Rapportinslag om sveriges minsta
Ville bara tipsa om ett fint inslag om en flicka som bara vägde 307 g vid födseln...
svtplay.se/v/1733990/rapport/minsta_nyfodda_i_sverige
Ville bara tipsa om ett fint inslag om en flicka som bara vägde 307 g vid födseln...
svtplay.se/v/1733990/rapport/minsta_nyfodda_i_sverige
Written Fiction skrev 2009-10-19 09:23:59 följande:
Maria C S 75 skrev 2009-10-20 00:23:54 följande:
Det var när man var som närmast avgrunden, när man gick i ett vakum och bara väntade att de skulle säga att "nu finns hon inte mer", när allt bara snurrade. Man kände sig aldrig hungrig, det kändes absurt att sitta och äta när ens lilla låg där fylld av ångest kämpandes för sitt lilla ofärdiga trasiga liv, den lilla mat man fick ned klumpade sig i halsen och kaffet från kaffemaskinen smakade bedrövligt.
Det var då! Det var då, som man i sjukhuskorridoren passerade solskenshistorier, skrivna och inramade med foton på söta knubbiga stora bebisar - men även kort på dem när de låg på IVA el likn.
Dessa solskenshistorier gjorde att åtminstone jag inte tappade greppet totalt och föll, utan dem hade jag gett upp, dessa solskenshistorier kanske inte resulterat i fullt friska barn, men överlevare som har en mening i livet! Alla barn har en mening!
lugna gatan skrev 2009-10-20 17:22:03 följande:
lugna gatan skrev 2009-10-20 20:53:04 följande:
Jag tycker nog att ett levande barn med små förlamningar, ätsvårigheter, inlärningssvårigheter och koncentrationssvårigheter osv ändå har klarat sig.
Artikeln om Clara är ju inte vriden åt det ena eller andra hållet, och att extremt prematura barn visst kan klara sig mot alla odds är en positiv nyhet och har klart nyhetsvärde. Visst kan det vara viktigt att folk inte har sådana förväntningar på alla små barn men det betyder ju inte att det är fel av tidningen att gå ut med Claras historia.
Hej. Det är sådana historier som Claras som som bidrar till att man fortsätter att rädda ext. prematurer.... Många är av den åsikten att det ska läggas ner mer pengar på medelålders h järtsjuka män ... Neonatalavdelningar får kämpa rätt bra med att få in sin del av potten så man kan köpa ny utrustning.. och bedriva forskning , utbildning och kanske rädda ännu mer barn. Det är sådana här artiklar som gör det försvarbart,kanske bidrar till att man får in mer pengar , för det är många som inte tycker att man ska lägga pengar på extr. prematurer som förövrigt ofta växer upp och arbetar och betalar skatt som alla andra!
Jag tycker också att det är bra att allmänheten ser dessa solskenshistorier för min erfarenhet säger att väldigt många kan ha inställningen (innan dom vet bättre) att det skulle vara något fel på ens barn för att hon är född i v 25.. Visst det är mycket man tampas med och vägen är lång , men det finns många lyckliga slut.