Nu är han 2,5 månad, och än har det inte minskat.
    Jag tvättar det bara en gång i veckan numera, för det är så hemskt att se alla hårtovor åka av. Gråter

Men precis som du så rasar jag i vikt också. Jag var smal innan jag blev gravid, men nu är jag mager.
    Så vissa kanske drabbas hårdare av amning, både vad gäller håravfall och kroppsvikt..?

Tyvärr har jag inga idéer om vad man kan äta. Jag tror inte att det går att stoppa. Jag försöker äta både så allsidig kost som möjligt och även vitamintillskott.

• Kyanita

Jag hade samma problem med när lilleman var liten samt att jag rasade i vikt och var otroligt trött. Det visade sig vara svår B12- brist. Läkaren sa att det var ganska vanligt att få det efter en graviditet. Du kanske skulle kolla upp det? Så fort jag fick B12 och Folsyra så blev det betydligt bättre! Lycka till!

• Nikaz

Ett tips är att gå och kolla sköldkörteln. 

Hypotyreos
    underfunktion av sköldkörteln

Håravfall
    Torrt och sprött hår
    Gulblek, sträv och skrovlig hud
    Svullnad i ansiktet, särskilt kring ögonen
    Täppta tårkanaler
    Gruskänsla i ögonen
    Dålig svettningsförmåga
    Värk, stelhet, svullnad i leder
    Långsamma reflexer
    Heshet
    Förstoppning
    Långsam puls
    Hjärtförstoring
    Anfåddhet
    Menstruationsrubbningar

Hypertyreos
    överfunktion av sköldkörteln

Oro och rastlöshet
    Nervositet
    Humörsvängningar
    Sömnsvårigheter, flackande tankar
    Trötthet
    Ökad aptit
    Viktnedgång
    Lösare avföring
    Darrningar, muskelsvaghet
    Högt blodtryck
    Snabb och ofta oregelbunden puls
    Varmsvettningar
    Huden känns tunn, slät, varm och fuktig

Ögonsymtom

Tryck och gruskänsla Svullnad, ökat tårflöde Känslighet för ljus och blåst Ömhet vid blickändringar Ögonglans Vidgad ögonspringa Utstående ögon
  • Kerstins mamma
    miyouuss skrev 2011-01-17 22:30:35 följande:
    man tappar inte hår under graviditeten på grund av alla tillskott man äter, järntabletter folsyra och vitaminer.
    hår säckarna kan inte bara "ta igen" allt  först skrumpnar hårsäcken, sen stöts den ut och faller av, Hårroten får näring via blodcirkulationen. Håret får näringstillförsel. Vid brist på näringsämnen påverkas hårtillväxten
    jag behöver bara veta vad jag kan äta för näringsrik mat som kan påverka håret 
    stämmer inte alls. Jag åt inte vare sig extra järn, vitamiiner eller folsyra och tappade knappt ett hårstrå.
  • miyouuss
    Nikaz skrev 2011-01-18 11:47:29 följande:

Ett tips är att gå och kolla sköldkörteln. 

Hypotyreos
    underfunktion av sköldkörteln

*Håravfall
    Torrt och sprött hår
    *Gulblek, sträv och skrovlig hud
    Svullnad i ansiktet, särskilt kring ögonen
    Täppta tårkanaler
    Gruskänsla i ögonen
    Dålig svettningsförmåga
    Värk, stelhet, svullnad i leder
    Långsamma reflexer
    Heshet
    *Förstoppning
    *Långsam puls
    Hjärtförstoring
    Anfåddhet
    *Menstruationsrubbningar

Hypertyreos
    överfunktion av sköldkörteln

Oro och rastlöshet
    Nervositet
    Humörsvängningar
    Sömnsvårigheter, flackande tankar
    Trötthet
    Ökad aptit
    Viktnedgång
    Lösare avföring
    Darrningar, muskelsvaghet
    Högt blodtryck
    Snabb och ofta oregelbunden puls
    Varmsvettningar
    Huden känns tunn, slät, varm och fuktig

Ögonsymtom

Tryck och gruskänsla Svullnad, ökat tårflöde Känslighet för ljus och blåst Ömhet vid blickändringar Ögonglans Vidgad ögonspringa Utstående ögon
    man behöver kanske inte utesluta det värsta:P de ända på den övre delen är 5 punkter som jag kryssade i med en stjärna, håravfall, förstoppning och mens-rubbningar,  och långsam puls, och har lite gul hud. men dessa saker beror på annat, bl.a p-stav lågt blodtryck, huden är och har alltid varit gul på mig, blir väldigt brun på sommaren och gul på vintern. och dessa saker är inga nyheter precis. jag tror mer på vitaminbrist:)
  • miyouuss
    Knabbo skrev 2011-01-17 23:09:06 följande:
    jag tappade också massa hår när jag ammade, har sånna där "typiskt manliga" flikar i pannan...kände mig inte så snygg faktiskt!!
    men nu är dom på utväxt igen :D
    villken tur du har:) hoppas det slutar falla på mig snart annars blir jag väl skallig! hhaha
  • miyouuss
    Kerstins mamma skrev 2011-01-18 11:59:20 följande:
    stämmer inte alls. Jag åt inte vare sig extra järn, vitamiiner eller folsyra och tappade knappt ett hårstrå.
    Nej, men alla är ju oilika ellerhur? du kanske inte tappar mycket överlag, varför uppmärksammar alla att man inte tappar hår under grav? det faller med säkerhet av när man inte ser... och i duschen.
  • Hypnotica

Östrogen förlänger den anagena fasen av hårcykeln (tillväxtfasen). När du sedan fött och östrogenet minskar, går hårsäckarna över till den cetogena fasen då hårsäcken krymper och håret slutar växta. Sedan följer den vilande fasen som är ca 3 månader. Sedan faller håret ut.

Därför upplever kvinnor att de får mycket och vackert hår under graviditeten och sedan undrar om de håller på att bli skalliga efter graviditeten.

• Marlene

Att du tappar hår har inte med amningen att göra, man tappar även om man inte ammar

• karolina106
    miyouuss skrev 2011-01-17 23:26:44 följande:
    Men det är ju inte så att hormonerna hoppar upp till högsta nivå på en gång när du blir gravid. De byggs upp gradvis under graviditeten, och efter förlossningen börjar de långsamt trappas ner igen. Efter 3-6 månader märker de flesta att de tappar väldigt mycket hår, vilket sen stabiliseras när kroppen vant om sig.
  • Jisa

En till här som snart är skallig,blir knäckt av allt hår som rasar såhär 4 mån efter förlossningen. Kommer se helt bedrövlig ut snart

• Cloudy

Nej det beror inte på amningen alls. Det beror på att graviditeten är avslutad.

• Dr Mupp

Under graviditeten tappar de flesta mycket mindre hår. Jag tex får tjockt underbart hår som gravid (trots anemi) faktist enda gångegerna har jag tjockt hår. Några månader efter förlossningen tappar  man istället allt det där håret som man inte tappade under graviditeten och det oavsett om man ammar eller inte. Jag var tvugen att snagga håret den här gången eftersom det såg så hemskt ut med korta strån som stod rakt upp genom det långa tunna håret.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • saltflingan

Så unik jag känner mig efter att ha läst lite inlägg. Med båda mina pojkar har jag tappat massa hår från plusset och fram till runt v 20 sen har det återgått till det normala igen. Tappat inget extra efter förlossning och amning. 

• Sopdoris
    Nej, men alla är ju oilika ellerhur? du kanske inte tappar mycket överlag, varför uppmärksammar alla att man inte tappar hår under grav? det faller med säkerhet av när man inte ser... och i duschen        

Nu är det här visserligen en gammal tråd men,...

Jag förstår inte varför du har så svårt att acceptera detta? När du är gravid ochh ditt barn "odlar" hår utsöndras en hormon i kroppen som även mamman får del av. Detta resulterar att håret mår mycket, mycket bättre.. Detta plus alla andra hormoner som spökar runt. Jag har alltid haft tunnt hår, men när jag var gravid med lillkillen ändrades det.. Folk undrade om jag hade extensions på mig :O

Jag åt järntabletter men hade ändå ett konstant lågt värde, nu 3 månader efter hans födelse ligger värdet på 145(!) och jag e nästan flintis.. :( På en vecka tappade jag hälften av mitt hår.

Så att tro att det beror på bara slumpen hos alla j-a kvinnor e väl rätt puckat, eller hur?                              
Svar på tråden Mitt hår faller av! HJÄLP?