• Jossi

Hade du ont efter kejsarsnitt?

Jag fick mitt första barn för en vecka sen och det slutade med akutsnitt för att dottern var så stressad i magen och jag fått en blödning som de inte förstod var den kom ifrån. Hann öppna mig 4cm innan beslutet togs, sen gick det undan. Från att läkaren beslöt snitt tog det ca 30 min tills hon var ute.

Vad gäller smärtan tyckte jag inte alls att det var jobbigt. Man får ju som sagt smärtstillande i början ändå. Sen var det lite jobbigt att hosta och snyta sig, men det var ingen smärta som var outhärdlig. Dessutom blev avslaget så mycket mildare jämfört mot vaginal förlossning, åtminstone för mig. Det jag tyckte var jobbigt däremot var det psykiska, det var svårt att förstå att det lilla barnet kommit ut ur mig, att det var mitt barn. På grund av medicinerna de första dygnen kände jag mig heller inte helt stadig på handen så det var lite läskigt att hålla henne. Ketogan gör en skapligt drogad.
    Sen var hon också väldigt liten trots att hon föddes i v.38+0 (fullgången alltså), och hon vägde bara 2000g. Rädslan var det värsta med hela förlossningen, eftersom ingen visste varifrån blodet kom. (Senare visade det sig att moderkakan hade börjat lossna, därav blodet.) Men jag vet inte om jag skulle tordas föda vaginalt om jag ska ha fler barn, men tanke på vilken hemsk skräck det var att se hur mitt värkarbete bara fick mitt dotter att må sämre. Jag har därför inget ont att säga om snitt. 
Svar på tråden Hade du ont efter kejsarsnitt?