Inlägg från: Anonym (blingalong) |Visa alla inlägg
  • Anonym (blingalong)

skäms för min förlovningsring

TS, jag förstår dig. Om jag ska ha något på mig varje dag i resten av livet så ska jag verkligen vara nöjd med det, allt annat är vansinne.

Min man förstår sig inte på sånt och mitt stora intresse är smycken och att köpa in stenar, så jag köpte själv hem min briljant innan vi fick ringarna gjorda. Dvs jag begär inte alls att han ska betala för att jag tycker om glitter, men jag skulle bli galen om vi inte fick ringarna gjorda eller köpta gemensamt och var nöjda båda.

Vad andra tycker är det bra om man kan strunta i, men om du själv vill ha en trevlig sten i din ring så fixa det! Och du, det finns faktiskt de som byter förlovningsringarna också när vigelringen tillkommer, för man kan ju ha ändrat smak då om det är flera år mellan förlovning och bröllop och ringarna kanske inte passar så bra ihop.

Han ville göra en romantisk gest när ni fick barn, och är det spontant så tar man det som finns hemma i guldsmedsaffärn-det blir bara "bindande" för din del om du tycker så (om inte mannen blir knäckt förstås om du vill byta, men det är sällan de har sådana hangups vad jag vet).

• Anonym (blingalong)

Om man är tydlig med vad man önskar sig eller ser till att fixa det själv så ökar chansen att relationen överlever tror jag.

TS har vad det låter försökt vara tydlig, mannen uppfattade inte det-då får man väl kunna leva med att det rättas till hellre än att TS känner sig besviken varje gång hon tittar på sin hand?

Jag blir fortfarande glad varje gång jag tittar på min ring och drömmer mig bort en minut ibland på ett tråkigt möte. Och då har den ändå suttit där i några år nu.

• Anonym (blingalong)

mosterYster: Om man gör ett hål i ringen och sänker ner en större sten så får den bättre lyster p.g.a mer ljus i en bra fattning, och hindrar inte att man har handskar på sig.

Allt går att lösa.

• Anonym (blingalong)

Yster: Ok, men alla vill inte ha Tiffanyfattning. Min sten kom från en antik ring så jag behöll en variant på den infattningen av sentimentala skäl.

• Anonym (blingalong)

anonym: Om din man köpte ett par grisfula glasögon i present till dig, hade du då burit dem varje dag i flera år medan din familj pikade dig varje gång ni sågs?

Eller är det faktiskt bara ett par glasögon och tycker man de är hemska så får man lov att tycka det och byta dem?

Hade han dessutom lyssnat på TS önskan som hon tydligt uttryckt så hade det ju inte varit något problem= situationen självförvållad från hans sida.

• Anonym (blingalong)

Mia72: Jag tycker snarare att det är ni som anser att ringen är absolut obytbar och det måste vara den enda stackars metallbiten för evigt som representerar hela förlovningen.

För mig är det löftet som är viktigt, ringen är mer en accessoar.

Ytligt, ytligare, ytligast...

• Anonym (blingalong)

anonym blingring skrev:

"Vad är det för jante-asket-klubb som tränar inför pk-olympiaden här inne?"

• Anonym (blingalong)

Folk som köper en enda ny bil i sitt liv, löjligt dyra stereopaket eller åker på bröllopsresa för 50 000 (inte helt ovanligt) ska ju inte snacka om att andra kastar pengar i sjön. Eller de som betalar för 100+ bröllopsgäster varav de ibland inte har en nära eller ens god relation med hälften.

Om jag säljer min ring kommer jag att få ut bra mycket mer än man får för dessa "investeringar".

Så det handlar ju om prioritering, inte mycket annat.

Guldsmedskedjornas ringar gillas säkert av många men för mig är det lika boring som McDonalds är om man nyss har ätit på lyxkrog i Paris. På andra områden nöjer jag mig glatt med Donken medan ni kanske blir stående som de kräsna?

• Anonym (blingalong)

Jag är bäst: Det beror väl på om man är dum nog att köpa en "ny" briljant eller gör om en ring med en äldre sten med goda egenskaper?

Knappast svårt att få högre värde på försäkringsintyget då, däremot är det ju olika vad man får om man vill sälja.

• Anonym (blingalong)

motsatt problem: Bara den attityden hade fått mig att lämna men om man nu inte vill det:

Samma lösning. Byt ring till en som du själv betalt hälften av så kan han ju försöka komma och kräva extra service sedan.
    Och så visar du att inflytande över över dig ligger inte i så fåniga saker som en ring.

Och två kan leka den leken:

Man gifter sig inte med någon som har skulder, han ska vara skuldfri först.* "Om du älskar mig så betalar du av dina skulder först, jag ser din ansträngning där som ett direkt tecken på din kärlek till mig."

*om det inte gäller CSN eller bolån.

• Anonym (blingalong)

anonym: Du kan förbli tyst i mitt fall för jag betalade mitt bling själv.

Bra kvinna reder sig själv och en dålig är inte värd att hjälpa!

• Anonym (blingalong)

Pappa vet bäst: So? Då går jag ut och köper vad jag vill ha, inga problem.

Gilla läget eller gnäll inte -gör nåt åt det!

• Anonym (blingalong)
    Fredrik skrev 2011-01-24 21:33:40 följande:
    Du säger i början av tråden att du vill ha den "typiska filmförlovningsringen", och det är problemet. Det är amerikanska filmer du sett, och där är traditionen en helt annan än i Sverige. Jag har hört att det hela började med att en diamantfirma hade en reklamkampanj som berättade för kvinnor att deras karlar inte älskade dom om ringen kostade mindre än en månadslön, vilket snabbt ledde till att en tradition instiftades. Sedan har det satt igång en inflation i mallighet och avundsjuka bland USA:s kvinnor, och nu är det senaste att den skall kosta TRE månadslöner, vilket ju bara är sjukt dumt.

I Sverige är det däremot oftast mindre ringar som gäller för förlovningen, eftersom mannen också bär en (inte heller det vanligt utomlands). Däremot är det vanligt att man i Sverige får en attrappring för själva frieriet, och att man sedan tillsammans går och väljer ut ringar. Vill man då ha en liten briljant, ja men då så.

Dock: Om du gjort det tydligt för din man att du väntade dig en ring enligt den amerikanska traditionen, så kan man ju möjligt klandra honom för att han inte lyssnat på dig. Men till och med med den bästa vilja kan jag inte tycka annat än att ni båda verkar lomhörda inför varandra.
    Äsch, Sverige är tråkigt, beige och lagom, jag ville ha en blingring och det har jag också.
    Köpte en matchande Breitling med briljanter nu efter ett helt års hårt slit, så nu ser jag ut som en bilhandlare från Alby men so what- det är vad jag gillar!

Åt var och en det den vill ha!
  • Anonym (blingalong)
    BTD skrev 2011-01-24 22:11:23 följande:
    Vem bryr sig om förlovningsringen????
    Han kanske lägger krutet på en pampig förlovningsring!

Påminn honom att det enbart ska vara en diamant flawless på minst 1 karat och om han vill lyxa till det ska han köpa en färgad.
    Nja...färgad...snackar vi dassig grågul sunksten eller fancy yellow nu här?
  • Anonym (blingalong)
    Anonym (J) skrev 2025-02-14 14:20:47 följande:

Var glad att du fick ett frieri. Tänk på hur många kvinnor år in och år ut, längtar efter ett frieri, man aldrig får något. 

"Var tacksam att du fick en flugsmälla från macken i födelsedagspresent, det finns kvinnor som inte får nåt alls."

Drömmer

Ingen karl hade accepterat att få nåt som han måste ha synligt på kroppen varenda dag i flera år och som han tyckte var fult.
Svar på tråden skäms för min förlovningsring