• Uller

knäcka läskoden?

Min dotter har börjat 1:an nu för 11/2 månad sedan. Hon kunde inte läsa innan hon började och det har fortfarande inte lossnat.

Nu undrar jag ad som är normalt? hon har ju flera i klassen som redan kunde läsa när de började 6:års verksamheten.
    Är detta ngt som borde oroa mig?
    Själv kunde jag inte läsa och skriva inna jag började 1an men nu känns det som om de borde kunna detta snart. Särskilt som hon går i en integrerad 1-3 och de har många lektioner ihop. Hur ska hon kunna hinna med om hon inte kan läsa än?

Är det förväntat nu för tiden att man ska kunna läsa och skriva vid skolstart?

• Svar på tråden knäcka läskoden?
  • Mallory

Hej!

Barnens farmor jobbar som lågstadielärare, och jag har pratat med henne om skolan lite då och då. Hon har sagt att man inte (som många nuförtiden verkar tro) behöver kunna läsa när man börjar skolan.

I så fall borde man ju fått den informationen innan dom börjar skolan !

Tror inte det är någon fara, försök att öva med henne hemma lite varje dag, med lätta saker så lossnar det nog snart!

Och framför allt om du är orolig så prata med hennes lärare!!

• Stårschan

Självklart ska inte barn behöva kunna läsa när de börjar skolan, men de är ju i kontakt med skrift överallt omkring sig, så det är väl inte så konstigt om ganska många ungar intresserar sig för att lära sig läsa så fort som möjligt. De föräldrar som sitter och aktivt försöker tvinga sina barn att lära sig om de inte är intresserade tror jag lyckligtvis man kan räkna på ena handens fingrar.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Uller

Jag har inte övat ngt speciellt med min dotter men när hon frågat hur man stavar det och det ordet så har jag visat genom att skriva det för henne. Hon har egentligen inte visat ngt stort intresse för läsning.