• Uller

knäcka läskoden?

Min dotter har börjat 1:an nu för 11/2 månad sedan. Hon kunde inte läsa innan hon började och det har fortfarande inte lossnat.

Nu undrar jag ad som är normalt? hon har ju flera i klassen som redan kunde läsa när de började 6:års verksamheten.
    Är detta ngt som borde oroa mig?
    Själv kunde jag inte läsa och skriva inna jag började 1an men nu känns det som om de borde kunna detta snart. Särskilt som hon går i en integrerad 1-3 och de har många lektioner ihop. Hur ska hon kunna hinna med om hon inte kan läsa än?

Är det förväntat nu för tiden att man ska kunna läsa och skriva vid skolstart?

• Svar på tråden knäcka läskoden?
  • Mallory

Hej!

Barnens farmor jobbar som lågstadielärare, och jag har pratat med henne om skolan lite då och då. Hon har sagt att man inte (som många nuförtiden verkar tro) behöver kunna läsa när man börjar skolan.

I så fall borde man ju fått den informationen innan dom börjar skolan !

Tror inte det är någon fara, försök att öva med henne hemma lite varje dag, med lätta saker så lossnar det nog snart!

Och framför allt om du är orolig så prata med hennes lärare!!

• Stårschan

Självklart ska inte barn behöva kunna läsa när de börjar skolan, men de är ju i kontakt med skrift överallt omkring sig, så det är väl inte så konstigt om ganska många ungar intresserar sig för att lära sig läsa så fort som möjligt. De föräldrar som sitter och aktivt försöker tvinga sina barn att lära sig om de inte är intresserade tror jag lyckligtvis man kan räkna på ena handens fingrar.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Uller

Jag har inte övat ngt speciellt med min dotter men när hon frågat hur man stavar det och det ordet så har jag visat genom att skriva det för henne. Hon har egentligen inte visat ngt stort intresse för läsning.

Har nu efter ca 1 månad i skolan haft inskolningssamtal med hennes lärare som säger att hon har lite svårt för ljudning. men de är ju ngr till som jobbar extra med det i klassen. Men känns ändå konstigt då jag undrar hur de ska hinna med i den integrearade klassen.

Har bett lärarna om extra övningar som vi kan träna på hemma.

Är det meningen att koden ska vara knäckt 1 månad in i ettan?

• BabyJia

Min son går oxå i 1:an å han kunde inte läsa före han börja, men tycker de börjar lossna mer å mer för han. Nu kan han läsa enkla ord, men oftast får han säga bokstäverna först å sen ljuda dem å till sist sätta ihop dem. Men vissa ord som tex "hej" "sol" å "sal" när de e så korta enstaka ord så fastnar dem snabbt å dem känner han igen å kommer ihåg ganska snabbt efter. Men att läsa en kortare mening kan ta lite längre tid.

Dessa mål för svenskan har dem på sonens skola i åk 1:

Kunna alla bokstäver
    Kunna bokstavsljuden
    Kunna läsa enkla ord
    Kunna forma bokstäverna
    veta vad en mening är (flera ord, stor bokstav, punkt)
    Kunna återberätta en händelse
    Markera mellanrum mellan ord
    Kunna lyssna aktivt när någon annan talar, kortare stunder
    Kunna tala i känd grupp

• bustjejen

Du behöver inte oroa dig. Min dotter går också i 1:an och de har väldigt varierande läskunskaper i klassen.
    Det viktigaste är att träna läsning på ett roligt sätt, och det behöver inte alltid innebära att man sitter och tragglar i en bok.
    Låt henne försöka läsa skyltar ute, rubriker i någon tidning, eller skriv ord på små lappar. Ljuda fram bokstäverna och låt det ta sin tid.
    Läskoden knäcker hon rätt som det är, det viktiga är att träna läsning på ett roligt sätt.

• Kodia

Självklart måste hon inte kunna läsa än!
    Om du vill öva med henne är det bra med ett Alfapet-spel. Häll ut alla bokstäverna och lägg ord som hon känner igen. Byt sista bokstaven så det blir ett annat ord. Byt sedan andra bokstäver, lägg till fler osv. Man kan ju också spela spelet så som det är tänkt, så klart... (om man har barnversionen)

• vampyria2

Nej du behöver inte vara orolig men jag vet hur du känner {#lang_emotions_dreamer}
    Mina två älsta döttrar kunde läsa när de just hade fyllt fyra år och det hade de lärt sig själva utan att nån hade hållit på och tränat dem.
    Har nu en dotter liksom din dotter just har börjat ettan och hon kan inte läsa än. Jag blev så orolig så jag frågade läraren om det och fick till svar att jag absolut inte skulle oroa mig och att det inte alls är så vanligt att barn kan läsa innan de börjar ettan.
    Hon sa även att de man hör om är de som kan läsa för det tycker man är kul men det är inte så mycket att prata om att barnen inte kan, därför är det de som kan man hör om {#lang_emotions_dreamer}

• sjuttiofyran

Min erfarenhet är att de flesta barnen inte kan läsa när de börjar ettan. Många barn har svårt för att ljuda. Då kan helordsmetoden vara en bättre metod. Skriv lappar med namn på saker barnet känner till. Blanda och låt henne dra en lapp. Hon ska gissa vad det står. Tillslut känner hon igen orden. Låt henne gärna träna på att skriva ord på datorn. (Lära sig läsa genom att skriva, Tragetonmetoden) Lycka till!

• sana70

Jag trodde att min pojke skulle aldrig lära sig läsa eller skriva. När han började ettan skrev han sitt namn baklänges och kunde bara några bokstäver( vi har jobbat med honom men han vägrade lyssna på oss ).
    Efter ett par månader i ettan lärde han sig alla bokstäver(stora) samt kunde han läsa lite. I slutet av ettan läste han fint enkla tekster samt skrev tydligt. Nu går han i tvåan, läser barnböcker och skriver med små bokstäver jätte fint och tydligt.

Svar på tråden knäcka läskoden?