• DenNamnbitne

Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?

Här är inget namn utdött{#lang_emotions_surprised}! Det är 13 stycken mycket spännande och fina flicknamn från lite olika platser. 6 från lite olika platser: England, Tyskland och Grekland och 7 som är tagna ur den nordiska namnfloran. Många är mycket omoderna så ni får visa lite hänsyn mot gamla tiders människor i er bedömning. Titta tex på Gustavas bärartapp! Dessa namn är alltså inte mina största favoriter men ändå mycket spännande namn. Välj och fraka! Men tag endast en kaka{#lang_emotions_tomte} (från namntomten)

Inget namn är för ringa för att uppmärksammas
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-16 19:59
    För den som gillar statistik. Så här många svenskor bar dessa namn år 1890:)

Ingeborg= 17.136
    Arla = 28 (276 år 1973)
    Eufrosyna = 1.029
    Eulalia= 579
    Götilda= 708
    Ottiliana= 656
    Gustava= 32.563

De andra namnen fanns ej med i 1890 års statistik. Jag vill slå ett slag för Götilda som jag tycker är ett tjusigt namn!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?
  • DenNamnbitne
    Hjärtefröjd skrev 2010-03-15 22:13:40 följande:
    Röstade på Norna, men tyckte alla var rätt fula namn.
    Jaha, jag namnen är ju minst sagt speciella, inte något för alla med andra ord{#lang_emotions_tomte}
  • LyckligtSlut

Ingeborg är ju okej, men en man jag känner tycker det är pinsamt att presentera sin fru som heter så...

• DenNamnbitne
    Rose Bay Willow skrev 2010-03-15 22:14:00 följande:
    Duva är vackert! Vi brukar kalla vår dotter (nu 20) för Griselda när hon gjort något riktigt dumt eller knasigt! Det har vi gjort den hon var ganska liten och hon tar inte illa upp. Det är namnet på en av huvudpersonerna i Monty Pythons film "Jabberwocky" (Stackars Dennis -svensk översättning!!!)....
    Vad kul att du gillade Duva{#lang_emotions_tomte} Och Griselda känns ju lite omöjligt kanske....
  • Schnauser

Ingeborg!

Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
  • DenNamnbitne
    Klangskan skrev 2010-03-15 22:30:32 följande:
    Röstade på Gillian. Gillar Norna men gick bort då jag bor i skåne och uttalat på skånska är det INTE fint....men utan det skånska R:n är det finare!
    Jag har hört många som ratar r-namn på grund av vistelse i Skåne. Det verkar vara ett litet problem det där.
  • DenNamnbitne
    LyckligtSlut skrev 2010-03-15 23:07:05 följande:
    Gillian och Norna är okej. Griselda heter häxan i Banjo-spelen och Gudmodern i kokainkrigen i 70-talets Miami är som många vet Griselda Blanco (som f ö döpte SIN son till Michael Corleone, men så blev han ju mördad också):)
    Det där om Griselda visste jag inte, spännande....men hua
  • DenNamnbitne
    LyckligtSlut skrev 2010-03-15 23:08:10 följande:
    Ingeborg är ju okej, men en man jag känner tycker det är pinsamt att presentera sin fru som heter så...
    Ja, det kanske inte är ett så vanligt namn i den vuxna generationen kanske men fint på barn tycker jag{#lang_emotions_tomte}.
  • DenNamnbitne

Tio av tretton namn med över 10 röster. Det är inte dåligt. Vi får se om Eufrosyna, Götilda och Griselda också lyckas med det{#lang_emotions_tomte}

• LyckligtSlut
    DenNamnbitne skrev 2010-03-15 23:10:53 följande:
    Det där om Griselda visste jag inte, spännande....men hua
    Ja, hon var ledare för kokainkrigen och vek inte ens för att döda småbarn, så det var/är ingen kvinna att döpa sina barn efter! Ganska fascinerande men hemskt!
  • DenNamnbitne
    LyckligtSlut skrev 2010-03-15 23:14:11 följande:
    Ja, hon var ledare för kokainkrigen och vek inte ens för att döda småbarn, så det var/är ingen kvinna att döpa sina barn efter! Ganska fascinerande men hemskt!
    Nej, det var verkligen ingen trevlig association. Jag tycker dock inte att någon äger ett namn på det viset.
Svar på tråden Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?