• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • JAG är BÄST
    Namnam skrev 2009-09-14 16:56:44 följande:
    Jag tror faktiska att många sparar kanske i år Om man sparar ihop till bröllop varför inte förlovning? Det är ändå en ring som du ska använda varje dag livet ut Men om man är nöjd med sitt boende och inte vill låna till hus så kanske en ring som gör att du mår bra och blir glad av inte är helt fel
    HUR vet du att det är en ring du kommer att använda livet ut?
    Man kan aldrig veta om man kommer att leva med samma man resten av sitt liv.

Å, inte fan skulle jag vilja bära min förlovningsring eller vigselring(som dock mina är rätt vardagliga engelberts ringar),, inte ens på högra handens fingrar.

Jag skulle "lösa" in dom eller smälta ner som å göra någon "egen" ring.
    Men skulle jag lösa in dom å sälja guldet till en guldsmed så får man INTE det gram pris jag gav i affären.
  • FOA

JAG är BÄST skrev 2009-09-14 22:21:19 följande:

Anonym (diamonds) skrev 2009-09-14 15:13:24 följande: HUR i helskotta kan ringar som kostade i inköpspris 35.000:- vara värda idag 40.000:- ???? Ska du lösa in dessa ringar får du inte det du gett!!! Guldgrammet ligger i inlösen MINDRE än vad det låg på då du köpte ringarna.
    Tror det är försäkringsvärdet det handlar om...
  • Anonym (scuk)

Hur, hur, hur kan man vara missnöjd för det!

Vakna upp, du borde vara glad och lycklig! Du fick en ring på fingret och du fick ett mirakel, en bebis.

Nej usch.. förstår mig inte på såna tankar! Menar inte att låta elak, säger bara rakt ut vad jag tycker. Hoppas du vaknar upp sen o inser att det finns mycket värre saker att vara missnöjd över..........

• Anonym (hm)

Man kan väl älska sin karl OCH vilja ha en ring man tycker om? Eller är det för mycket för Jante att hantera? :D

Vi köpte dyra ringar, men betalade dem tillsammans.

• Anonym (blingalong)

Jag är bäst: Det beror väl på om man är dum nog att köpa en "ny" briljant eller gör om en ring med en äldre sten med goda egenskaper?

Knappast svårt att få högre värde på försäkringsintyget då, däremot är det ju olika vad man får om man vill sälja.

• southernbelle

Jag hade blivit lite besviken med.Inte for att ringen egentligen spelar roll, men det ar trevligt med en ring som speglar ens personliga stil. Den behover inte vara dyr eller sa men kanske lite mer ordinar. Min man gav mig en ring med 10 sma diamanter nar vi gifte oss sen nar jag vart med barn sa gav han mig en jatte fin diamant ring som verkligen ar jag.

• LitenKyckling

Shit ,skaffa dig lite perspektiv på livet. Folk svälter, är barnlösa osv. Du gnäller över en liten ring. Skärp dig.

• Anonym (Bride-to-be)

Alltså, nu har jag inte läst alla inlägg, men om du inte är nöjd med ringen så köp en anna, det gör jag i samband med att vi gifter oss (gamla ringen var för tunn, vilket gjorde den svår att matcha med en alliansring) och det är väl inget konstigt med det?

• Anonym (förstår)

har bara läst TS :

men min fästman firade också på ett helt knasigt sätt i vår soffa helt oförberedd :| .. och ringen var också en slät guldring.. jag ville också ha den dära diamant ringen för det är vad jag förknippar en förlovning till men men.. han sa då samma sak som din fästman " diamant ringen kommer sen när vi gifter oss" man behöver inte vara som alla andra.. :P

• Anonym (Vakna upp)

Jag tycker att ert resonemang kring "fel ring", "förväntningar av familj och vänner" osv är ren idioti! Nu har jag inte suttit och tragglat igenom alla 80 sidor men slutsatsen av denna sida är ju faktiskt att ingå äktenskap är något mellan 2 människor som älskar varandra. Inget materialistiskt alls, det är bara handeln som har skapat en totalt, förvrängd, konsumtion kring det hela!!! Detsamma med alla hjärtans dag, mor- och farsdagar. Att dina vänner "visar upp sina ringar" är ännu en anledning till handeln ler varje gång någon slår till på en dyr diamantring i affären. Då blir det ett ännu större fokus på vad för typ av ring man har, alltså vad man har konsumerat.

Din fästman ville nog på det sätt han ansåg vara fint fria till dig då han älskar dig. Det är saker du borde ta vara på, inte vilken ring du fick på fingret. Ringen symboliserar eran kärlek till varandra oavsett om den kostar 2 000 eller 20 000 kronor. Ni hade just fått ett underbart barn tillsammans, något som återigen symboliserar eran kärlek mellan varandra och inte hur mycket ni vill konsumera för att mätta handeln och gapiga munnar bland era nära och kära.

Svar på tråden skäms för min förlovningsring