Snällspiken skrev 2013-09-13 00:13:17 följande:
FemmeM: Nu var ju mitt inlägg en rekommendation av en app som fick min son att läsa. Att han lyckades göra detta vid så låg ålder, visar att det är en väldigt enkel och pedagogisk app. Därav min redogörelse för hans ålder.
Har du hört talas om uttrycket "att läsa mellan raderna"..? Det kan göra att man slipper bli upprörd (eller avundsjuk, eller vad du nu är), helt i onödan.
Om appen är bra eller inte har väl inget med hans ålder att göra? Du kunde tipsat utan att nämna någon ålder. Det är sånt jag kallar skryt men skitsamma, ditt barn läste när han var 2,5 år. Skitbra!
Det känns bara lite som man vill trycka till någon vars 7-åring inte kan läsa än..
Och nej, mina barn kunde inte läsa när de var 2,5 år men de två som går i skolan kunde läsa innan de började, vilket jag inte tycker är värt att nämna eftersom TS inte frågade om andra barn än sitt eget. Jag blir heller inte upprörd över att din 2,5 åring kan läsa, mer än att det inte blir roligt för honom när han har vissa förväntningar på sig att kunna prestera mer än andra. Been there, done that. Avundsjuk blir jag således inte heller.
Det är jätteviktigt att barn lär sig läsa och skriva ordentligt. Det är däremot inte viktigt att de kan det perfekt när de börjar 1an. Skolan är ju till för att undervisa barnen.