Inlägg från: Snällspiken |Visa alla inlägg
  • Snällspiken

knäcka läskoden?

Min son lärde sig läsa och stava för egen maskin med en app på iPaden. Den heter "stavningslek" och jag kan varmt rekommendera den. Finns många andra bra appar men denna gjorde alltså att han knäckte den berömda läskoden vid dryga 1,5 år. Det blir trippel "ljudfeedback" på varje ord vilket gör att stavningen verkligen etsas fast, plus gott om beröm när man har klarat ordet. 

• Snällspiken

Glassen: Han läser inte flytande, han ljudar ett ord i taget, och så småningom bildas det meningar. Han var drygt 2,5 år när jag laddade ner appen (till hans storasyster) och han fastnade för den direkt. Men med detta ville jag väl mest säga att till och med riktigt små barn kan knäcka läskoden om man (eller en app för den delen...) lyckas fånga deras intresse. Att lära sig saker i grupp i skolan passar nog inte för alla individer. 

• Snällspiken

Femme M: Det är inte heller ovanligt att folk här på FL utgår från att man ljuger, bara för att ens barn inte är exakt som deras eget. 

Tack och lov är det en minoritet som är så trångsynt. 

• Snällspiken

FemmeM: Nu var ju mitt inlägg en rekommendation av en app som fick min son att läsa. Att han lyckades göra detta vid så låg ålder, visar att det är en väldigt enkel och pedagogisk app. Därav min redogörelse för hans ålder.

Har du hört talas om uttrycket "att läsa mellan raderna"..? Det kan göra att man slipper bli upprörd (eller avundsjuk, eller vad du nu är), helt i onödan. 

• Snällspiken

Uller: Jag kanske har fel för mig, men handlar inte de första åren i skolan i väldigt stor utsträckning om just detta – att barnen ska lära sig att läsa? Det är ju bra om de kan det innan de börjar, men generellt utgår man väl från att barnen inte kan? Eller har detta förändrats sedan vi själva gick i skolan? 

• Snällspiken

"...de två som går i skolan kunde läsa innan de började, vilket jag inte tycker är värt att nämna eftersom TS inte frågade om andra barn än sitt eget."

Svar på tråden knäcka läskoden?