• DenNamnbitne

Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?

Här är inget namn utdött{#lang_emotions_surprised}! Det är 13 stycken mycket spännande och fina flicknamn från lite olika platser. 6 från lite olika platser: England, Tyskland och Grekland och 7 som är tagna ur den nordiska namnfloran. Många är mycket omoderna så ni får visa lite hänsyn mot gamla tiders människor i er bedömning. Titta tex på Gustavas bärartapp! Dessa namn är alltså inte mina största favoriter men ändå mycket spännande namn. Välj och fraka! Men tag endast en kaka{#lang_emotions_tomte} (från namntomten)

Inget namn är för ringa för att uppmärksammas
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-16 19:59
    För den som gillar statistik. Så här många svenskor bar dessa namn år 1890:)

Ingeborg= 17.136
    Arla = 28 (276 år 1973)
    Eufrosyna = 1.029
    Eulalia= 579
    Götilda= 708
    Ottiliana= 656
    Gustava= 32.563

De andra namnen fanns ej med i 1890 års statistik. Jag vill slå ett slag för Götilda som jag tycker är ett tjusigt namn!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?
  • MysTic PrincesS

Eufrosyna tycker jag var finast

• DenNamnbitne
    MysTic PrincesS skrev 2010-03-16 23:01:08 följande:
    Eufrosyna tycker jag var finast
    Kul att du tyckte det. Euphrosyne är ju ett grekiskt mytologiskt namn som i Sverige mestadels stavats Eufrosyne. Eufrosyna i sin tur är den försvenskade formen som fanns ganska stor utsträckning på 1800-talet.
    Inget namn är för ringa för att uppmärksammas
  • Sodaspring

Jag röstade på Gillian. Det är minst fult av dessa namn...

ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • DenNamnbitne
    Sodaspring skrev 2010-03-18 09:32:16 följande:
    Jag röstade på Gillian. Det är minst fult av dessa namn...
    Javisst måste man ha den aspekten också{#lang_emotions_wink}
  • Yavannakementári

Jag måste nästan välja Gillian, det är namnet som en av mina favoritkaraktärer i kathrine Kerrs böcker bär <3

• DenNamnbitne
    Yavannakementári skrev 2010-03-18 09:38:25 följande:
    Jag måste nästan välja Gillian, det är namnet som en av mina favoritkaraktärer i kathrine Kerrs böcker bär <3
    Ja, det är väl ett rätt engelskt namn och sådant är ju populärt nu för tiden. Kathrine Kerr känner jag inte till
Svar på tråden Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?