• Gila

HJÄLP! Hur montera Acta Graco CosmicComfort S?

Behöver lite hjälp...har blivit dags att vända vår sons Acta Graco Cosmic Comfort stol framåt.
    Har tappat bort vår bruksanvisning men hittade en på nätet. Enligt den tar man bort bältet som sitter i och använder istället bara det vanliga tre punktsbältet i bilen... Stämmer verkligen detta? Finns det inte risk att stolen välter eller så vid tex en kraftig sväng?
    Och när barnet inte sitter i bilen..brukar ni ha stolen fastspänd ändå? Tycker de känns konstigt att man inte fäster den på något annat vis...

Någon som har/haft en sådan här stol som vet?

• Svar på tråden HJÄLP! Hur montera Acta Graco CosmicComfort S?
  • Gila

ok, tack för svaret! Då skavi testa imorgon!

• Gila

Självklart har jag läst på innan angående de rekomendationer som ges...Ja han blev 3 i september och jag har läst att barn bör sitta bakåtvända till 4 års ålder. Dock är vår son ganska storväxt(väger ca 18,5kg) och sitter helt enkelt inte bra i stolen när den är bakåtvänd i baksätet. stolen är inte urväxt men man måste liksom "knöla dit honom" i stolen och sen sitter han med benen helt böjda. Dessutom blir det så trångt i framsätet att en vuxen person inte kan sitta där.(dock är det självklart inte det viktigaste utan att han sitter bra). 
    Framåtvänd blir ju utrymmet för benen mycket större...

Jag hade uppfattningen att cosmicen skulle funka precis lika bra framåt som bakåt(det var iallafall vad vi fick höra när vi köpte den) och det var det vi tyckte var bra så man slapp byta ut den så tidigt men nu efter vad ni skrivit så var jag inne och kikade på lite olika bältesstolar så de kanske blir en sådan istället då.

• Gila
    myskatt skrev 2010-12-26 12:31:18 följande:
    Fast jo, stolen är urväxt?! Den är bara godkänd till 18 kg i baksätet.

Köp en bakåtvänd som är godkänd till 25 kg på alla platser istället. Britax Two-way tex. Min femåring väger straxt över 20 kg och är 112 cm lång och sitter i den.

Vill du inte följa rekomendationerna köp en Britax Kid+. Om han är så lång att han får bältet bra i en bältesstol dvs.
    cosmic är godkänd bakåt och framåtvänd till 25kg enl. deras hemsida, därimot den som heter duoflex är bara till 18 kg..
  • Gila
    LillTussa skrev 2010-12-26 12:41:45 följande:
    Nej, du har rätt. Det står inte om det är en cosmic-s eller en cosmic-xtp. 

TS: Vilken cosmic har du? 
    ursäkta mitt senaste inlägg, såg inte att diskutionen fortsatte... Det är Cosmic S..står i rubrikenSkrattande
Svar på tråden HJÄLP! Hur montera Acta Graco CosmicComfort S?