Inlägg från: Länisen |Visa alla inlägg
  • Länisen

Mitt hår faller av! HJÄLP?

Omega83 skrev 2011-01-17 22:14:58 följande:
    Det beror på att man inte tappar nåt hår under graviditeten. När kroppen sen kommer igång efter förlossningen så startar hårets cykler igen, vilket då innebär att du tappar allt det hår som du normalt skulle tappa under en period, på en gång nästan. Hände mig me när jag ammat i ca 3-4 månader och nu har håravfallet stannat av, sonen är 6 månader. Jag började äta Mitt Val Kvinna för att veta att jag fick i mig allt man behöver.
    Precis, man tappar ofta väldigt lite hår när man är gravid, så det är inte amningen det beror på. Det känns jobbigt, men inget man kan göra åt saken. Du ska veta att det är helt normalt i alla fall och du skulle tappa det vare sig du ammade eller inte.
    Casper 2010-06-09
  • Länisen
    miyouuss skrev 2011-01-17 22:30:35 följande:
    man tappar inte hår under graviditeten på grund av alla tillskott man äter, järntabletter folsyra och vitaminer.
    hår säckarna kan inte bara "ta igen" allt  först skrumpnar hårsäcken, sen stöts den ut och faller av, Hårroten får näring via blodcirkulationen. Håret får näringstillförsel. Vid brist på näringsämnen påverkas hårtillväxten
    jag behöver bara veta vad jag kan äta för näringsrik mat som kan påverka håret 
    Fast det finns inget som kan påverka. Hade du tappat hår som vanligt när du var gravid skulle du tappat ca 50-100 hårstrån varje dag, som är det normala, men nu lossnar alla de hårstråna på ungefär samma gång. Det gör att det ser väldigt mycket ut, men hade det inte varit för graviditeten skulle de lossnat för länge sen...
    Casper 2010-06-09
  • Länisen
    miyouuss skrev 2011-01-17 22:59:11 följande:
    det är inte rimligt, eftersom det tar 2 veckor för hårroten att skrumpna och ytterligare 3 månader tills hårstrået faller av, det blir 3 månader och 2 veckor. Min dotter är 5 månader, och jag tappar håret nu.
    Du menar att man skulle ha tappat håret när man var gravid så hårrötterna skrumpnade (Då under graviditeten) väntat i 9 månader och sedan ytterligare 5 månader efter förlossningen det blir 14 månader, skulle hårstrået sitta kvar så länge när de egentligen skulle ha lossnat? någon slags knip muskel i hårsäcken som skulle hålla hårstrået kvar eller vadå?
    Det finns ingenting i kroppen som kan bestämma att håret ska vänta med att falla av, det är en myt! det låter inte ens rimligt!
    jag tappade hår som vanligt under graviditeten, undrar vem som har hittat på den här myten och fått alla att tro på den? 
    Ok visst det är en myt. Eftersom du inte vill lyssna på det alla säger så får du väl tro det då
    Det som påverkar är hormoner, de kan påverka mycket. Hormoner kan göra att du byter hårfärg, får vågigt hår fast du hade rakt innan och tvärt om, m.m. Hormonerna försvinner inte i samband med förlossningen, det tar ett tag. Jag började tappa håret efter ca 4 månader. Du tappade efter 5. Det är helt normalt... 
    Casper 2010-06-09
  • Länisen
    miyouuss skrev 2011-01-17 23:26:44 följande:
    jag lyssnar gärna, men jag är utbildad i hår teknik så jag vet alla olika sorters hår funktioner. även textiler och deras olika fibrer och var de kommer ifrån, växter eller djur och hur de växer! men hormoner är jag inte utbildad i, så om du kan komma med en logisk förklaring till att håret skulle sitta kvar i roten i 14 månader så kanske jag kan tro på det du säger
    Nu är det ju inte så att man inte tappar något hår alls, men betydligt mindre än annars. Nej jag har ingen logisk förklaring mer än att det är vad både min barnmorska och frisör har sagt, jag märkte på mig själv att jag tappade betydligt mindre hår under gaviditeten och att jag tappade det efteråt istället, samt att det varit samma för många andra jag känner. Men någon forskare, det är jag inteGlad
    Casper 2010-06-09
Svar på tråden Mitt hår faller av! HJÄLP?