• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • angispangis

Har ytligare funderingar kring k1 visumet. Om vi nu blir beviljad och får komma in i USA så åker ju jag naturligtvis in på mitt nuvarande pass. Men in USA kommer vi ju att gifta oss och jag kommer ta min fästmans efternamn. Hur blir det då med mitt svenska pass? Kan man göra ett nytt pass på ambassaden exempelvis? Och måste jag även ändra status som gift här i Sverige?, detta görs väll om man gifter sig i Sverige på skatteverket om jag inte minns helt fel(?) 

• evaoregon
    angispangis skrev 2014-10-09 08:39:37 följande:

Har ytligare funderingar kring k1 visumet. Om vi nu blir beviljad och får komma in i USA så åker ju jag naturligtvis in på mitt nuvarande pass. Men in USA kommer vi ju att gifta oss och jag kommer ta min fästmans efternamn. Hur blir det då med mitt svenska pass? Kan man göra ett nytt pass på ambassaden exempelvis? Och måste jag även ändra status som gift här i Sverige?, detta görs väll om man gifter sig i Sverige på skatteverket om jag inte minns helt fel(?) 

Du kan skaffa ett nytt pass på ambassaden i Washington DC.  Du måste beställa tid och besöka ambassaden personligen.  Sedan kan du hämta ut passet personligen på ambassaden eller på valfritt konsulat (dock kan man inte ansöka om pass på konsulaten längre).  Du kan också förnya passet i Sverige.  Om du inte har hunnit ändra namnet i passet ännu så kan du åka på en biljett med ditt gamla efternamn och använda ditt gamla pass.  Så länge namnet i passet och namnet på biljetten är samma så spelar det ingen roll om du använder ditt nya efternamn eller ej.  
  • TillFlorida

Orelaterat till föregående inlägg, men intressant i alla fall...

Jag mailade ambassaden i Washington för att fråga om jag behövde ha ett Svensk pass med mig om jag reste till Sverige (Vilket jag trodde att man behövde).

Fråga:
    Enligt följande länk _kräver_ USA att man reser in och ut ur USA på sitt Amerikanska pass och Sverige "förväntar sig" sig att man använder sitt Svenska pass på besök i Sverige. Hur skall man tolka "förväntar sig" i detta fall. Är det lagligt/möjligt att besöka Sverige på Amerikanskt pass om man även är Svensk medborgare?

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/New-York/Service-till-svenska-medborgare/Passansokan-och-namnanmalan/Att-resa-med-tva-eller-flera-pass/

S
    var från ambasaden:

Svensk gränspolis föredrar att du reser in i Sverige på ditt svenska pass men de kommer inte att neka dig inträde om du kommer på ditt amerikanska pass

Kom ihåg att om du reser in i USA [Här menade de nog Sverige]  så kan du tekniskt sätt bara stanna i 90 dagar som amerikansk medborgare.

• evaoregon
    TillFlorida skrev 2014-10-10 17:46:54 följande:

Orelaterat till föregående inlägg, men intressant i alla fall...

Jag mailade ambassaden i Washington för att fråga om jag behövde ha ett Svensk pass med mig om jag reste till Sverige (Vilket jag trodde att man behövde).

Fråga:
    Enligt följande länk _kräver_ USA att man reser in och ut ur USA på sitt Amerikanska pass och Sverige "förväntar sig" sig att man använder sitt Svenska pass på besök i Sverige. Hur skall man tolka "förväntar sig" i detta fall. Är det lagligt/möjligt att besöka Sverige på Amerikanskt pass om man även är Svensk medborgare?

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/New-York/Service-till-svenska-medborgare/Passansokan-och-namnanmalan/Att-resa-med-tva-eller-flera-pass/

S
    var från ambasaden:

Svensk gränspolis föredrar att du reser in i Sverige på ditt svenska pass men de kommer inte att neka dig inträde om du kommer på ditt amerikanska pass. 

Kom ihåg att om du reser in i USA [Här menade de nog Sverige]  så kan du tekniskt sätt bara stanna i 90 dagar som amerikansk medborgare.

När jag åker till Sverige med mina barn så tar jag bara med mig våra amerikanska pass. Vi är även svenska medborgare, men jag tycker att det är för jobbigt att ta med dubbla pass till tre personer.  Det har aldrig varit något problem.  Vill man däremot stanna i Sverige eller inom EU i mer än 90 dagar så får man ta med sig sina svenska pass.  
  • minafinastebarn

Kan någon rekommendera billigt boende där man kan fixa egen mat... eller rekommendera områden utanför LA som är lite billigare?

Skulle behöva massa hjälp med boendefrågan till mig o familjen. Ca 10 nätter.

Kollar på hotels.com men där får man inte fram nåt med köksdel. Vill ha spis/ugn...

• evaoregon
    minafinastebarn skrev 2014-10-13 16:19:28 följande:

Kan någon rekommendera billigt boende där man kan fixa egen mat... eller rekommendera områden utanför LA som är lite billigare?

Kollar på hotels.com men där får man inte fram nåt med köksdel. Vill ha spis/ugn...

www.candycaneinn.net/room-amenities.htm
  • evaoregon
    evaoregon skrev 2014-10-13 22:26:21 följande:
     www.candycaneinn.net/room-amenities.htm
    Det här hotellet på promenadavstånd till Disneyland är väldigt prisvärt.  Dock finns det inget kök, men många billigare restaurangkedjor i området.  
    evaoregon skrev 2014-10-13 22:30:14 följande:
      www.lamplighter-inn.com/html/extended-stay-san-diego.asp

På det här hotellet kan man välja ett rum med kök.  Stor frukost ingår i rumspriset.  Det ligger i San Diego.
  • evaoregon
    minafinastebarn skrev 2014-10-13 16:19:28 följande:

www.vrbo.com/3776429ha
  • Emmelinan

Hej!

Vi flyttade till Sverige för 1.5 år sen, men skrev om vår adress till svärföräldrarna. Vet ni vart man ska vända sig för att officiellt utvandra från USA?

• evaoregon
    Emmelinan skrev 2015-02-04 17:15:48 följande:

Hej!

Vi flyttade till Sverige för 1.5 år sen, men skrev om vår adress till svärföräldrarna. Vet ni vart man ska vända sig för att officiellt utvandra från USA?

Jag tror inte du behöver göra något alls för det finns ju ingen folkbokföring här i USA som det finns i Sverige.
  • TillFlorida

Lite mer om körkort

www.dmv.org/ca-california/apply-license.php

www.dmv.ca.gov/portal/dmv/&urile=wcm:path:/dmv_content_en/dmv/pubs/brochures/fast_facts/ffdl05

Att bygga en credit score kan ta så lång tid att det inte är meningsfullt för er. Något år skulle jag tro i alla fall. I och med att ni inte kommer ha ett huslån, billån eller liknande kan det ta längre tid alternativt inte gå alls. En credit score är baserat på betalningshistoriken på dina lån tillsammans med data om huruvida du varit sen med att betala, hur mycket av dina krediter du utnyttjar mm.  

Ett alternativ om ni vill ha ett Amerikanskt kreditkort är så kallade secured credit cards. Man kan då få en "kredit" som motsvarar en deposition man betalat in. När man haft kortet ett tag och bevisat att man kan betala av i tid får man tillbaka sin deposition.
    www.capitalone.com/credit-cards/secured-mastercard/

• Seven Costanza
    TillFlorida skrev 2015-04-03 14:08:09 följande:

Lite mer om körkort

www.dmv.ca.gov/portal/dmv/&urile=wcm:path:/dmv_content_en/dmv/pubs/brochures/fast_facts/ffdl05

Att bygga en credit score kan ta så lång tid att det inte är meningsfullt för er. Något år skulle jag tro i alla fall. I och med att ni inte kommer ha ett huslån, billån eller liknande kan det ta längre tid alternativt inte gå alls. En credit score är baserat på betalningshistoriken på dina lån tillsammans med data om huruvida du varit sen med att betala, hur mycket av dina krediter du utnyttjar mm.  

Ett alternativ om ni vill ha ett Amerikanskt kreditkort är så kallade secured credit cards. Man kan då få en "kredit" som motsvarar en deposition man betalat in. När man haft kortet ett tag och bevisat att man kan betala av i tid får man tillbaka sin deposition.

Var detta till mig kanske? För jag skriver annars i den andra tråden (För alla som vill flytta till USA). Alltså jag måste kanske inte ha ett amerikanskt kreditkort (vi har aldrig haft svenska kreditkort heller) utan det var mer att jag förstod det som att du menade att vi skulle ha svårt att få hyra bostad utan credit score... Om det ändå tar aslång tis arta kaffa
  • Seven Costanza
    TillFlorida skrev 2015-04-03 14:08:09 följande:

Lite mer om körkort

Var detta till mig kanske? För jag skriver annars i den andra tråden (För alla som vill flytta till USA). Alltså jag måste kanske inte ha ett amerikanskt kreditkort (vi har aldrig haft svenska kreditkort heller) utan det var mer att jag förstod det som att du menade att vi skulle ha svårt att få hyra bostad utan credit score... Om det ändå tar aslång tid att att skaffa en credit score spelar det ju ändå igen roll, men då blir utbudet begränsat för oss som utlänningar utan credit score, är det så du menar? Tack för mer info om körkort!