• Uller

knäcka läskoden?

Min dotter har börjat 1:an nu för 11/2 månad sedan. Hon kunde inte läsa innan hon började och det har fortfarande inte lossnat.

Nu undrar jag ad som är normalt? hon har ju flera i klassen som redan kunde läsa när de började 6:års verksamheten.
    Är detta ngt som borde oroa mig?
    Själv kunde jag inte läsa och skriva inna jag började 1an men nu känns det som om de borde kunna detta snart. Särskilt som hon går i en integrerad 1-3 och de har många lektioner ihop. Hur ska hon kunna hinna med om hon inte kan läsa än?

Är det förväntat nu för tiden att man ska kunna läsa och skriva vid skolstart?

• Svar på tråden knäcka läskoden?
  • Snällspiken

Min son lärde sig läsa och stava för egen maskin med en app på iPaden. Den heter "stavningslek" och jag kan varmt rekommendera den. Finns många andra bra appar men denna gjorde alltså att han knäckte den berömda läskoden vid dryga 1,5 år. Det blir trippel "ljudfeedback" på varje ord vilket gör att stavningen verkligen etsas fast, plus gott om beröm när man har klarat ordet. 

• glassen
    Snällspiken skrev 2013-09-07 00:21:24 följande:
    Dryga 2,5 år var han ju hehe... blev lite fel där. Men femåringen gillar den också. 

Menar du att din son läste på riktigt när han var 2,5 år? Jättetidigt i så fall.
  • glassen

Min son har också börjat ettan och är långt ifrån att kunna läsa. Har förstått att det finns fler i hans klass som inte kan läsa.
    Men jag förstår verkligen din oro. Jag kan också känna oro. Både jag och sonens far läste när vi var 5 år och jag minns att när jag gick i 1:a klass ansåg jag att de som ännu inte kunde läsa var korkade. Så jag hoppas så klart inte min son ska betraktas på samma sätt, men det är bara att inse att barn är olika, och lär sig i sin takt. Bäst att uppmuntra det som barnen är bra på. 

• Snällspiken

Glassen: Han läser inte flytande, han ljudar ett ord i taget, och så småningom bildas det meningar. Han var drygt 2,5 år när jag laddade ner appen (till hans storasyster) och han fastnade för den direkt. Men med detta ville jag väl mest säga att till och med riktigt små barn kan knäcka läskoden om man (eller en app för den delen...) lyckas fånga deras intresse. Att lära sig saker i grupp i skolan passar nog inte för alla individer. 

• UnikFamilj

Läskoden har alla mina knäckt tidigt. Stora tjejen var 4,5. Sonen var nog runt 2 kanske..? Eller 2,5. Lilla tjejen var 2,5 eller 3. Sonen läste jättebra när han var 3, helt galet. Lillan är så liten än att vi får se hur det blir. Stora tjejen läser bra för sin ålder, men har lite spatiala svårigheter och svårt med ögonmotoriken så läsningen tar tid på sig att automatiseras. Så det var inte helt enkelt även om hon var tidig i början..

• FemmeM

hehe, mm det finns gott om underbarn här i tråden ser jag, inte ovanligt här på FL...

Iallafall, TS, det är ju skolan som ska lära barnen saker så som att läsa. Man börjar träna det i 1an men barnen ska ju få lära sig i sin takt, inget jäkt. Det är inte förväntat att alla barn ska kunna läsa när de börjar ettan.

• Snällspiken

Femme M: Det är inte heller ovanligt att folk här på FL utgår från att man ljuger, bara för att ens barn inte är exakt som deras eget. 

Tack och lov är det en minoritet som är så trångsynt. 

• UnikFamilj

Japp, underbarn har jag en hög av - både underliga och underbara är de. Samtliga har en hel hög neuropsykiatriska diagnoser, sonen har autism med tilläggsdiagnos dyspraxi tex och har väsentligen inget tal. Men särbegåvad är han, så läsa, skriva, räkna och resonera etc är de styrkor han har att förlita sig på i ett hav av svårigheter. Inget är svart eller vitt...

Svar på tråden knäcka läskoden?