• Swedish down under

svensk mamma i australien?

Hej alla mammor (och pappor saklart)!

Utan att lata desperat sa ar jag i ganska desperat behov av svenska vanner som har barn i Australien... {#lang_emotions_embarassed}
    Det skulle vara underbart att ha en svensk att umgas med med da jag ibland kan kanna av kulturskillnaden ganska rejalt (plus att jag inte har vanner alls egentligen som har barn har overhuvudtaget sa jag ar ganska ensam har pa andra sidan jorden).
    Jag har tillsammans med min sambo Chris (asustralensk) en liten dotter som heter Poppy som ar 4 manader gammal. 
    Vi tre bor i Burliegh Heads i/pa (vad sager man?) Gold Coast. 
    Ar det nagon som bor har i narheten som kanske vill emaila/prata/ses?{#lang_emotions_sealed}
    Jag skulle verkligen tycka att det vore jatteroligt!
    Kramar
  • Svar på tråden svensk mamma i australien?
  • Swedish down under
    banansmoothie skrev 2010-06-25 13:41:26 följande:
    Vi firade midvinter istället för midsommar... eftersom det är vinter .
    haha, hade ni varit pa ikea?
    Vi hade jatteroligt trots att jag var lite nervos efter att ha bjudit lite random mammor som jag har traffat och inte visste om de och deras man skulle klicka och att vi alla skulle sitta och diskutera "nar gjorde ditt barn si och sa" och "vilka blojor anvander ni?". men sa blev det inte. Jag tvingade all att dansa kring var mini midsommarstang och dricka nubbar efter nubbar (med snapsvisa) och VIPS sa var alla glada och det blev en riktigt lyckad fest! 

Nu vill jag ha anledning till att ha fest igen. Ett ars kalas (med alkohol for de vuxna)? 
    förväntan skrev 2010-07-03 22:43:12 följande:
    Hello!!

Har inte läst i tråden, me nvi ska iallafall flytta från sv till oz i nov. Blir till Guld kusten, currumbin. Skulle också tycka det var kul att ha någon sv att kunna prata med. Vi har 2 barn, 3 och 1. Min man är från oz.
    Men vad roligt!!! Jag bor i Burleigh Heads (5 minuter med bil fran dig). Jag kommer antagligen (forhoppningsvis) att  jobba i november men du MASTE bli min kompis (ok lat ju lite desperat, men det vore skitkul!).
    Hur kommer det sig att ni flyttar hit?
    Vad roligt!

kram pa er alla

• förväntan

Hello igen!!

Vilket härligt party du verkade haft. Låter ju jättekul.

Ja vi får absolut träffas när vi kommer ner. Burleigh är ju precis runt hörne´t. Min man har hemlängtan. han har bott i sv i 8 år så det är väl rättvist. Vi planerar iallafall att stanna några år. Vi vill skaffa ett tryggt liv i oz med hus oc hjobb osv. Sedan saknar han sin surfing väldig mkt. Tycker det ska bli jättekul. Trivts bra i oz tidigare och gillar människorna. Alltid lite jobbigt att lämna allt här hemma, men försöker se det positiva med det hela. Vad gör du i oz? Hur trivs du?

• banansmoothie
    Swedish down under skrev 2010-07-04 01:53:09 följande:
    haha, hade ni varit pa ikea?
    Vi hade jatteroligt trots att jag var lite nervos efter att ha bjudit lite random mammor som jag har traffat och inte visste om de och deras man skulle klicka och att vi alla skulle sitta och diskutera "nar gjorde ditt barn si och sa" och "vilka blojor anvander ni?". men sa blev det inte. Jag tvingade all att dansa kring var mini midsommarstang och dricka nubbar efter nubbar (med snapsvisa) och VIPS sa var alla glada och det blev en riktigt lyckad fest! 

Nu vill jag ha anledning till att ha fest igen. Ett ars kalas (med alkohol for de vuxna)? 
    förväntan skrev 2010-07-03 22:43:12 följande:
    Hello!!

Har inte läst i tråden, me nvi ska iallafall flytta från sv till oz i nov. Blir till Guld kusten, currumbin. Skulle också tycka det var kul att ha någon sv att kunna prata med. Vi har 2 barn, 3 och 1. Min man är från oz.
    Men vad roligt!!! Jag bor i Burleigh Heads (5 minuter med bil fran dig). Jag kommer antagligen (forhoppningsvis) att  jobba i november men du MASTE bli min kompis (ok lat ju lite desperat, men det vore skitkul!).
    Hur kommer det sig att ni flyttar hit?
    Vad roligt!

kram pa er alla
    Nej inte på ett tag. Vi hade typ som Jul med sill (okej den var från IKEA), risgrynsgröt med mandel och lite sånt. Jag saknar den svenska julen så mycket, det blir ju liksom aldrig julkänsla annars. Var jättemysigt i alla fall. Men ditt party verkade ju superkul, man skulle varit med juh . Nubbe på ettårsfest är kanske lite konstigt, men kräftskiva går ju an snart!
  • Swedish down under
    Ursakta mina sega svar!

Forvantan: 
    Men vad roligt!  Nar exakt kommer ni? Mitt nummer star nagonstans i denna trad, ring el sms:sa nar du kommer sa maste vi traffas!

For att svara pa din fraga:
    Jag kom hit som utbytesstudent (sjukskoterska) for 2,5 ar sedan och skulle stanna i 5 manader men det blev forlangt en termin. Blev tillsammans med min sambo och blev gravid (suprise!) typ pa en gang. For att fa stanna i landet sa borjade jag plugga igen (blev klar sjukskoterska har men det skulle ta ett tag innan jag kunde fa australensiskt legitimation) och borjade en master utbl som larare (eftersom jag behovde australensiskt leg for att plugga till ssk). Nar terminen avslutades  skulle jag aka hem till sverige, jobba som ssk, foda barn och sen tillbaka sa smaningom (min sambo skulle givetvis med). MEN pappa dog av hjartstillestand en eftermiddag sa jag akte hem tidigare an planerat. Det var (ar kaos) och val i sverige blev jag sjukskriven fran jobbet (pga kris reaktion) varderade jag om mitt liv och insag att jag inte ville fortsatta plugga till larare (ska nar Poppy (min dotter) ar kring aret borja soka jobb. ar lite stressad over att jag fortfarande inte har jobbat annu) utan ville jobba som ssk (sa darfor ska jag strax soka jobb) och inte alls vill bo i mina foredetta drommars land (for langt bort). 
    Efter en kaosartad forlossning med kris och havandeskapsforgiftning och efter en mardromslik forlossning sa fodde jag Poppy och 7 veckor senare var vi australien igen. JAg vill inte bo har i framtiden och min man vill inte bo i sverige sa vi funtar pa nar han har pluggat klart (han gor sin juris doctor nu och ar klar om 1,5 ar) att kompromissa och bo halvvags till badas lander: USA (det var det eller Kina liksom).

Men gud nu har jag skrivit jattemycket och jattedeprimerande! JAg ar en glad manniska trots att jag inte later som det om man laser ovan.  JAg sparade ur lite nar jag svarade pa din fraga. Hur traffade du din man?
    Hursomhelst, sa ar det jattekul att lara kanna svenska mammor (for att fa den svenska kulturen och kunna dela frustration och forstaelse for positiva och negativa saker har i australien) samt att jag tycker att det ar viktigt att barnen kanner sig lika mycket svenska som australensiska aven om man befinner sig har.

banansmoothie: 
    Ni korde en christmas in july alltsa. Haha! vem blev gift (mandeln) i ar?
    Nej, vi ska inte ha nubbe pa kalaset, men vin, champagne och ol kan man ju ha. Jag tankte ha det pa en lordags eftermiddag och sa kan alla foraldrar stanna kvar och sa forvandlas barnkalaset till familjefest pa kvallen nar barnen har somnat! JAg tankte gora smorgastarta och jordgubbstarta (gud vad jag haller pa... hon fyller 1 ar i september. Ar ju langt kvar!) .
    MEN jag kom pa att det ar ju kraftsasong snart (anledning till fest!)! Sa en veva till blir det pa IKEA och kopa kraftor och dekorationer och sen forsoka overtala folk att de dar sma djuren ar jattegoda. Och DA kan jag servera nubbe! Flört 
  • banansmoothie

Swedish: Men trivs du inte i Australien? Varför skulle USA vara bättre? Jag älskar Australien, har bott där i 4 år nu ju och det blir bara bättre. Kanske du trivs bättre om nått år?

Smörgåstårta, mmm, jag åt det igår (är i sverige nu). Så jäkla gott. Och kräftor äter ju folk, yabbies (vet inte hur det stavas) så det borde ju inte vara några problem . Åh nu blev jag sugen på kräftor.

Förresten, jag kan inte läsa din blogg längre. Höll på att åka till Sverige när du bestämde dig för att stänga den och nu kan jag inte längre, kan inte du skicka mig lösenord?

• Swedish down under

banansmoothie: jag stormtrivdes har innan jag skaffade barn. Da levde jag ju ett studentliv, men nar jag sen blev gravid kunde jag ju inte umgas med mina alkoholsierade (haha) studentkompisar langre eftersom de bara festade och jag varken kunde eller ville de langre. Sa under hela min graviditet var jag fruktansvart ensam.
    Sen hade ju det dar med pappa och da fik det mig att vilja vara nara min familj. 
    Nar jag kom tillbaka hit sa hade jag ju fortfarande inga riktiga vanner har och kande mig ensam (darfor borjade jag ragga vanner pa FL och pa australensiska forum). Har nu traffat huuuuur manga mammor som helst har och det ar nagra utav dem som jag gillar och som jag umgas med regelbundet (sen tror jag att det var troligt nyttigt att bjuda over dem pa midsommarfest sa att vi kunde umgas som normala vuxna manniskor med lite alkohol och lite mer party-stamning (sa mycket party som det gar att ha nar 10 toddlers kryper omkring haha) och inte bara diskutera amning, blojor och dyl (som det ofta kan bli. jag ar inte den dar super-mamman som bara for att jag har fatt barn bara ska vara mamma. JAg ar fortfarande jag. kanns som manga jag har traffat bara lever ett liv som rollen som super-mamma. forstar du vad jag menar?)). Oj, vad manga paranteser det blev. sorry.

Det blir ju battre och battre ju fler man traffar och visst skulle det vara samma sak om vi bodde i USA. Men jag kanner att USA ar narmare sverige och da skulle vi ha rad och tid att aka hem oftare samt att fler skulle halsa pa (nu ar det ju mer en once in a lifetime resa for folk att aka hit for att det tar hundra ar och kostar en formogenhet).

ska ni alltid bo har? hur har du kommit i kontakt med kompisar? och varfor kom du hit?

Ah, ar du i sverige? var i sverige?

men kraftorna har ar ju storre an vara humrar i sverige. De kommer ju att skratta at dem. haha.

jag mailar dig losenordet.

kramar 

• banansmoothie
    Swedish down under skrev 2010-07-13 07:26:52 följande:
    banansmoothie: jag stormtrivdes har innan jag skaffade barn. Da levde jag ju ett studentliv, men nar jag sen blev gravid kunde jag ju inte umgas med mina alkoholsierade (haha) studentkompisar langre eftersom de bara festade och jag varken kunde eller ville de langre. Sa under hela min graviditet var jag fruktansvart ensam.
    Sen hade ju det dar med pappa och da fik det mig att vilja vara nara min familj. 
    Nar jag kom tillbaka hit sa hade jag ju fortfarande inga riktiga vanner har och kande mig ensam (darfor borjade jag ragga vanner pa FL och pa australensiska forum). Har nu traffat huuuuur manga mammor som helst har och det ar nagra utav dem som jag gillar och som jag umgas med regelbundet (sen tror jag att det var troligt nyttigt att bjuda over dem pa midsommarfest sa att vi kunde umgas som normala vuxna manniskor med lite alkohol och lite mer party-stamning (sa mycket party som det gar att ha nar 10 toddlers kryper omkring haha) och inte bara diskutera amning, blojor och dyl (som det ofta kan bli. jag ar inte den dar super-mamman som bara for att jag har fatt barn bara ska vara mamma. JAg ar fortfarande jag. kanns som manga jag har traffat bara lever ett liv som rollen som super-mamma. forstar du vad jag menar?)). Oj, vad manga paranteser det blev. sorry.

Det blir ju battre och battre ju fler man traffar och visst skulle det vara samma sak om vi bodde i USA. Men jag kanner att USA ar narmare sverige och da skulle vi ha rad och tid att aka hem oftare samt att fler skulle halsa pa (nu ar det ju mer en once in a lifetime resa for folk att aka hit for att det tar hundra ar och kostar en formogenhet).

ska ni alltid bo har? hur har du kommit i kontakt med kompisar? och varfor kom du hit?

Ah, ar du i sverige? var i sverige?

men kraftorna har ar ju storre an vara humrar i sverige. De kommer ju att skratta at dem. haha.

jag mailar dig losenordet.

kramar 
    Jo det är ju sant att USA är lite närmare rent geografiskt. Men socialt tycker jag i alla fall att Australien känns mer svenskt än USA. Jag flyttade dit pga min man som jag träffade när jag var i Australien på språkresa. Sen hade jag också en tid av extrem ensamhet, men sen jag blev mamma har det bara blivit bättre och bättre. Man träffar så mycket människor! Och jag kanske bara har tur, men vi diskuterar inte så ofta blöjor utan snarare politik, religion, kultur osv. Sen har jag även (vilket jag håller med om är viktigt) "egna" vänner, vänner utan barn eller som jag är vän med för min egen skull och inte för att de har barn i lagom ålder. De har jag träffat genom Guides Australia (flickscouterna) främst och sen vänner genom vänner osv. Så nu har jag ju stabiliserat mig så pass att jag inte vill flytta. Jag har ju bara typ 2 kompisar som jag håller kontakten med i Sverige ändå. Men så är jag också hemma på heltid, har ingen utbildning eller jobb att "komma tillbaka till" så jag har så sjukt mycket tid att göra vad jag vill med. Och det älskar jag! För när min man kommer hem så vill ju han umgås med vår son och då kan jag göra annat. Jag tror aldrig jag skulle kunna leva så i Sverige, det är ju inte socialt accepterat eller speciellt funktionellt. Vill dock inte vara hemma hela livet men ett tag till i alla fall. Jag är ingen supermamma, men jag tycker det är kul att leka... fast iofs tyckte jag det var skittråktigt och mådde piss (fysiskt) tills min son började gå och jag slutade amma honom vid ett års ålder. Men NU är det roligt för det mesta.
    Angående det där med biljettkostnad så tror jag för egen del blir billigare i Australien ändå där vi inte måste ha sjukförsäkring och betala universitet osv, allt sånt man måste i USA. Men det kanske är mina fördommar. Men vi har t.ex. tänkt att låta barnet/barnen gå i komunal skola och använda alla de pengarna som kunde gått till skolan, till resor istället. Sen får vi mycket sommargäster, folk som vill komma till sol och värme när det är vinter i Sverige .
    Och ja kräftor är små, men det är ju lättförklarat som mini-hummrar, plus att kräftor är mycket mer koncenterarde i smaken . Det blir säkert bra ändå! Och man kan dricka mycket nubbe.

Jag är i alla fall i Stockholm just nu. Sååå varmt!!

Tack för lösenord!
  • Swedish down under

Jag kanner precis som du att allt bli battre och battre. Far fler vanner (hitills for de mesta super-mammor dock) och i och med att Poppy blir storre sa blir det lite lattare (tills hon var 5 manader ammade jag henne varje halvtimme i 20 minuter dygnet runt och hon vagrade flaska. kunde inte gora nagonting overhuvudtaget. Nu ammar jag henne fortfarande (mot min vilja.... haha) men hon KAN somna om nagon bar runt henne och ater ju mat sa vi kan vara borta nagra timmar. men jag kan fortfarande inte supa till da jag ammar (men nagon gang ibland blir det fler an de 2 rekomenderade glasen vin... hehe).

Men ang USA. Universitetet kan man ju ga i sverige sa att man sliper betala och sjukforsakring tacker ju jobbet (jag ar ssk och min man snart jurist sa jag tror att bada dem yrkerna ar sa pass seriosa att man kan fa ett ordentligt jobb med sjuk-forsakring ganska latt).

Du skrev "barnen", nar sa ni ha fler? ;)

Jag tror inte att ag ar skapad tlll att vara "hemmafru" (troddedet forut). JAg blir alldeles for uttrakad. Jag ska soka jobb snart (nar pops ar typ 12-13 man), men funtar pa att jobba 3-4 dagar (for da far jag bade hemma-livet och ett jobb-liv). Plus att jag ar sa stressad over att jag inte har jobbat annu.

njut av varmen har ar det svinkallt (idag var det dock 30 grader i burleigh).

kram 

• banansmoothie

Åh vad jag hatade att amma. Eller det var mysigt när han var riktigt liten, kanske fram till 6 månader. Sen kände jag mig bara som en levande napp. Ammade tills han var ett för det "ska" man ju... men såfort jag slutade önskade jag att jag hade slutat tidigare. Det gick från regn till solsken på 3 dagar. Helt stört.

Att jobba deltid tror jag är perfekt. Om man har tillgång till vettig barnomsorg (dagisen i Australien är ju inte mycket att hänga i julgranen, men dagmammor finns det ju många). Om man har nått jobb man trivs med dvs. Jag vill hellst hitta nått där jag kan bestämma mina egna arbetstider dock. Har inte kommit på vad än bara . Och angående fler barn, så blir det när det vill sig .

30 grader, jösses. Det är typ 6 grader i Ballarat according to my friends.

Roligt att se bilder på Poppy förresten! Hon är jättesöt .

• Swedish down under

Hej!

Banansmoothie: ar du kvar i sverige fortfarande?
    bor du i ballarat?

Det var supervarmt har forra veckan, men nu blev det kallt igen (igar regnade det konstant hela dagen och hela natten). fy! jag som inte har korkort (fan jobbar stenhart pa det. men fan att jag ar under 25 som maste ha den dar javla loggboken som begransar en fran att ta korkort nar man faktiskt kanner att man kan kora nu) blir helt isolerad i ovader.

Dottern har borjat dricka valling nu lite mer (import fran svea) men gillar fortfarande tutten mer. gaaaah! inte alls mysigt langre. jag blir typ irriterad varje gang nu istallet. och nu har hon borjat krypa upp i min famn och dra ner trojan och bh:n och letar tag efter tutten sjalv... hon kommer att ga hem pa rasterna i skolan och ammas... haha! ush nej vad hemskt.
    De flesta har ammar ju inte och de som provade men misslyckades (de provade i nagra timmar o gav upp) "onskar" att de kunde amma. lyllosar tanker jag nu. nasta barn ska jag ge en flaska ersattning om dagen fran start sa man kan avanja barnet battre sen.

Jag ska borja leta jobb sa fort jag far korkort. har lite panik over att jag inte har jobbat annu och varit klar ssk i 1,5 ar. helst deltid. efetrsom min kille pluggar sa kan han nog vara hemma en dag i veckan sa att vi inte behover dagis varje dag. plus att hans mamma kan nog ta hand om henne en dag i veckan ocksa da de ar managers och jobbar hemifran.
    Jag ar inte gjord for att vara hemma: tycker det ar trakigt i langden plus att det ar sa jobbigt att hitta pa saker varje dag. 

naval, njut av sverige om du ar dar! 

• banansmoothie
    Swedish down under skrev 2010-08-11 14:37:52 följande:
    Hej!

Banansmoothie: ar du kvar i sverige fortfarande?
    bor du i ballarat?

Det var supervarmt har forra veckan, men nu blev det kallt igen (igar regnade det konstant hela dagen och hela natten). fy! jag som inte har korkort (fan jobbar stenhart pa det. men fan att jag ar under 25 som maste ha den dar javla loggboken som begransar en fran att ta korkort nar man faktiskt kanner att man kan kora nu) blir helt isolerad i ovader.

Dottern har borjat dricka valling nu lite mer (import fran svea) men gillar fortfarande tutten mer. gaaaah! inte alls mysigt langre. jag blir typ irriterad varje gang nu istallet. och nu har hon borjat krypa upp i min famn och dra ner trojan och bh:n och letar tag efter tutten sjalv... hon kommer att ga hem pa rasterna i skolan och ammas... haha! ush nej vad hemskt.
    De flesta har ammar ju inte och de som provade men misslyckades (de provade i nagra timmar o gav upp) "onskar" att de kunde amma. lyllosar tanker jag nu. nasta barn ska jag ge en flaska ersattning om dagen fran start sa man kan avanja barnet battre sen.

Jag ska borja leta jobb sa fort jag far korkort. har lite panik over att jag inte har jobbat annu och varit klar ssk i 1,5 ar. helst deltid. efetrsom min kille pluggar sa kan han nog vara hemma en dag i veckan sa att vi inte behover dagis varje dag. plus att hans mamma kan nog ta hand om henne en dag i veckan ocksa da de ar managers och jobbar hemifran.
    Jag ar inte gjord for att vara hemma: tycker det ar trakigt i langden plus att det ar sa jobbigt att hitta pa saker varje dag. 

naval, njut av sverige om du ar dar! 
    Hej hej, jo jag är kvar i Sverige men ska åka hem om 1,5 vecka. Ja det är i Ballarat jag bor. Enligt min kompis så svämmade floden över. Det hade varit en syn! Men jag är nog hellre här .

Jag har inte heller körkort, jobbar också på det. Men vi måste bara ha loggbok tills vi är 21? Måste vara andra regler i QLD.

Jobbigt med amningen. Jag ammade i 1 år men slutade sen cold turkey för att jag höll på att dö och behövde gå på icke-amningsvänlig medicin, typ. Sen när jag slutade fattade jag inte varför jag inte hade slutat tidigare. Jag skulle ha slutat typ vid 9 månader istället... men jag gav aldrig ersättning heller, 3 dagar sen var det bra med vatten i en kopp! Så sluta om du känner att det är slitigt. Det är inte värt det. Jag tror inte det är bra med ersättning för jättesmå barn (under 6 månader) men när de kan äta vanlig mat så klarar ju magen av ersättning också utan förstoppning och dykilt. Men jag tycker det är interessant att du säger att de flesta inte ammar, för i mina kretsar ammar de flesta, och länge, alltså typ till 1,5 år!

Hmm svårt med jobb där. Jag funderar också i banorna om plugg men jag vill verkligen inte lämna på dagis tills han är 3 år. Tycker dagisen är så skit. Välj inte ABC om hon ska gå på dagis, de är absolut HEMSKA. Sen finns det ju bra dagis också (fast inte så många) och dagmamma. Det sjukaste är dock att de inte har inskolning, så det kanske du måste be om! (Min vännina lämnade sin 2-åring på dagis en hel dag utan nån slags inskolning, jag blev helt chockad. Detta var på ett ABC-center som jag jobbat på som jag VET är helt stört iofs så det kanske är ett undantag? Jag var tvungen att sluta för jag klarade inte av hur de behandlade barnen.) Men om ni kan jobba lite omlott och sådär så löser det sig säkert, hon far nog inte illa av att gå på dagis ett par dagar i veckan eller korta dagar. De har ju i alla fall väldigt hög personaltäthet vilket är possitivt.

Men det är lite trist att vara hemma ibland. Gör det du mår bra av, så mår nog Poppy bra också .

Jag saknar faktiskt Australien grymt mycket. Jag älskar Sverige men jag längtar hem!
  • Swedish down under

Vad skont att det "bara" ar tills man ar 21 i NSW. Jag har allid trott att det var hardare dar da QLD alltid brukar vara ratt avslappnat i forhallande till andra stater. Jag fyller ju liksom 25 i december sa det kanns ratt irriterande med den dar javla loggboken (som jag maste hitta pa korningar till i slutet sa att jag blir av med den snart). Min kille pluggar och har tenta period just nu denna vecka och nasta sa vi har inte kunnat kora pa ett tag sa nu tar jag 2 lektioner i veckan - dyrt men forhoppningsvis kan jag ta korkortet asap sa att jag kan borja soka jobb!

kanske halften av mina vanner ammade, men de som ammade slutade nar barnet var ca 6 manader. jag ar den enda jag kanner som ammar nu. sen har jag traffat manga (som jag inte kanner) som inte ammade. och sen har jag traffat folk som ser att jag ammar och ifragasatt varfor jag ammar och dyl (dumma i huvudet). men de flesta jag traffar ifragasatter allt jag gor i och med kulturskillnaden: varfor poppy sover antigen i sin sang i vart sovrum - eller hor och hapna: i var sang! haha.

Min mamma har ammat alla sina barn i en "normal" tid men min yngsta lillebror var som poppy och ammades till han var 2,5 ar! da akte mamma utomlands utan honom i en vecka och nar han kom tillbaka sa ville han inte amma mer. Han gick runt pa dagis och bah: "tutte!". pinsamt... haha!

Jag har ocksa hort att ABC inte ar sa bra da de har en stor omsattning av personal och oftast yngre personal. Poppy star i ko pa 3 dagisar som vi har varit och kollat pa och pratat med personalen. Vi fragade om inskolning och de som du sager att de vanligtvis inte gar till sa men att man fick gora sa om an ville plus att man inte behover lamna sitt barn dar hela dagen i borjan. jag skulle nog kora en inskolnings-variant MEN bara for att sverige sager att det ar bra sa behover det ju inte vara det basta faktiskt. Poppy ar valdigt social och alskar barn saajg trr inte hon skulle ta skada av dagis utan faktiskt tycka omd et. men hon skulle ju inte ga sa langa dagar som vissa gor (06:30-16:30 - det ar ju helt sjukt)!.
    Vissa lamnar ju sina barn pa dagis nar de ar 6 veckor -huuu!!! Min kompis gjorde det, 5 dagar i veckan i 12 timmar OCH hon jobbade inte ens...?
    Men vissa kan jag forsta maste satta sina barn pa dagis sa tidigt om de verkligen inte har rad att en ar hemma, men gud sa hemskt att lamna ivag sin 6-veckors ...

Jag saknar sverige nar jag ar har och australien nar jag ar dar. haha! 

• tatijana

Hej Alla svenskar i Aus

Vad roligt att läsa vad ni alla skrivit. Jag har själv bott i Australien tidigare, Perth+ Heron island+ Dongara. Ja trivdes inget vidare på någon av platserna. Nu skall vi flytta ner igen, jag och min dotter. Min man är redan där och jobbar för fullt. Jag kommer söka en som vill dela bostad med oss, min man är borta mycket i jobbet.

Vad tror ni är bästa platsen för oss att bo på? Gold Coast vs. Newcastle? Tror de lutar år Gold coast men är det några svenskar som bor där? trivs ni osv?? Ja vill så gärna träffa svenska mammor som vill träffas och ha "playtime" med kidsen..

tatijana_zz@hotmail.com

Mvh Tanya!

• förväntan

Hello!!

Hoppas ni har haft en fin jul. Här regnade vi ju nästan bort. Trodde det var sol här i oz , har nog regnat lite varje dag sedan vi kom hit i mitten av nov. Men det är väl tur så man inte bränner sin sv vinterhud. Har kommit iordning nogolunda iallafall. Hunnit med o kolla på lite dagis ect. Mina killar ska börja i feb.

Swe down under, nu har vi landat i australien, vi bor i Currumbin, så hör av dig om du vill träffas. Hur gick det med ditt IETL -test. Var det svårt? Var det jobbigt att bli reg? Var jobbar du nu?

Tatijana, jag har inte så mkt att gämföra med. Men tror det är en hel del sv överallt i australien. Jag trivs på GC, men har inte bott på så värst många andra ställen än här i australien. Lycka till!!

• Swedish down under

Men gud sa kul!
    Tatijana har ocksa flyttat till currumbin!
    Jag bor i burleigh heads (nara er)!
    vi maste traffas! kan inte mitt nummer utantill, men har skrivit det har i traden nagonstans.

det ar varsta regn-kaoset! min familj ar har och skams ihjal over att de ska aka hem kritvita! haha. 

Jag skrev IELTS for ett bra tag sen. skrev det 2 ggr! andra gangen kande jag igen folk dar som jag pratade med forsta ggn (fran canada och usa. de har engelska som modesmal o hade inte klarat det). det jag gjorde fel pa forsta ggn var att inte skriva uppsatsdelen som en uppsats (trodde det var en fraga mer).

man maste gora provet och sen skicka in alla papper och fa alla kopior signerade a en JOP.
    Nu jobbar jag pa en klinik i surfers paradise surfers som practice nurse. trivs bra dar!

ses snart!

kram 

• förväntan

Titijana, men vad lustigt att hon också bor här.  har du ni träffats?

Swe down under mailar mitt mob.

• Swedish down under

HAlloj!

Jag har hort att ni har traffat Victoria och Elina, vad roligt!

Trakigt att jag aldrig traffade er. Som ni sakert har hort sa har jag och min man separerat och nu sitter jag har hos min mamma i snoiga sverige utan jobb, bostad eller dagisplats. Dagis och boende verkar ju kort i sthlm (jag har statt i ko i 2 ar men det finns nada och jag far inte kopa nagot forran jag har fast jobb).

Livet siger litegran nu. men forhoppningsvis varar det inte for alltid. att det suger menar jag. inte livet. ;)

kram pa er! 

• banansmoothie

Hej Swedish, det var jag som addade dig på facebook. Skönt att höra att du är okej. Jag vill inte vara snokig men...

vad har hänt? Helt sjukt för jag har precis också separerat från min man och nu försöker jag reda ut all skit (och tyvärr är vi ju faktiskt gifta också). Men hur kunde du flytta hem till Sverige och ta med dig tjejen? För jag får inte ens åka hem på semester och ta med sonen utan att han går med på det, vilket han inte gör. Och då ses de ändå max 2 ggr i veckan. Men som tur är har jag kommit in på universitetet och fått dagis 4 heldagar i veckan så jag kommer överleva ändå (och det är helt SJUKT vad mycket pengar man får av staten som ensamstående mamma, plus gratis dagis i år om man pluggar, plus extra pengar för böcker och sånt). Men fan vad det suger att inte ha familj eller nån slags back up alls!

I alla fall. Helt stört, känns som att alla separarerar just nu! Hoppas du är okej och att du hittar dagisplats och jobb snararst! STOR KRAM! (För jag tror du som jag behöver det just nu.)

• Swedish down under

banansmoothie: vad heter du pa riktigt sa soker jag pa dig och skriver ett mail pa fb?

• jess

OJ VA KUL!! Jag bor pa Gold Coast ocksa och har precis startat en facebook page "Swedes in Paradise" -
    Jag har 2 smattingar - deras pappa ar fran NZ.
    Vi snackas pa facebook da!?

Svar på tråden svensk mamma i australien?