• DenNamnbitne

Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?

Här är inget namn utdött{#lang_emotions_surprised}! Det är 13 stycken mycket spännande och fina flicknamn från lite olika platser. 6 från lite olika platser: England, Tyskland och Grekland och 7 som är tagna ur den nordiska namnfloran. Många är mycket omoderna så ni får visa lite hänsyn mot gamla tiders människor i er bedömning. Titta tex på Gustavas bärartapp! Dessa namn är alltså inte mina största favoriter men ändå mycket spännande namn. Välj och fraka! Men tag endast en kaka{#lang_emotions_tomte} (från namntomten)

Inget namn är för ringa för att uppmärksammas
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-16 19:59
    För den som gillar statistik. Så här många svenskor bar dessa namn år 1890:)

Ingeborg= 17.136
    Arla = 28 (276 år 1973)
    Eufrosyna = 1.029
    Eulalia= 579
    Götilda= 708
    Ottiliana= 656
    Gustava= 32.563

De andra namnen fanns ej med i 1890 års statistik. Jag vill slå ett slag för Götilda som jag tycker är ett tjusigt namn!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?
  • Rose Bay Willow

Duva är vackert! Vi brukar kalla vår dotter (nu 20) för Griselda när hon gjort något riktigt dumt eller knasigt! Det har vi gjort den hon var ganska liten och hon tar inte illa upp. Det är namnet på en av huvudpersonerna i Monty Pythons film "Jabberwocky" (Stackars Dennis -svensk översättning!!!)....

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Klangskan

Röstade på Gillian. Gillar Norna men gick bort då jag bor i skåne och uttalat på skånska är det INTE fint....men utan det skånska R:n är det finare!

• DenNamnbitne
    Grizelda skrev 2010-03-15 20:31:43 följande:
    Jag röstar absolut på Griselda!
    Nämen{#lang_emotions_tomte}
    Inget namn är för ringa för att uppmärksammas
  • DenNamnbitne
    siamusen skrev 2010-03-15 20:31:54 följande:
    Gustava kânns lite svårt att säga tycker jag. Gustavia däremot flyter mycket bâttre
    Ja, det är ju ett helt annat uttal. Gustavia låter ju mer högtravande. Jag gillar dock Gustava mer{#lang_emotions_smile}
  • DenNamnbitne
    Mallory skrev 2010-03-15 21:07:04 följande:
    Jag ville att min dotter skulle heta Duva, och det hade jag bestämt redan innan bebis kom. Men oh fick så mycket mothugg att jag inte orkade kämpa för det mer... :-/ Men det är vackert!
    Vad tråkigt{#lang_emotions_frown}
  • DenNamnbitne
    Stinky skrev 2010-03-15 21:26:51 följande:
    Jag tyckte inte om någon av namnen, så det blev lite som pest eller kolera att välja. Jag valde till slut "Ingeborg", då den kändes tryggast!
    Ja, vissa namn var ju som sagt mycket ålderdomliga. Kul att du lyckades välja tillslut i alla fall{#lang_emotions_tomte}
  • DenNamnbitne
    Superbia skrev 2010-03-15 21:31:02 följande:
    Griselda.. hahaHAHA! Stackars barn   Jag röstade på Norna jag.
    Jaa, i Sverige är det inte så lyckat kanske{#lang_emotions_tomte}
  • DenNamnbitne
    Grangerous skrev 2010-03-15 21:43:00 följande:
    Jag röstade på Ingeborg. Det är ett fint namn, men även Jarla, Norna och Arla var ju fina namn. Arla låter kanske lite för mycket som ett mejeri, men är annars jättefint. Duva är inte tillräckligt mycket namn, mer ett fågelnamn tycker jag. Dessutom finns ju uttrycket "min duva" så namnet låter som namnet på någon nyförälskad.
    Kul att du gillade några av namnen{#lang_emotions_tomte} Ja, Duva är väldigt mycket fågel, men å andra sidan är ju namn med tydliga betydelser poppis nu
  • DenNamnbitne
    lugna gatan skrev 2010-03-15 22:03:51 följande:
    Ottiliana röstade jag! :) Kände en gammal dam som hette det, hon kallades för theli (även i skrift) och det tycker jag är jättegulligt. Annars var Duva och Ingeborg även mina favoriter.
    Vad spännande att du kände en Ottiliana! Kul att du tyckte några av namnen var fina{#lang_emotions_tomte}
  • LyckligtSlut

Gillian och Norna är okej.

Griselda heter häxan i Banjo-spelen och Gudmodern i kokainkrigen i 70-talets Miami är som många vet Griselda Blanco (som f ö döpte SIN son till Michael Corleone, men så blev han ju mördad också):)

Svar på tråden Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?