angispangis skrev 2014-10-09 08:39:37 följande:
Har ytligare funderingar kring k1 visumet. Om vi nu blir beviljad och får komma in i USA så åker ju jag naturligtvis in på mitt nuvarande pass. Men in USA kommer vi ju att gifta oss och jag kommer ta min fästmans efternamn. Hur blir det då med mitt svenska pass? Kan man göra ett nytt pass på ambassaden exempelvis? Och måste jag även ändra status som gift här i Sverige?, detta görs väll om man gifter sig i Sverige på skatteverket om jag inte minns helt fel(?)
Du kan skaffa ett nytt pass på ambassaden i Washington DC. Du måste beställa tid och besöka ambassaden personligen. Sedan kan du hämta ut passet personligen på ambassaden eller på valfritt konsulat (dock kan man inte ansöka om pass på konsulaten längre). Du kan också förnya passet i Sverige. Om du inte har hunnit ändra namnet i passet ännu så kan du åka på en biljett med ditt gamla efternamn och använda ditt gamla pass. Så länge namnet i passet och namnet på biljetten är samma så spelar det ingen roll om du använder ditt nya efternamn eller ej.