• viracocha

Hade du ont efter kejsarsnitt?

(Skriver igen med ny rubrik och hoppas på fler svar)

De senaste dagarna har tjejer runt omkring ig pratat om att de vill göra kejsarsnitt för att slippa smärta. Jag kan förstå tanken för jag tycker inte heller om att ha ont. Men under min dotters förlossning hade jag inte speciellt ont för epiduralen verkade finfint och sammandragningarna innan jag kom till sjukhuset var inte så jobbiga heller. Dessutom kände jag mig helt återställd strax efter allt var över.

Jag undrar om kejsarsnittet ni gjorde var smärtfritt. Jag menar, eftersom det är en operation måste väl det göra ont efteråt eller? Hur var det för er? Förflyttar man liksom inte bara det onda till en mer utdragen period efter barnet har kommit istället?

• Svar på tråden Hade du ont efter kejsarsnitt?
  • Leopi
    Gaby 01 skrev 2010-01-18 09:35:28 följande:
    Jag tror att det kanske kan vara lite värre med akuta snitt/urakuta snitt för då ska barnet bar ut och det så fort som möjligt. Vid ett planerat så går det ganska så lugnt och planerat till väga (jag har gjort bägge så jag har upplevt skillnaderna) och jag hade också mycket mindre ont vid det planerade. Snittet blev också mindre vid det planerade. Visst gör det ont efteråt men idag finns så bra medicinering att man faktiskt helt kan få bort smärtan om man sköter intervallerna rätt och säger till i tid och inte försöker härda ut och vara duktig. Jag kan förstå de som väljer snitt, kanske inte så mycket för att slippa smärtan vid vaginal födsel, utan mer för att veta att allt går bra. Att man kommer få ett barn utan skador från en vaginal födsel som går fel. Jag har ännu aldrig hört ett planerat snitt där barnet fått handikapp av syrebrist eller att det blir ett dödsfall. Däremot att akuta snitt kan gå tokigt då man är ute i sista sekunden. Så för mig på andra barnet så var valet lätt, det blev ett planerat snitt.
    det här var så skönt att läsa vill jag bara säga :)
  • Marie Curie

Haha ja du så ont som jag hade EFTER min vaginala förlossning vill jag aldrig ha mer, var handikappad i månader efter den. Efter snittet kände jag mig helt återställd på mindre än en vecka. Hade endel ont första natten men det fick jag ju smärtstillande mot  som hjälpte bra och det var iaf inget mot förlossningsvärkar.

Så det enda som gäller är nog att inse att alla är olika! Visst snitt kanske inte ska ses som "den enkla vägen" alltid, många får ju ont efteråt. Vad jag tycker glöms bort är att en vaginal förlossning verkligen inte är någon garanti för att man inte har ont efteråt trots att det i princip jämt framställs så!

• viracocha

Ja det verkar vara lite av ett lotteri vem som får ont och vem som inte får det.

Angående att det inte gör så ont andra gången tror jag har att göra med att man skadat nervtrådar kring snittet. Jag har blivit oppererad två gånger för systor på äggstockarna och första gången tog det flera veckor innan smärtan gick över och andra gången var jag på benen och redo att åka hem dagen efter opperationen.

Jag tycker att det är upp till var och en att välja vilken metod som passar bäst oavsett vilka anlednningar man har.

• mithrandil

jag fick göra ett urakut kejsarsnitt med sonen. Första dagarna hade jag så ont att jag trodde att jag inte skulle klara det. sen varade smärtan i 3 veckor, men blev lättare och lättare att hantera. helt smärtfri var jag efter 2månader.

Skulle aldrig någonsin välja snitt om jag inte var tvungen.

som någon nämnde tror jag också att akutsnitt och katastrofsnitt/urakutsnitt gör ondare än planerade. det sa de till mig på bb. just pga att bebisen ska ut inom loppet på något minut bara. det är så bråttom att de liksom bara sliter ut bebisen. under ett planerat snitt så lirkar dom mer och då tror jag inte det gör lika ont om man inte får någon komplikation.

Alexander 2009-03-11 -♥- bf 2010-06-29
  • hannamiller

nja kan inte säg att jag hade så ont.. Men så fick jag göra en söv urakut kejsarsnitt..
    Fick väldigt mycke morfin efter på uppvankningen, där var jag i 16 timmar..  Men kunde röra mig normalt efter ca 4 dagar..
    Det var med nr1... 

• iser

Jag hade mycket hellre fött vaginalt. Jag fick vara med om förlossningen tills jag var öppen 10 cm med lustgas och tyckte att det var ganska häftig upplevelse. Men jag har inte upplevt krystvärkarna så jag kanske inte ska uttala mig eftersom det blev katastrofsnitt. Man var ju handikappad efter snittet, längre än vad jag troligtvis hade varit om jag hade kunnat få henne vaginalt. Men endå var jag på benen snabbt.  Snittet blev ju min och dotterns räddning, utan snitt hade hon dött.

• 3 barns mamma84
    massa massa morfin hehe och piss ont ojoj trodde jag skulle dø!!!!
    Det var så ont och jobbigt.
    Ville ha vaginalt men fick inte
    Det var planeradsnitt jag fick v 41+2
    Uppvakningen i 4 timmar och kunde gå snigelsteg 4 dagar efter men efter 1 mån kunde jag ''gå'' normalt igen.
    Tror jag aldrig har haft det så jobbigt då jag hade 2008
  • Cecese
    Gaby 01 skrev 2010-01-18 09:35:28 följande:
    Jag tror att det kanske kan vara lite värre med akuta snitt/urakuta snitt för då ska barnet bar ut och det så fort som möjligt.Vid ett planerat så går det ganska så lugnt och planerat till väga (jag har gjort bägge så jag har upplevt skillnaderna) och jag hade också mycket mindre ont vid det planerade. Snittet blev också mindre vid det planerade.Visst gör det ont efteråt men idag finns så bra medicinering att man faktiskt helt kan få bort smärtan om man sköter intervallerna rätt och säger till i tid och inte försöker härda ut och vara duktig.Jag kan förstå de som väljer snitt, kanske inte så mycket för att slippa smärtan vid vaginal födsel, utan mer för att veta att allt går bra. Att man kommer få ett barn utan skador från en vaginal födsel som går fel. Jag har ännu aldrig hört ett planerat snitt där barnet fått handikapp av syrebrist eller att det blir ett dödsfall. Däremot att akuta snitt kan gå tokigt då man är ute i sista sekunden. Så för mig på andra barnet så var valet lätt, det blev ett planerat snitt.
    Bara för att snittet är ett akutsnitt betyder det inte att det är akut eller bråttom och att barnet måste ut nu. Båda mina akutasnitt har varit för att jag inte öppnat mej tillräckligt under förlossningen och båda gångerna har det varit lugnt och inte stressigt alls. Från beslutet om snitt tog det 1-1,5 timme tills barnet var ute och jag hann få spinal båda gångerna. Det var inte alls någon panik utan gick mer eller mindre till som ett planerat snitt, enda skillnaden var att det inte var planerat på förhand men resten var samma.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Gaby 01

Om du fått göra ett värkarbete så har ju ändå kroppen fått påbörja en förlossning och kroppen har fått haft värkar och livmodern jobbat för fullt, kanske kan göra en skillnad angående smärta.
    Vid planerat snitt så har ju ej livmodern alls fått göra något som helst förarbete och icke ansträngt sig.
    Bara en tanke eftersom så många upplever att planerade snitt gör mindre ont efteråt!

• 7 michelingodingar

första gången jag råkade ut för ett snitt så vart det katastrofsnitt när jag vaknade så kändes det som att man blivit överkörd av ett tåg, den smärtan lär jag aldrig glömma trots morfin, när jag för första gången skulle ta mig upp ur sängen efter ca 2-3 dagar så höll jag på att spy rätt ut av smärtor o jag vart kritvit i ansiktet så jag fick lägga mig igen huvaligen säger jag bara vilken smärta.

2:a gången då blev det plan snitt o vilken skillnad det var!! var uppe på benen ngra timmar efter att bedövningen släppt och åkte hem dagen efter, kunde t o m sitta i skräddarställning!!

3:dje gången så var jag oxå uppe så snabbt på benen men fick en infektion så snittet sprack sönder o visst hade jag ont men inte som när jag katastrofsnittades!!

ska tillägga att jag fött 3 barn vag innan snitten oxå så man vet skillnaden

• busgrodan

efter första snittet så hade jag ont i ca 10 dar så det gick relativt smärtfritt,, var ett akutsnitt kanske ska tilläggas,,, nästa blevplanerat snitt och då hade jag inte och blödde efteråt,, fick i för sig en infektion som säkerligen gjorde sin beskärda del så då fick  jag åka in på sjukhus igen och den tiden gjorde det jätte ont länge..

• Cecese
    Gaby 01 skrev 2010-01-19 12:37:56 följande:
    Om du fått göra ett värkarbete så har ju ändå kroppen fått påbörja en förlossning och kroppen har fått haft värkar och livmodern jobbat för fullt, kanske kan göra en skillnad angående smärta.Vid planerat snitt så har ju ej livmodern alls fått göra något som helst förarbete och icke ansträngt sig.Bara en tanke eftersom så många upplever att planerade snitt gör mindre ont efteråt!
    Tror inte det har med det heller att göra. För jag har ju genomgått det 2 ggr och båda gångerna har jag varit i värkarbete. Första gången var det den värsta smärtan jag nånsin upplevt och jag ville nästan dö, så ont hade jag. Andra gången så visst gjorde det ont men inte så farligt och efter typ 3 dygn var jag sgs helt smärtfri och kunde röra mej obehindrat.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Veronika07

Jag har inte genomgått kejsarsnitt än men kommer att kräva det nästa gång. Jag har aldrig varit med om något så fruktansvärt som smärtan vid förlossningen OCH framför allt smärtan efter förlossningen, det tog nog ca 10 veckor innan jag hade läkt ihop där nere. Vid återkollen hos BM efter 12 veckor tittade hon, höjde ögonbrynen och sa jaha här har de broderat bra! Så en vaginal förlossning är ingen garanti för att det inte gör ont länge efteråt.

• Jossi

Jag fick mitt första barn för en vecka sen och det slutade med akutsnitt för att dottern var så stressad i magen och jag fått en blödning som de inte förstod var den kom ifrån. Hann öppna mig 4cm innan beslutet togs, sen gick det undan. Från att läkaren beslöt snitt tog det ca 30 min tills hon var ute.

Vad gäller smärtan tyckte jag inte alls att det var jobbigt. Man får ju som sagt smärtstillande i början ändå. Sen var det lite jobbigt att hosta och snyta sig, men det var ingen smärta som var outhärdlig. Dessutom blev avslaget så mycket mildare jämfört mot vaginal förlossning, åtminstone för mig. Det jag tyckte var jobbigt däremot var det psykiska, det var svårt att förstå att det lilla barnet kommit ut ur mig, att det var mitt barn. På grund av medicinerna de första dygnen kände jag mig heller inte helt stadig på handen så det var lite läskigt att hålla henne. Ketogan gör en skapligt drogad.
    Sen var hon också väldigt liten trots att hon föddes i v.38+0 (fullgången alltså), och hon vägde bara 2000g. Rädslan var det värsta med hela förlossningen, eftersom ingen visste varifrån blodet kom. (Senare visade det sig att moderkakan hade börjat lossna, därav blodet.) Men jag vet inte om jag skulle tordas föda vaginalt om jag ska ha fler barn, men tanke på vilken hemsk skräck det var att se hur mitt värkarbete bara fick mitt dotter att må sämre. Jag har därför inget ont att säga om snitt. 
  • Lille Skutt

Intressant att alla upplever sina kejsarsnitt så olika. Jag tillhör dem som fick snittas efter en utdragen förlossning på 34 timmar. Det gick lugnt och sansat till och i stunden var det en otrolig befrielse. Min upplevelse är dock att det tog väldigt lång tid att repa sig helt fullt efteråt. De första dagarna gjorde det väldigt ont. På sjukhuset var de restriktiva med smärtstillande tabletter till mig och ville mest ge mig panodil efter dag 1 och 2. Samtidigt förväntades jag göra sjukgymnastövningar och upp och gå vilket kändes som en omöjlighet. För att inte tala om hur svårt det är att ta hand om sitt barn när man själv knappt kan röra sig. Som någon sa så gick jag också mer pyttiga små steg en ganska lång tid efteråt och minsta ojämnhet eller trotoarkant när man var ute med barnvagnen var jättelika hinder. Under läkningsperioden fick jag inte lyfta mer än det lilla barnets vikt. Nu när jag är gravid med barn nr.2 vill jag absolut inte ha kejsarsnitt om det går att undvika. Jag tänker mig att det blir problem med kejsarsnitt när man redan har ett barn. Hur tar man hand om barn nr.1 i 8 veckors tid (den beräknade läkningstiden).  Det kan bli svårt att förklara för en 2 åring att mamma inte får lyfta. De som fött vaginalt som jag träffade på förlossningen verkade inte ha några större problem utan kunde åka hem så fort amningen fungerade. Jag tänker mig att det är normalfallet även om några av er haft stora problem efteråt, men har man bara upplevt det ena sättet är det lätt att tro att det andra är bättre....

• Anonym (P)

Jag genomgick ett akut kejsarsnitt för 3 veckor sedan. Jag hade fruktansvärt ont i ca 12 dagar. Aldrig upplevt smärta på den nivån. Överallt kunde jag mestadels läsa om kvinnor som inte haft så ont men ibland stötte jag på berättelser där det finns de som haft så ont som jag, vilket var en lättnad i sig att inte vara ensam. Gick på värktabletter regelbundet i de 10 dagar som jag blev rekommenderad att göra. Grät varje gång jag skulle i och ur sängen eller upp och ner från soffan. Bara att tömma blåsan på toaletten gjorde så ont, fick kissa långsamt för tömde jag blåsan för fort gjorde det ont, som om det blir en möblering på insidan. Fick då och då panikattacker av smärtan och hade svårt att andas för det gjorde så ont. Sambon kunde ibland hjälpa mig och lyfta upp mig ur sängen vilket var så skönt. Att byta blöja på bebis på natten eller själv gå upp på toa kändes som ett maraton. Min tvååring kunde jag inte leka alls med första tiden. Om jag får ett tredje barn önskar jag innerligt att det inte blir med kejsarsnitt. 

Svar på tråden Hade du ont efter kejsarsnitt?