• DenNamnbitne

Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?

Här är inget namn utdött{#lang_emotions_surprised}! Det är 13 stycken mycket spännande och fina flicknamn från lite olika platser. 6 från lite olika platser: England, Tyskland och Grekland och 7 som är tagna ur den nordiska namnfloran. Många är mycket omoderna så ni får visa lite hänsyn mot gamla tiders människor i er bedömning. Titta tex på Gustavas bärartapp! Dessa namn är alltså inte mina största favoriter men ändå mycket spännande namn. Välj och fraka! Men tag endast en kaka{#lang_emotions_tomte} (från namntomten)

Inget namn är för ringa för att uppmärksammas
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-16 19:59
    För den som gillar statistik. Så här många svenskor bar dessa namn år 1890:)

Ingeborg= 17.136
    Arla = 28 (276 år 1973)
    Eufrosyna = 1.029
    Eulalia= 579
    Götilda= 708
    Ottiliana= 656
    Gustava= 32.563

De andra namnen fanns ej med i 1890 års statistik. Jag vill slå ett slag för Götilda som jag tycker är ett tjusigt namn!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?
  • DenNamnbitne
    DenNamnbitne skrev 2010-03-22 11:24:03 följande:
    Sista omröstningsdagen. Jag hoppas att Eufrosyna får en röst till och att Götilda för 7 röster till, d¨blir jag glad!
    34 minuter kvar
  • DenNamnbitne

Hej och tack för alla röster{#lang_emotions_tomte}

Det verkar som att några av namnen gick hem i alla fall och alla namn fick ju röster, till och med Griselda. Ottiliana fick 42 röster, kul på ett sånt ovanligt namn- 13 bärare idag, cirka 80 1973 och 656 år 1890. Norna och Duva vann och de är ganska originella och fina på ett lite nytt sätt känns det som. Arla och Jarla fick också en hel del röster. Arla tappar lite av sin charm pga mejeriet tyvärr. Ingeborg fick rätt många röster, det är ett tjusigt namn som säkert kommer tillbaka snart. Gillian stack väl ut lite, jag ville ha med några utrikiska namn också. Eulalia, Gustava, Rosamunda och Eufrosyna fick inte så många röster, men det är kul att uppmärksamma dem. Jag älskar själv namnet Götilda och är glad att det namnet fick 3 röster. Jag återkommer säkert med liknande grejer{#lang_emotions_wink}

Inget namn är för ringa för att uppmärksammas
  • Eleni

Ingeborg tycker jag om, röstningen är j avslutad så jag hann inte. Dessutom gillar jag Botilda, som också är gammalt..

• DenNamnbitne
    Eleni skrev 2010-03-23 00:15:26 följande:
    Ingeborg tycker jag om, röstningen är j avslutad så jag hann inte. Dessutom gillar jag Botilda, som också är gammalt..
    Jag gillar också Botilda, det hade kunnat stå med här{#lang_emotions_smile}
  • that13yearoldweirdo

jag är 13 och har själv namnet Saga :P jag kom hit för ett skolprojekt där man ska skriva en helt egen unik saga. och jag kom på att prinsesan skulle få heta evylina. vilket är ganska creative o sånt. och well inte prinsen men den fattiga pojken som det blir istället ska få heta Alexis so yeah bara lite för slag där.

• fluu

Älskar Ottiliana(Har Ottilia på min lista och ett tag fanns även Otthild med). Gustava, Norna och Götilda tycker jag också mycket om.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien

Arla hade kunnat vara ett vackert namn om man hade kunnat omstarta sin hjärna och få bort all mjölk som flödar runt namnet, men tyvärr är varumärket alltför starkt...

Men Gustava och Ottiliana gillar jag. De övriga...inte så mycket.

• DenNamnbitne

Härligt att se många andra gilla Ottiliana! Det är verkligen urtypen av ett 1800-talsnamn, tja eller kanske ännu mer 1700-tal. Långa och ståtliga namn var den tidens melodi. Gustaviana är ju ett liknande namn.

Och vad många röster vi fick på den tiden! Var är alla människor nuförtiden?

• Xenia
    Ingeborg tycker jag bäst om.

Rosamunda är rätt fint. Visserligen långt men Rosa vore ett perfekt smeknamn.

Gillian är fint om man bor i England. Men här skulle man undra hur det skulle uttalas: Gillian med hårt G, Jillian med mjukt J el "Djillian" med försök till engelskt uttal.

Ottilia (el Tilia) vore fint men Ottiliana känns för mycket:  Långt, gammaldags och ovanligt.
Svar på tråden Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?