• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • MarKatta76

Jahaa, en tråd från 2009...Inte ens säkert att de är gifta längre. kanske beror på ringen isådana fall.....

• Anonym

Jag har inga diamanter på min och det var också köp 2 betala för en. Eller att man fick den mindre gratis.
    Men vad f'n spelar det för roll?
    Det ska väl ändå va det den symboliserar som betyder något, eller???
    Jag är förbannat stolt över min, vare sig den var gratis eller hade haft miljoner av karat.
    Måste kännas bra för din sambo nu när den han köpte dög inte.
    Det enda jag håller med om att det var synd ni inte fick mer tid för varandra vid förlovningen
    Suck...

• Pleco

Om man kräver att mannen fria till en så får man nog nöja sig med hur det blir, även med hur ringen ser ut. Vill man däremot bestämma hur förlovningen ska gå till och även har krav på ringens utseende så får man nog ta tag i det hela själv.

• Anonym

Min kille friade vid sängkanten på ett lågprishotell i London. Jag hade smink över hela ansiktet (hade inte tvättat mig innan jag gick och lade mig) och jag kan väl säga att jag först inte var så nöjd över frieriet. Men jag älskar min man och jag vet att han var grymt nervös innan, så jag är bara glad över att vi är gifta. Hur han friade är ju egentligen ganska underordnat.

Jag har en fin ring som jag valde själv. Den har diamanter. Den var dyr. Men ändå kunde jag känna efteråt att jag var rädd att den inte dög. Jag har vänner som har 2 ct i sina ringar, min har "bara" 0,6 ct diamant (men jag älskar ringen och skulle välja samma igen idag)

Jag tror inte att du hade varit nöjd oavsett vad han satt på ditt finger för du vill inte ha ringen för dig, du vill ha den för att platsa bland dina vänner.

• Anonym (nyfiken)

Nyfiken p hur det gått för TS - Hur ser din ring ut nu??

Förstår dig helt klart - nu var jag med & bestämde förlovningsringen & ville heller inte "bara" ha en smal guld ring - nu höll vi oss till svensk tradition & vi köpte släta ringar men dem var breda & feta Kyss  - kanske löjligt men vill att de skall synas & sticka ut lite.

Nu har vi gift oss & jag har en underbar briljantring 2 ct i krona & 6 st 0,5 diamanter nersänkta i en vitguldsring - alltså den är en bling bling & är sååå fantastikt fin.

Helt upp till var & en vad man vill ha & om man bryr sig om vad andra har - jag är nog lite som TS & blir så mallig när vänner/bekanta blir lite avis på ringen Tyst  ytligt för många, men jag skall bära denna varje dag i resten av mitt liv & då vill jag ha det bästa för mig.

• gtl

Jag tycker du är otacksam.. om din "fästmö - man" inte hade råd till det så hade han väll inte det?!  jag själv ska köpa en riktigt stor ring t mig sj och en dyr med många diamanter till in flickvän, inte för att hon bad mig göra det, utan för jag vill,många säger vafan varför så dyrt, a men ja e sån, alla e olika . men du är bara för mkt, och lägga ut det på nätet? haha aja lycka till i förhållandet.

• Zoja

Jag har en enkel silverring som förlovningsring, det tycker jag är perfekt., en ring med sten i blir det när vi gifter oss.  Sluta bry er så mycket om vad alla andra tycker och lägg fokus på det som faktiskt betyder något, ni är förlovade och älskar varandra! Och jag tycker inte att du ska sätta på en sten på ringen, det känns väldigt fult gjort.

• Anonym (Inte alls)

Hej! Jag tycker inte alls att det är tramsigt att du inte är helt nöjd. Problemet är ju inte priset eller frieriet i sig, finns folk som hade varit glada över det du fick, MEN, det betyder inte att alla måste vara glada över enkla ringar eller frieri. 

just att fria på BB kan jag tycka var fräckt, då blir ju liksom inte förlovningen en egen grej med endast fokus på er två utan automatisk kopplat till att ni fått en bebis. Sen är dock många män väldigt simpla och tänker att två bra saker blir ännu bättre om man slår ihop dom och sen blir kvinnor kallade otacksamma (iaf i Sverige) om dom inte håller med. Här kan det vara viktigt att faktisk kommunicera med sin partner om förväntningar och önskemål. 

själv har jag en ring med en 3+ karats diamant, vilket jag vet många uppfattar som helt absurt. Jag är dock inte helsvensk och från min andra kultur är det mer normalt med ?bling?. Så hade bestämde mig för att inte alls följa jantelagen utan köra på det jag själv tyckte var fint. 

vi var och provade ringar ihop och jag var väldigt tydlig med vad jag gillade och inte, så frieriet var en överraskning men inte själva ringen. Jag gillade också vintage/antika ringar med andra stenar än diamanter, där vissa kostade under 10.000, men i slutändan valde min partner ändå en modernare ring med en stor sten 🤪. Men min partner tjänar också väldigt bra.

Alltså, det viktigaste är inte enkelheten i ringen eller frieriet utan att om du kommunicerar vad som är viktigt för dig och din partner struntar i det så är det ett problem. Men att inte bli friad till på BB och med ett enkelt guldband (förutsatt att ni inte sitter i en lyxfällan situation) är fullt rimligt att önska sig och en stöttande partner borde kunna förstå det om man kommunicerar  utan att vara anklagande.

Jag upplever att många svenska män har en skev syn på förlovningar och jag tror att det är kopplat till att det är vanligt att man bor ihop och skaffar barn ihop innan mannen friar. Det gör att svenska män inte ser ett frieri som ett krav för en Seriös relation utan mer något som han är snäll som erbjuder och därför förväntas också kvinnor vara tacksamma oavsett hur den går till, ?aNnArS Är dET InTE äKtA kÄRLeK?. Äkta kärlek är inte heller att mannen gör bare minimum och kvinnan accepterar det för att hon älskar honom så mycket.

Jag tycker det är dags att kvinnor ställer mer krav på män i allmänhet. Vi står för mer av det emotionella, planerande i en familj, vi gör fortfarande mer hushållsarbete trots att vi nu också jobbar utanför hemmet, tar hand om barnen mer + att om ni skaffar barn tillsammans ger du upp din kropp i år och riskerar permanenta skador. Så ja, jag kanske är lite biased, men tycker nästan aldrig det är kvinnan som är otacksam i såna här situationer, det är mannen som är bortskämd och försöker komma undan med så lite som möjligt i gengäld mot vad kvinnan gör. 

• Anonym (J)

Var glad att du fick ett frieri. Tänk på hur många kvinnor år in och år ut, längtar efter ett frieri, man aldrig får något. 

• Anonym (blingalong)
    Anonym (J) skrev 2025-02-14 14:20:47 följande:

Var glad att du fick ett frieri. Tänk på hur många kvinnor år in och år ut, längtar efter ett frieri, man aldrig får något. 

"Var tacksam att du fick en flugsmälla från macken i födelsedagspresent, det finns kvinnor som inte får nåt alls."

Drömmer

Ingen karl hade accepterat att få nåt som han måste ha synligt på kroppen varenda dag i flera år och som han tyckte var fult.
  • Anonym (J)
    Anonym (blingalong) skrev 2025-02-14 19:48:03 följande:
    "Var tacksam att du fick en flugsmälla från macken i födelsedagspresent, det finns kvinnor som inte får nåt alls."

Drömmer

Ingen karl hade accepterat att få nåt som han måste ha synligt på kroppen varenda dag i flera år och som han tyckte var fult.
    inte jämförbart alls.
    Dessutom är ett frieri jättestort. Många kvinnor drömmer om det, men aldrig får uppleva. 
Svar på tråden skäms för min förlovningsring