• Uller

knäcka läskoden?

Min dotter har börjat 1:an nu för 11/2 månad sedan. Hon kunde inte läsa innan hon började och det har fortfarande inte lossnat.

Nu undrar jag ad som är normalt? hon har ju flera i klassen som redan kunde läsa när de började 6:års verksamheten.
    Är detta ngt som borde oroa mig?
    Själv kunde jag inte läsa och skriva inna jag började 1an men nu känns det som om de borde kunna detta snart. Särskilt som hon går i en integrerad 1-3 och de har många lektioner ihop. Hur ska hon kunna hinna med om hon inte kan läsa än?

Är det förväntat nu för tiden att man ska kunna läsa och skriva vid skolstart?

• Svar på tråden knäcka läskoden?
  • UnikFamilj
    Snällspiken skrev 2013-09-12 22:04:35 följande:
    Unik Familj: Låter intensivt och... aldrig långtråkigt!
    Cool Så sant..!
  • FemmeM
    Snällspiken skrev 2013-09-12 20:07:14 följande:
    Femme M: Det är inte heller ovanligt att folk här på FL utgår från att man ljuger, bara för att ens barn inte är exakt som deras eget. 

Tack och lov är det en minoritet som är så trångsynt. 

Vad vet du om vad mina barn kan och när de kunde det?
    Men TS frågade inte om 2-åringar som kan läsa, utan om hennes 7-åriga dotter inte kommer hinna med i skolan om hon inte kan läsa när hon börjar 1an. 
    Konstigt att på två ynka sidor på FL så kommer minst 2 svar där 2-åringar kunnat läsa. Jädra skryt och inte ett dugg hjälpsamt för TS.  
    Så jädra trångsynt av mig att inte vilja joina skrytandet, my bad... 
  • Snällspiken

FemmeM: Nu var ju mitt inlägg en rekommendation av en app som fick min son att läsa. Att han lyckades göra detta vid så låg ålder, visar att det är en väldigt enkel och pedagogisk app. Därav min redogörelse för hans ålder.

Har du hört talas om uttrycket "att läsa mellan raderna"..? Det kan göra att man slipper bli upprörd (eller avundsjuk, eller vad du nu är), helt i onödan. 

• Snällspiken

Uller: Jag kanske har fel för mig, men handlar inte de första åren i skolan i väldigt stor utsträckning om just detta – att barnen ska lära sig att läsa? Det är ju bra om de kan det innan de börjar, men generellt utgår man väl från att barnen inte kan? Eller har detta förändrats sedan vi själva gick i skolan? 

• Lindsey Egot the only one

Har de inte knäckt läskoden i 4:an gör de test för läs och skrivsvårigheter.

• UnikFamilj

Min kommentar försökte tydliggöra just att det kan vara så olika, och att det där med att knäcka koden tidigt absolut inte behöver betyda att det sen flyter. Allt handlar inte om den, för vissa tar just det längre tid men sen funkar allt.

• EllisBell

FemmeM: Man börjar idag träna läsning i förskoleklassen. TS: jag tror inte du behöver oroa dig. Jag och sambon läste tidigt som barn men min son läste inte ordentligt förrän efter halva ettan. Först sommaren mellan 1:an och 2:an klarade han att läsa kapitelböcker på egen hand. Försök att träna mycket hemma med såna där superlätta böcker. Minst en per kväll.

• FemmeM
    Snällspiken skrev 2013-09-13 00:13:17 följande:
    FemmeM: Nu var ju mitt inlägg en rekommendation av en app som fick min son att läsa. Att han lyckades göra detta vid så låg ålder, visar att det är en väldigt enkel och pedagogisk app. Därav min redogörelse för hans ålder.

Har du hört talas om uttrycket "att läsa mellan raderna"..? Det kan göra att man slipper bli upprörd (eller avundsjuk, eller vad du nu är), helt i onödan. 
    Om appen är bra eller inte har väl inget med hans ålder att göra? Du kunde tipsat utan att nämna någon ålder. Det är sånt jag kallar skryt men skitsamma, ditt barn läste när han var 2,5 år. Skitbra!
    Det känns bara lite som man vill trycka till någon vars 7-åring inte kan läsa än..

Och nej, mina barn kunde inte läsa när de var 2,5 år men de två som går i skolan kunde läsa innan de började, vilket jag inte tycker är värt att nämna eftersom TS inte frågade om andra barn än sitt eget. Jag blir heller inte upprörd över att din 2,5 åring kan läsa, mer än att det inte blir roligt för honom när han har vissa förväntningar på sig att kunna prestera mer än andra. Been there, done that. Avundsjuk blir jag således inte heller.

Det är jätteviktigt att barn lär sig läsa och skriva ordentligt. Det är däremot inte viktigt att de kan det perfekt när de börjar 1an. Skolan är ju till för att undervisa barnen. 
  • FemmeM
    EllisBell skrev 2013-09-13 07:09:30 följande:
    FemmeM: Man börjar idag träna läsning i förskoleklassen. TS: jag tror inte du behöver oroa dig. Jag och sambon läste tidigt som barn men min son läste inte ordentligt förrän efter halva ettan. Först sommaren mellan 1:an och 2:an klarade han att läsa kapitelböcker på egen hand. Försök att träna mycket hemma med såna där superlätta böcker. Minst en per kväll.
    Vet inte varför du nämnde det för mig men jo tack, jag vet :)
  • Snällspiken

"...de två som går i skolan kunde läsa innan de började, vilket jag inte tycker är värt att nämna eftersom TS inte frågade om andra barn än sitt eget."

• FemmeM
    Snällspiken skrev 2013-09-13 12:39:43 följande:
    "...de två som går i skolan kunde läsa innan de började, vilket jag inte tycker är värt att nämna eftersom TS inte frågade om andra barn än sitt eget."

• FemmeM

Tänker inte tjafsa mer med snällspiken.
    Hoppas iallafall att det gått fram till TS att det inte är något fel att inte kunna läsa innan de börjar 1an. Och att hon förmodligen kommer kunna läsa innan 1an är slut. Och hon kommer inte hamna efter OM det inte är så att hon har svårt för att läsa och då får hon förhoppningsvis hjälp med det på rätt sätt med.

• Omogen citron

Då min dotter började ettan så var det två av 25 elever som kunde läsa då de började. Alla kan alltså inte det även om det känns så ibland. Min dotter kunde inte läsa förrän runt jullovet i ettan och inte texten på TV: n förrän i slutet av ettan. Hon går i trean nu och de som kunde läsa då de började ligger inte före de andra. Så du kan vara lugn.

• FemmeM

Lite roligt att vi diskuterar en tråd som är 4år gammal men men, det kanske hjälper någon med samma frågeställning ;)
    Och kanske TS kommer in och  ger svar på om hennes dotter knäckte läskoden

Svar på tråden knäcka läskoden?