• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • TillFlorida
    yndra skrev 2014-02-16 07:29:11 följande:
    Oh hoppas inte det behover redovisas. Jag har inte ens mitt roda kuvert kvar sa jag vet inte hur manga eller hur fa kronor jag har. Inte ar det manga!
    Hall oss uppdaterade!!
    Jag är ganska säker på att den statliga pesnionen inte behöver redovisas. Vad jag är mindre säker på är premiepensionen och eventuellt privat pensionssparande. De svar jag fått än så länge lutar åt att det förhoppningsvis inte skall rapporteras enligt FACTA, men jag är inte säker (Mellanstatliga förhandligar pågår tydligen). Kanske någon annan här på forumet vet hur det fungerar. Har någon annan redovisat sina Svenska pensionstillgångar på era Amerikanska deklarationer?
  • TillFlorida
    Detta är inte "legal advice". Jag är inte en advokat ock kan mycket väl ha fel men jag har fått lite mer klarhetsedan jog skrev senast.

Jag fick detta svar från AMF om huruvida de skickade uppgifter till USA angående pension.

"FATCA blev lag i USA i mars 2010 och syftar till att försvåra skatteflykt för personer som är skattskyldiga i USA, d.v.s. amerikanska medborgare som bor utomlands och amerikanska invånare.

Svenska bolag måste rapportera årlig information om amerikanskt ägda tillgångar och förvissa sig om att deras motparter uppfyller regelverkets krav. Annars måste bolagen innehålla källskatt. Finansdepartementet är nu inne i slutförhandlingar med IRS om att istället tillåta bolagen att rapportera till Skatteverket. I dagsläget är dock pensionsförsäkringar undantagna."

Bara för att pengarna inte redovisas till IRS betyder inte att de inte måste skattas i USA, men det verkar som om man inte behöver det om man inte fortsätter sätta in pengar i Svensk pension efter att man flyttat till USA. Jag hittade en passage i dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och USA som finns att läsa här
    data.riksdagen.se/dokumentstatus/sfs-1994-1617/html 

Article 19
    Subject to the provisions of Article 20 (Government service) and of paragraph 2 of this Article, pensions and other similar remuneration in consideration of past employment and annuities derived and beneficially owned by a resident of a Contracting State shall be taxable only in that Contracting State.
    ...contributions were paid by, or on behalf of, such individual to such arrangement before he became a resident of the first-mentioned State...

• TillFlorida

Klippte kanske lite hårt i artikel 19 där...

Article 19

Pensions and annuities
    1. Subject to the provisions of Article 20 (Government service) and of paragraph 2 of this Article, pensions and other similar remuneration in consideration of past employment and annuities derived and beneficially owned by a resident of a Contracting State shall be taxable only in that Contracting State.
    2. Notwithstanding the provisions of paragraph 2 of Article 20, pensions (including the Swedish "allmän tilläggspension") and other benefits paid out under provisions of the social security or similar legislation of a Contracting State to a resident of the other Contracting State or a citizen of the United States shall be taxable only in the first-mentioned State.
    3. The term "annuities" as used in this Article means a stated sum paid periodically at stated times during life or during a specified or ascertainable number of years, under an obligation to make the payments in return for adequate and full consideration (other than services rendered or to be rendered).
    4. a) In determining the taxable income of an individual who renders personal services and who is a resident of a Contracting State but not a national of that State, contributions paid by, or on behalf of, such individual to a pension or other retirement arrangement that is established and maintained and recognized for tax purposes in the other Contracting State shall be treated in the same way for tax purposes in the first-mentioned State as a contribution paid to a pension or other retirement arrangement that is established and maintained and recognized for tax purposes in that first- mentioned State, provided that:

(i) contributions were paid by, or on behalf of, such individual to such arrangement before he became a resident of the first-mentioned State; and

(ii) the competent authority of the first-mentioned State agrees that the pension or other retirement arrangement generally corresponds to a pension or other retirement arrangement recognized for tax purposes by that State.

b) A pension or other retirement arrangement is recognized for tax purposes in a State if the contributions to the arrangement would qualify for tax relief in that State.
  • minafinastebarn

Hej!

Vi är en familj som består av 2 vuxna och 2 barn, grabbar som vid resetillfället kommer vara 9 och 11 år.

Jag va i USA, Californien, för många herrans år sedan. Där besökte jag bl.a. Disneyland och Universal Studios. Vilket kommer nu vara prio ETT.

Vi reser med charter till medelhavet varje sommar så det här är första resan "på egen hand".

Kan Ni hjälpa mig komma igång med planeringen?? Hur är lättast att boka flyg? Vill ju komma billigt undan. Är det bättre att boka flyg där man gör en mellanlandning eller direktflyg?

Ska vi flyga till Los Angeles, LAX, eller nån annan närliggande flygplats?
    Räcker det med en vecka här? Nåt mer man bör se eller upptäcka.
    Vart och hur ska man bo?

Efter tiden här ska vi ner vidare till San Fransisco och bo hos bekanta. Bil dit tar ca 5 timmar men är det lätt att köra denna sträcka?? Eller ska man ta ett inrikesflyg??

Hur ska man förvara pengarna. På kort eller kontanter?
    Mobilen... ska man prat med sin operatör här i Sverige vad de har att erbjuda? För att ringa utomlands idag med de abonnemang vi har är ju skitdyrt.

Snälla... BOMBA mig med info och tips!!! Jag vet inte vart jag ska börja...
    Nån som bor i Los Angeles?? Forumsidor? Egna erfarenheter?

• Tr58
    minafinastebarn skrev 2014-07-16 14:20:51 följande:

Hej!

Vi är en familj som består av 2 vuxna och 2 barn, grabbar som vid resetillfället kommer vara 9 och 11 år.

Jag va i USA, Californien, för många herrans år sedan. Där besökte jag bl.a. Disneyland och Universal Studios. Vilket kommer nu vara prio ETT.

Vi reser med charter till medelhavet varje sommar så det här är första resan "på egen hand".

Kan Ni hjälpa mig komma igång med planeringen?? Hur är lättast att boka flyg? Vill ju komma billigt undan. Är det bättre att boka flyg där man gör en mellanlandning eller direktflyg?

Ska vi flyga till Los Angeles, LAX, eller nån annan närliggande flygplats?

Räcker det med en vecka här? Nåt mer man bör se eller upptäcka.

Vart och hur ska man bo?

Efter tiden här ska vi ner vidare till San Fransisco och bo hos bekanta. Bil dit tar ca 5 timmar men är det lätt att köra denna sträcka?? Eller ska man ta ett inrikesflyg??

Hur ska man förvara pengarna. På kort eller kontanter?

Mobilen... ska man prat med sin operatör här i Sverige vad de har att erbjuda? För att ringa utomlands idag med de abonnemang vi har är ju skitdyrt.

Snälla... BOMBA mig med info och tips!!! Jag vet inte vart jag ska börja...

Nån som bor i Los Angeles?? Forumsidor? Egna erfarenheter?

Bor inte i LA men rätt nära. Inget fan av staden men visst har den sina sidor. Sakta Monica är trevligt, likaså Griffith Park och Huntington Library, även Little Tokyo tycker jag är trevligt och Downtown kan vara ok vissa tider.

Tycker närliggande San Diego är en betydligt trevligare stad. Rätt liten stadskärna men man kan till skillnad från LA ta sig runt bra till fots. Missa inte djurparken eller den stora parken det ligger vid med de många museerna. Gaslamp District i stan är trevligt.

Annars finns det många trevliga ställen mellan LA och San Diego. Orange County erbjuder ett av mina favoriter: Laguna Beach, men även Newport (speciellt Balboa) och Huntington kan vara trevliga.

Rekommenderar varmt valsafari om ni har möjlighet. Utgår från många ställen men vi brukar åka från Dana Point eller Newport Beach pga att det är närmast oss :)

PS. Jag skulle räkna med att resan till San Francisco tar runt 6-7+ timmar snarare. Förstås väldigt beroende varifrån i LA ni åker och NÄR. Trafiken varierar väldigt mycket, undvik rusningen som pesten. Gör många timmars skillnad.
  • minafinastebarn

Vi tänkte oss LA för det skulle vara nära till Disney och Universal. Men har hört att det är långt mellan ställena och man behöver hyra bil...?

Vad kostar ett inrikesflyg mellan LA och SF?
    Inte såå sugen på att bila emellan..

Berätta o tipsa gärna mera!! :)

• Tr58

Alltså att hyra bil är nästan ett måste var ni än vill vara i södra Kalifornien. Så även om ni vill flyga mellan städerna rekommenderar jag starkt att ändå hyra bil. Sen i San Francisco kan man klara sig rätt bra utan. Men I LA och för att ta sig till alla andra delar i södra Kalifornien är bil absolut bästa sättet.

En flygbiljett mellan LA o SF kan vara rätt billiga vissa tider. 150-250$ varierat rätt bra när jag åkt.

• evaoregon

Som ovan skriver så gillar jag San Diego bättre.  Vi har vänner som bor i Los Angeles och som vi hälsat på där flera gånger, men det är inte någon favoritstad.

San Diego zoo är toppen och rekommenderas varmt.  Vissa dagar kan man mata giraffer och det är väldigt kul.  Deras safari park är också trevlig.  Det finns ett Legoland som ligger i Carlsbad precis utanför San Diego och där har vi varit flera gånger.  

Det verkar lättare att köra runt i San Diego än i Los Angeles.  När min bror var i San Diego så lyckades de ta sig runt med allmänna kommunikationer där och tog även tåget ifrån San Diego till Los Angeles.  Om man väljer att inte hyra bil så kan man ta sig runt, men det kan ta mycket, mycket längre tid pga byten och väntan.  

Om ni ska flyga till Los Angeles och sedan vidare till San Francisco och hem därifrån så kontakta en resebyrå som kan fixa en biljett där allt ingår.  Jag tror att min syster använde sig av ticket.se och hon fick bra pris på flyg till San Francisco, vidare med inrikesflyg till Portland, Oregon och sedan hem till Sverige ifrån Portland.  

Många tror att Disneyland ligger nära Los Angeles, men det kan ta en timme eller mer att bila där emellan.  Jag skulle absolut satsa på boende i Anaheim där Disneyland ligger och besöka Disneyland under ett par dagar eller mer.  Vi har bl a bott på Candy cane inn som var prisvärt (bl a så ingick frukostbuffe).  

I San Francisco klarar man sig bra utan bil (som ovan skrev).  Där köpte vi ett pass som gick att använda på alla bussar och spårvagnar (även de gamla historiska spårvagnarna som man måste åka med i alla fall en gång).

• minafinastebarn

I SF löser det sig för oss då vi har en bekant där. De bor i Walnut Creek, 30 min utanför.
    Där blir det lugn semester, SF för nån dag ungefär.

Disney Universal osv... Där blir det nog dessvärre mer spikat.

Hur va det med Big Mountain? Ligger det i krokarna vid LA med? Nåt Zoo där med?

Hur långt med bil är det från San Diego och LA?

Nån rekommendera att bo i Santa Monica.
    Nöjesfältet, stranden osv
    Hur lång tid tar det att köra därifrån?

Tack för era svar!!!

• evaoregon
    minafinastebarn skrev 2014-07-18 06:19:18 följande:

I SF löser det sig för oss då vi har en bekant där. De bor i Walnut Creek, 30 min utanför.
    Där blir det lugn semester, SF för nån dag ungefär.

Bra för då kan ni ta BART direkt ifrån Walnut Creek in till San Francisco.