Inlägg från: miyouuss |Visa alla inlägg
  • miyouuss

Mitt hår faller av! HJÄLP?

jag älskar mitt hår, det är tjockt mörkt ock lockigt, sköter det varje dag och låter det aldrig bli slitet tovigt eller smutsigt, använder aldrig spray eller andra prudukter för att styla det (bara för att jag är så rädd om det)

nu tappar jag MASSOR av hår, i duschen faller stora tossar med hår av, jag ser mitt hår överallt, i sängen, på golvet i soffan på kläder, JA överallt! jag är så j**** ledsen:(
    som jag har förstått beror det till viss del pga amningen, jag har förlorat ganska mycket vikt och känner mig trött, seg, hängig, dottern äter allt från mig.
    men jag undrar om det finns någon mirakel-hemma-kur som kan hjälpa mig, jag äter helst inte tabletter eller sånt trams, finns det något man kan äta som innehåller de vitaminer som hjälper håret att "tillfriskna"? 

• Svar på tråden Mitt hår faller av! HJÄLP?
  • miyouuss

man tappar inte hår under graviditeten på grund av alla tillskott man äter, järntabletter folsyra och vitaminer.
    hår säckarna kan inte bara "ta igen" allt  först skrumpnar hårsäcken, sen stöts den ut och faller av, Hårroten får näring via blodcirkulationen. Håret får näringstillförsel. Vid brist på näringsämnen påverkas hårtillväxten
    jag behöver bara veta vad jag kan äta för näringsrik mat som kan påverka håret 

• miyouuss
    Länisen skrev 2011-01-17 22:46:23 följande:
    Fast det finns inget som kan påverka. Hade du tappat hår som vanligt när du var gravid skulle du tappat ca 50-100 hårstrån varje dag, som är det normala, men nu lossnar alla de hårstråna på ungefär samma gång. Det gör att det ser väldigt mycket ut, men hade det inte varit för graviditeten skulle de lossnat för länge sen...
    det är inte rimligt, eftersom det tar 2 veckor för hårroten att skrumpna och ytterligare 3 månader tills hårstrået faller av, det blir 3 månader och 2 veckor. Min dotter är 5 månader, och jag tappar håret nu.
    Du menar att man skulle ha tappat håret när man var gravid så hårrötterna skrumpnade (Då under graviditeten) väntat i 9 månader och sedan ytterligare 5 månader efter förlossningen det blir 14 månader, skulle hårstrået sitta kvar så länge när de egentligen skulle ha lossnat? någon slags knip muskel i hårsäcken som skulle hålla hårstrået kvar eller vadå?
    Det finns ingenting i kroppen som kan bestämma att håret ska vänta med att falla av, det är en myt! det låter inte ens rimligt!
    jag tappade hår som vanligt under graviditeten, undrar vem som har hittat på den här myten och fått alla att tro på den? 
  • miyouuss
    Länisen skrev 2011-01-17 23:06:40 följande:
    Ok visst det är en myt. Eftersom du inte vill lyssna på det alla säger så får du väl tro det då
    Det som påverkar är hormoner, de kan påverka mycket. Hormoner kan göra att du byter hårfärg, får vågigt hår fast du hade rakt innan och tvärt om, m.m. Hormonerna försvinner inte i samband med förlossningen, det tar ett tag. Jag började tappa håret efter ca 4 månader. Du tappade efter 5. Det är helt normalt... 
    jag lyssnar gärna, men jag är utbildad i hår teknik så jag vet alla olika sorters hår funktioner. även textiler och deras olika fibrer och var de kommer ifrån, växter eller djur och hur de växer! men hormoner är jag inte utbildad i, så om du kan komma med en logisk förklaring till att håret skulle sitta kvar i roten i 14 månader så kanske jag kan tro på det du säger
  • miyouuss
    Nikaz skrev 2011-01-18 11:47:29 följande:

Ett tips är att gå och kolla sköldkörteln. 

Hypotyreos
    underfunktion av sköldkörteln

*Håravfall
    Torrt och sprött hår
    *Gulblek, sträv och skrovlig hud
    Svullnad i ansiktet, särskilt kring ögonen
    Täppta tårkanaler
    Gruskänsla i ögonen
    Dålig svettningsförmåga
    Värk, stelhet, svullnad i leder
    Långsamma reflexer
    Heshet
    *Förstoppning
    *Långsam puls
    Hjärtförstoring
    Anfåddhet
    *Menstruationsrubbningar

Hypertyreos
    överfunktion av sköldkörteln

Oro och rastlöshet
    Nervositet
    Humörsvängningar
    Sömnsvårigheter, flackande tankar
    Trötthet
    Ökad aptit
    Viktnedgång
    Lösare avföring
    Darrningar, muskelsvaghet
    Högt blodtryck
    Snabb och ofta oregelbunden puls
    Varmsvettningar
    Huden känns tunn, slät, varm och fuktig

Ögonsymtom

Tryck och gruskänsla Svullnad, ökat tårflöde Känslighet för ljus och blåst Ömhet vid blickändringar Ögonglans Vidgad ögonspringa Utstående ögon
    man behöver kanske inte utesluta det värsta:P de ända på den övre delen är 5 punkter som jag kryssade i med en stjärna, håravfall, förstoppning och mens-rubbningar,  och långsam puls, och har lite gul hud. men dessa saker beror på annat, bl.a p-stav lågt blodtryck, huden är och har alltid varit gul på mig, blir väldigt brun på sommaren och gul på vintern. och dessa saker är inga nyheter precis. jag tror mer på vitaminbrist:)
  • miyouuss
    Knabbo skrev 2011-01-17 23:09:06 följande:
    jag tappade också massa hår när jag ammade, har sånna där "typiskt manliga" flikar i pannan...kände mig inte så snygg faktiskt!!
    men nu är dom på utväxt igen :D
    villken tur du har:) hoppas det slutar falla på mig snart annars blir jag väl skallig! hhaha
  • miyouuss
    Kerstins mamma skrev 2011-01-18 11:59:20 följande:
    stämmer inte alls. Jag åt inte vare sig extra järn, vitamiiner eller folsyra och tappade knappt ett hårstrå.
    Nej, men alla är ju oilika ellerhur? du kanske inte tappar mycket överlag, varför uppmärksammar alla att man inte tappar hår under grav? det faller med säkerhet av när man inte ser... och i duschen.
Svar på tråden Mitt hår faller av! HJÄLP?