Inlägg från: evaoregon |Visa alla inlägg
  • evaoregon

USA tråden!

AHöst, det stämmer att många ställen inte tar Amex.  Min man har Amex genom jobbet och det är många ställen som inte tar det.
  • evaoregon
    hewa skrev 2010-01-17 21:04:53 följande:
    Blä, har jobbat hela helgen och ibland undrar man ju hur puckade folk kan vara egentligen. En kvinna i lördags ville ha en ny flaska hostmedicin, gratis, för den hon hämtade ut för tre veckor sen hade hon slagit sönder hemma. Öhh, jo men visst, vi är en välgörenhetsinrättning - hämta du allt annat du har haft sönder också så ersätter vi det med när vi ändå är igång! Sen blir jag så irriterad på alla dessa människor som tar svenska välfärdssystem för givna. 1800 kr/år för läkemedel är en spottstyver av vad det egentligen kostar för många människor. Ändå har de mage att klaga på att de inte får hämta ut sina mediciner gratis hur ofta som helst. Systemet är inte till för att de ska kunna bunkra tre års mediciner på 1x1800 kr men det tycker tydligen vissa att de har rätt till!  "Ja, men du, gör det, du och alla andra så har vi snart inget högkostnadsskydd - dags att komma och gnälla då när dina migränmediciner kostar 1300 kr/2 veckor" Till er som går och är krassliga eller har barn som mår tjyvens - hoppas alla kryar på sig snart!
    Vilka knäppisar du träffar på i jobbet!  Jag skulle också bli irriterad! Hur ofta jobbar du helg?
  • evaoregon
    Trycksvärta skrev 2010-01-18 17:07:41 följande:
    MLK=Martin Luther King day. Hörde att flera barn på andra ställen har ledigt idag, vi har halvdag in observance of MLK day... Undrar hur många som observerar dagen och hur? Och hur avgör man om det ska vara en ledig dag eller halvledig? Måste nog engagera mig lite mer i skolan tror jag för att kunna agera i enlighet med mina starka åsikter om skolornas lediga dagar, snow days och valmöjligheten för skolbarnen att kunna få skräpmat (pizza, hamburgare, pbj-sandwiches etc.) varje dag! Grrrrr! Just nu orkar jag bara hänga på en stol och småkisa med ögonen... Min bebis vill mycket hellre äta på nätterna än på dagarna... Gäääääääääääääsp!
    Här är både maken och barnen lediga. 
  • evaoregon
    Mackenzie Grace skrev 2010-01-18 18:53:30 följande:
    Kommit hem fran farbror doktorn, i Mackenzies fall var det tant doktorn idag. Hon har ear infection i ett öra och rejäl sinusinfection. Hon hostar bade blod och det kommer genom näsan, men varför det kommer genom munnen är för att snoret gar ner i halsen och da kväljs hon. Fatt rejäl medicin att ta i 10 dagar, nagra ganger om dagen. Men, doktorn sa att det gar runt nu ett virus och fragade om vi hade börjat känna av det, vilket jag kännt av nu i flera dagar, och hon sa att vi kommer förmodligen fa vad hon har.. Hur kul är inte det att veta? Hubby far iväg idag och kommer hem Torsdag, hur ska jag klara mig? Jag blir aldrig sjuk men när jag blir sjuk sa blir jag rejält sjuk.. Jag sa till honom att om jag ringer och grater i telefon, det är da bäst för honom att komma hem. Supergravid och supersjuk - not good. Vi har varit vakna fran 3 imorse, hon grät och grät. Hon ville bara ligga bredvid pappa sin och om han inte höll om henne sa grät hon ännu mer. Hostan var hemsk. Stackars sjukling. Halv sju somnade vi om och sov till halv nio, för vi var tvungna att fara till doktorn. 
    Stackarn! Hoppas hon blir bättre snart och att du inte blir jättesjuk.
  • evaoregon
    Min svärmor har drabats av hudcancer och det är den värsta sorten, dvs melanoma. 
    Hon ska få en remiss till ett sjukhus här i Portland där man ska undersöka om cancern har spridit sig till lymfkörtlarna.  Hon är väldigt orolig och tror att hon inte kommer att leva länge till, men vi får se vad undersökningen visar och vad läkarna säger.  Det känns minst sagt läskigt...
  • evaoregon
    Trycksvärta skrev 2010-01-18 19:40:16 följande:
    Hoppas verkligen att det inte har spridit sig! Var det fläckar på kroppen som de hade tagit bort och analyserat? Min mamma har också haft melanom, de upptäckte en fläck som såg misstänkt ut, tog bort den och kom fram till att det var malignt melanom. Sen tog de bort en rejäl hudyta så det blev en riktigt grop i armen. Detta var för två år sen ungefär och vid varje koll sen dess så är hon cancerfri! Upptäcker man denna form av cancer tidigt så är utfallet ofta väldigt gott!!
    Min svärmor har också det på armen.  Först tog man bort en fläck och sedan ytterligare en.  Det enda vi vet nu är att det spridit sig till ett större område på armen så att läkaren inte bara kan ta bort en liten bit.
  • evaoregon
    LAMadde skrev 2010-01-18 19:51:35 följande:
    Hoppas att det inte spridit sig och att det räcker med att dom kanske får ta bort några fler fläckar? Är det inte väldigt ovanligt att man dör av hudcancer? Va tvungen att googla och det står att survival rate är 99% så siffrorna är ju på hennes sida.. MG: Stackars liten, inte undra på att hon varit lessen. Jag hade jämt öroninfektioner när ja va liten, är så jobbigt och gör ju så ont
    Melanom är värre än de andra hudcancersorterna, men ändå öerlever typ 85 % av den sorten.  Dock har det spridit sig till ett större område så det räcker inte att bara ta bort fläckarna.  När man tar bort fläckarna så tar man också bort ett område omkring för att se om det är cancerfritt och det var det tyvärr inte. 
  • evaoregon
    LAMadde skrev 2010-01-18 19:51:35 följande:
    Hoppas att det inte spridit sig och att det räcker med att dom kanske får ta bort några fler fläckar? Är det inte väldigt ovanligt att man dör av hudcancer? Va tvungen att googla och det står att survival rate är 99% så siffrorna är ju på hennes sida.. MG: Stackars liten, inte undra på att hon varit lessen. Jag hade jämt öroninfektioner när ja va liten, är så jobbigt och gör ju så ont
    Tydligen är det inte helt ovanligt att dö av hudcancer. 

"Malignt melanom är en farlig cancerform som årligen drabbar ungefär 2 000 svenskar. Om cancertumören upptäcks och opereras bort i ett tidigt skede är chansen att man blir frisk väldigt stor.

I de fall där man upptäcker cancern sent och den har hunnit sprida sig i kroppen kan det bli aktuellt med cellgiftsbehandling. När cancern hunnit sprida sig är prognosen dålig och relativt få överlever."

• evaoregon
    Tuplan skrev 2010-01-19 00:06:32 följande:
    Sweden: Dermatologist är den typen av läkaren du skall se för dina prickar. Beroende på din försäkring så måste du antingen få en referral av din läkare eller så kan du bara ringa up en som din försäkring täcker. Det är JÄTTE viktigt att kolla upp dem better safe then sorry. Går själv 1 gång per år och tittar till mina märken.
    Ja, det är viktigt att kolla.  Jag har inga märken som ser "sjukliga ut".  Min svärmors var bruna märken som blivit alldeles röda...  Det såg helt klart inte bra ut.
Svar på tråden USA tråden!