Gila skrev 2010-12-26 10:22:53 följande:
Självklart har jag läst på innan angående de rekomendationer som ges...Ja han blev 3 i september och jag har läst att barn bör sitta bakåtvända till 4 års ålder. Dock är vår son ganska storväxt(väger ca 18,5kg) och sitter helt enkelt inte bra i stolen när den är bakåtvänd i baksätet. stolen är inte urväxt men man måste liksom "knöla dit honom" i stolen och sen sitter han med benen helt böjda. Dessutom blir det så trångt i framsätet att en vuxen person inte kan sitta där.(dock är det självklart inte det viktigaste utan att han sitter bra).
Framåtvänd blir ju utrymmet för benen mycket större...
Jag hade uppfattningen att cosmicen skulle funka precis lika bra framåt som bakåt(det var iallafall vad vi fick höra när vi köpte den) och det var det vi tyckte var bra så man slapp byta ut den så tidigt men nu efter vad ni skrivit så var jag inne och kikade på lite olika bältesstolar så de kanske blir en sådan istället då.
Köp en Britax two-way, då kan du ha honom bakåt längre + att den stolen ger stort utrymme för benen, barnet kan sitta t ex skräddare i den. Hur bra som helst, vi har också en cosmic-s och ska köpa en britax t-w till den äldre så den yngre kan ta cosmicen, sen blir det nog en t-w igen så båda kan sitta bakåtvänt så länge som möjligt.
Motormännen gjorde en undersökning baserat på bl a folksams olycksstatistik (verkliga olyckor) och den visade på att barn som suttit bakåtvänt i dödsolyckor klarat sig bäst och överlevt. Dvs inga barn dog i trafiken som satt bakåtvänt under år 2009. Tycker den statistiken är viktig att ta till sig. Prova i alla fall t-w på babyproffsen, barnens hus och se hur den passar i er bil. Kan ju vara värt att hålla bakåtvänt ett tag till om ni har möjlighet!
Ang ben, man reparerar hellre brutna ben än en nacke som utsatts för så stor påfrestning att den sträckts, och i värsta fall brutits. Konsekvenserna av nackskador är större än benbrott. Barn sitter oftast mer bekvämt än vad man tror, vår äldsta sov dubbelvikt på sidan ofta i bilen och hade inga problem sedan att röra sig såsom man som vuxen borde haft.
Varför man inte ska stirra sig blind på viktrekommendationer utan hellre ålder är för att proportionerna på barnens kropp är lika trots olika vikt. Dvs huvudet är fortfarande ganska stort i förhållande till kroppen på en 3-åring. Musklerna till nacken är heller inte tillräckligt starka trots att barnet upplevs stort, eller hur jag nu ska skriva. Därför är rekommendationen fortfarande 4-5 år.
Men om ni nu trots allt ska vända, så köp en stol som är endast för framåtvänt, en kombistol är för tung och bälteshållarna är bättre på de som är endast framåtvända.