• Gila

HJÄLP! Hur montera Acta Graco CosmicComfort S?

Behöver lite hjälp...har blivit dags att vända vår sons Acta Graco Cosmic Comfort stol framåt.
    Har tappat bort vår bruksanvisning men hittade en på nätet. Enligt den tar man bort bältet som sitter i och använder istället bara det vanliga tre punktsbältet i bilen... Stämmer verkligen detta? Finns det inte risk att stolen välter eller så vid tex en kraftig sväng?
    Och när barnet inte sitter i bilen..brukar ni ha stolen fastspänd ändå? Tycker de känns konstigt att man inte fäster den på något annat vis...

Någon som har/haft en sådan här stol som vet?

• Svar på tråden HJÄLP! Hur montera Acta Graco CosmicComfort S?
  • Li79

En sådan har vi och det stämmer som du skriver att man bara använder det vanliga bältet. Den har aldrig vält eller så! Lycka till!

• Gila

ok, tack för svaret! Då skavi testa imorgon!

• LillTussa

Man ska inte använda internbältet utan bilens ordinarie bälte.

Däremot bör du heller inte använda denna stol framåtvänt pga dess höga vikt, köp hellre en stol som är konstruerad för endast framåtvänt åkande och som är lättare i vikten. Kombistolarna är ofta tunga för att klara krock bakåtvänt och då heller inte så lämpliga framåtvänt.

• tinis77

Varför måste ni vända den framåt?? Bättre att ha den bakåt tills den är urvuxen och sedan köpa en bältesstol. Om ni ändå vänder den så ska barnet + stolen spännas fast med bilbältet. Sen är det smart att spänna fast den när ingen sitter i den oxå. Men som sagt, bakåt är mycket säkrare..

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • cicci85

Varför är det dags att vända stolen framåt?
    Om den är urvuxen bakåtvänt så är den ju även urvuxen framåtvänd... Obestämd

Det är som sagt mycket bättre att köpa en bältesstol när barnet är tillräckligt gammalt för att åka framåtvänd, bältet sitter mycket bättre och barnet får bättre skydd i en bältesstol.

Som sagt så är det mycket säkrare för barnet att åka bakåtvänt så länge som möjligt, här kan du se skillnaden.
    ">

Om du ändå vill använda cosmicen framåtvänd så stämmer det att du ska ta bort internbältet och bara använda bilens bälte. Spänn fast stolen även när den inte används av barnet.

• Gila

Självklart har jag läst på innan angående de rekomendationer som ges...Ja han blev 3 i september och jag har läst att barn bör sitta bakåtvända till 4 års ålder. Dock är vår son ganska storväxt(väger ca 18,5kg) och sitter helt enkelt inte bra i stolen när den är bakåtvänd i baksätet. stolen är inte urväxt men man måste liksom "knöla dit honom" i stolen och sen sitter han med benen helt böjda. Dessutom blir det så trångt i framsätet att en vuxen person inte kan sitta där.(dock är det självklart inte det viktigaste utan att han sitter bra). 
    Framåtvänd blir ju utrymmet för benen mycket större...

Jag hade uppfattningen att cosmicen skulle funka precis lika bra framåt som bakåt(det var iallafall vad vi fick höra när vi köpte den) och det var det vi tyckte var bra så man slapp byta ut den så tidigt men nu efter vad ni skrivit så var jag inne och kikade på lite olika bältesstolar så de kanske blir en sådan istället då.

• Helena4567

TS, jag tror att den stolen är tillverkad för att användas både bakåtvänd och framåtvänd. Vi har oxå den och det var liksom en grej som stolen marknadsfördes med. Så där har du rätt att den kan vändas framåt oxå.

MEN, säljaren vi köpte av var riktigt bra och ärlig och sa att han rekommenderade varmt att vi inte använde den framåtvänd utan köpte en vanlig framåtvänd sen när det var dags. Just för att en stol som är gjord för antingen eller är bättre och specialgjord för ett område. Han tyckte inte det kändes lite bra med en stol som är gjord för "två områden" eller vad man ska säga.

Mer än så vågar jag inte säga, men vi köper ny endast framåtvänd när det är dags, även om tillverkaren marknadsför den som både för att åka bakåt o framåt. Rätt eller fel vet jag inte, och du får såklart välja helt själv :) Men jag går på magkänslan bara :)

• cicci85

Den är ju godkänd även framåtvänd men som flera sagt så rekommenderas den endast bakåtvänd. Här är info från NTF http://www.ntf.se/Halland/default.asp?RecID=24139 scrolla ner lite och läs om kombistol.

Många som har cosmic tycker att den blir urvuxen för tidigt köper en större bakåtvänd stol, Britax Twoway, för att barnet ska kunna åka så säkert som möjligt i några år till. I den stolen kan barnen sitta skönt och bakåtvänt tills de väger 25 kg och är ca 120 cm långa

Att barnet har trångt för benen gör absolut ingenting för säkerheten!

Man brukar säga att barnen ska sitta bakåtvända så länge som möjligt, men minst till 4-5 år. Det är rekommendationer från NTF och VTI.

Eftersom man ändå bör köpa en bältesstol nät kombistolen är urvuxen kan man ju lika gärna köpa den på en gång när man väljer att vända sitt barn, eftersom den är säkrare än en framåtvänd kombistol

• LillTussa
    Gila skrev 2010-12-26 10:22:53 följande:

Självklart har jag läst på innan angående de rekomendationer som ges...Ja han blev 3 i september och jag har läst att barn bör sitta bakåtvända till 4 års ålder. Dock är vår son ganska storväxt(väger ca 18,5kg) och sitter helt enkelt inte bra i stolen när den är bakåtvänd i baksätet. stolen är inte urväxt men man måste liksom "knöla dit honom" i stolen och sen sitter han med benen helt böjda. Dessutom blir det så trångt i framsätet att en vuxen person inte kan sitta där.(dock är det självklart inte det viktigaste utan att han sitter bra). 

Jag hade uppfattningen att cosmicen skulle funka precis lika bra framåt som bakåt(det var iallafall vad vi fick höra när vi köpte den) och det var det vi tyckte var bra så man slapp byta ut den så tidigt men nu efter vad ni skrivit så var jag inne och kikade på lite olika bältesstolar så de kanske blir en sådan istället då.

Köp en Britax two-way, då kan du ha honom bakåt längre + att den stolen ger stort utrymme för benen, barnet kan sitta t ex skräddare i den. Hur bra som helst, vi har också en cosmic-s och ska köpa en britax t-w till den äldre så den yngre kan ta cosmicen, sen blir det nog en t-w igen så båda kan sitta bakåtvänt så länge som möjligt.

Motormännen gjorde en undersökning baserat på bl a folksams olycksstatistik (verkliga olyckor) och den visade på att barn som suttit bakåtvänt i dödsolyckor klarat sig bäst och överlevt. Dvs inga barn dog i trafiken som satt bakåtvänt under år 2009. Tycker den statistiken är viktig att ta till sig. Prova i alla fall t-w på babyproffsen, barnens hus och se hur den passar i er bil. Kan ju vara värt att hålla bakåtvänt ett tag till om ni har möjlighet!

Ang ben, man reparerar hellre brutna ben än en nacke som utsatts för så stor påfrestning att den sträckts, och i värsta fall brutits. Konsekvenserna av nackskador är större än benbrott. Barn sitter oftast mer bekvämt än vad man tror, vår äldsta sov dubbelvikt på sidan ofta i bilen och hade inga problem sedan att röra sig såsom man som vuxen borde haft.  

Varför man inte ska stirra sig blind på viktrekommendationer utan hellre ålder är för att proportionerna på barnens kropp är lika trots olika vikt. Dvs huvudet är fortfarande ganska stort i förhållande till kroppen på en 3-åring. Musklerna till nacken är heller inte tillräckligt starka trots att barnet upplevs stort, eller hur jag nu ska skriva. Därför är rekommendationen fortfarande 4-5 år.

Men om ni nu trots allt ska vända, så köp en stol som är endast för framåtvänt, en kombistol är för tung och bälteshållarna är bättre på de som är endast framåtvända.
  • tinis77

Testa en britax two-way ist, då kan han sitta baåt ett tag till. Cosmic är en ganska liten stol. Jag har en femåring som väger strax över 20 kg, han åker bakåt u tan problem i en two-way.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • myskatt

Fast jo, stolen är urväxt?! Den är bara godkänd till 18 kg i baksätet.

Köp en bakåtvänd som är godkänd till 25 kg på alla platser istället. Britax Two-way tex. Min femåring väger straxt över 20 kg och är 112 cm lång och sitter i den.

Vill du inte följa rekomendationerna köp en Britax Kid+. Om han är så lång att han får bältet bra i en bältesstol dvs.
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • LillTussa
    myskatt skrev 2010-12-26 12:31:18 följande:

Köp en bakåtvänd som är godkänd till 25 kg på alla platser istället. Britax Two-way tex. Min femåring väger straxt över 20 kg och är 112 cm lång och sitter i den.

Vill du inte följa rekomendationerna köp en Britax Kid+. Om han är så lång att han får bältet bra i en bältesstol dvs.
    cosmic-s är godkänd 25 fran/25 bak. Det är cosmic-xtp (föregående modell med löst stödben) som endast är godkänd till 18 bak och 25 fram.
  • myskatt
    LillTussa skrev 2010-12-26 12:36:19 följande:
    cosmic-s är godkänd 25 fran/25 bak. Det är cosmic-xtp (föregående modell med löst stödben) som endast är godkänd till 18 bak och 25 fram.
    Aha, det var bra!
  • myskatt
    LillTussa skrev 2010-12-26 12:36:19 följande:
    Fast står det vilken TS har? Eller har Cosmic-s funnits i två år?
  • LillTussa
    myskatt skrev 2010-12-26 12:39:24 följande:
    Fast står det vilken TS har? Eller har Cosmic-s funnits i två år?
    Nej, du har rätt. Det står inte om det är en cosmic-s eller en cosmic-xtp. 

TS: Vilken cosmic har du? 
  • Gila
    myskatt skrev 2010-12-26 12:31:18 följande:

cosmic är godkänd bakåt och framåtvänd till 25kg enl. deras hemsida, därimot den som heter duoflex är bara till 18 kg..
  • Gila
    LillTussa skrev 2010-12-26 12:41:45 följande:
    Nej, du har rätt. Det står inte om det är en cosmic-s eller en cosmic-xtp. 

TS: Vilken cosmic har du? 
    ursäkta mitt senaste inlägg, såg inte att diskutionen fortsatte... Det är Cosmic S..står i rubrikenSkrattande
  • LillTussa
    Gila skrev 2010-12-26 17:27:57 följande:
    ursäkta mitt senaste inlägg, såg inte att diskutionen fortsatte... Det är Cosmic S..står i rubrikenSkrattande
  • thecarseatlady

Jag hoppas du tänker om TS. En 3-åring sitter inte säkert framåtvänd, oavsett om han sitter i en cosmic eller i en bältesstol. Många bilstolar är godkända för att användas åt båda hållen helt enkelt för att de säljer bra då, föräldrar vill gärna spara pengar och köpa "2 in 1". Att säkerheten för barnet kompromissas är det oftast ingen som berättar... Lade ut denna länk på Facebook nyss och lägger in den även åt dig. www.nyhetskanalen.se/1.1960020/2010/12/27/allt_storre_risk_att_barn_dor_i_trafiken Hoppas du har tid att se den, för den var väldigt bra.

Vår 4-åring skulle inte ha kunnat sitta bakåtvänd längre om vi bara hade en cosmic (har en i källaren som inte används). Han är ungefär lika tung som din kille och 107-108cm lång. Han sitter nu bakåtvänd i en Britax Two-way och en Britax Multi-tech och kommer att kunna göra det länge ännu. Böjda ben är inget hinder alls, jag får också "vika ihop" sonen lite för att få in honom i Multi-techen... Flört Barn sitter ju ihopknölade med böjda ben hela tiden när de leker, utan att klaga. Glad 

Så här satt min son i somras när han var 3,5 och han har aldrig klagat i den stolen. Både Multi-tech och Two-way är godkända för framåtvänt åkande, men jag skulle aldrig använda dem så, bara bakåtvända tills de är urväxta på längden eller vikten.

Hoppas ni står ut med bakåtvänt åkande ett tag till!

Svar på tråden HJÄLP! Hur montera Acta Graco CosmicComfort S?