Gila skrev 2010-12-26 10:22:53 följande:
Självklart har jag läst på innan angående de rekomendationer som ges...Ja han blev 3 i september och jag har läst att barn bör sitta bakåtvända till 4 års ålder. Dock är vår son ganska storväxt(väger ca 18,5kg) och sitter helt enkelt inte bra i stolen när den är bakåtvänd i baksätet. stolen är inte urväxt men man måste liksom "knöla dit honom" i stolen och sen sitter han med benen helt böjda. Dessutom blir det så trångt i framsätet att en vuxen person inte kan sitta där.(dock är det självklart inte det viktigaste utan att han sitter bra).
Framåtvänd blir ju utrymmet för benen mycket större...
Jag hade uppfattningen att cosmicen skulle funka precis lika bra framåt som bakåt(det var iallafall vad vi fick höra när vi köpte den) och det var det vi tyckte var bra så man slapp byta ut den så tidigt men nu efter vad ni skrivit så var jag inne och kikade på lite olika bältesstolar så de kanske blir en sådan istället då.
Testa en britax two-way ist, då kan han sitta baåt ett tag till. Cosmic är en ganska liten stol. Jag har en femåring som väger strax över 20 kg, han åker bakåt u tan problem i en two-way.