• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Anonym (diamonds)

Anonym (Anna) skrev 2009-09-12 20:53:00 följande:

Anonym (diamonds) skrev 2009-09-12 18:15:43 följande: Hela bröllopstorget är ju fullt av bridezillas med starka USA influenser och som ska ha allt på ett visst sätt så det är inte konstigt att släta ringar ses som någonting som katten släpat in = inte fint nog där. Lika lite som FL medlemmar visar hur Sveriges föräldrar är (du hittar inte amningshysteriska, AP, AW, präktighetsberoende föräldrar i den utsträcknigen IRL) lika lite beskriver Bröllopstorget medlemmar alla de som gifter sig
    Nej, såklart att det inte beskriver hela Sverige. Dock kan jag lova dig att det finns oändligt mkt mer budgetbröllopstips än vad det finns bridezillas på BT.
  • Anonym

Stinky, TS skriver såhär, hon känner inte att det var en tanke bakom, känner du hennes blivande bättre än vad hon gör?

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-12 00:37:15 följande:

Men min största besvikelse ligger mest bakom att han tog den enkla vägen. Visst kan ett frieri på BB vara romantiskt, men han engagerade sig inte för att få stanna kvar eller fira det på något sätt med mig. Tog inte reda på fakta om eller hur länge han kunde stanna etc. Inte ens fira det på något sätt efter bb vistelsen.

Han var medveten om vilken typ utav ring jag önskat mig, vi ligger inte i sjön ekonomiskt - men inte heller ekonomiskt oberoende. Jag önskade mig ingen värstingring som skulle kunnat ruinera oss, men med en ynka sten som glittra hade gjort mig nöjd med ringen. Det är ju ändå jag som ska ha den på fingret varje dag år efter år efter år. Okej för att det kan vara en viss standard att ha en slät ring, men det betyder inte att man Ska ha det. Att jag skämms för min ring beror till största del att den inte faller mig i smak.
  • undermolnen

Jag tycker inte att det skulle vara fel att säga till din blivande att "som du vet gillar jag den här stilen av ring bättre och tänkte därför sätta i en briljant, hoppas du inte tar illa upp". Smycken är ju en fråga om tycke och smak, en del har solitärringar som förlovningsringar, en del har inga alls och en del har traditionella släta. Huvudsaken är att man själv känner att man har en ring som man trivs med.

Ett annat alternativ är ju att ha den här ringen som förlovningsring och sen köpa ny till bröllopet, isåfall behöver du ju inte anpassa vigselringen efter din nuvarande förlovningsring.

Frieriet är ju en lite mer känslig sak. Där krockade ju dina förväntningar med hans planering (och ev hans förväntingar). Jag personligen hade helt andra drömmar om frieri, men själva frieriet blev så långt ifrån det man kan komma.
    Jättetråkigt om du är missnöjd med det, men det är ju tyvärr inget man kan ändra. Hoppas att ert bröllop blir mer som du hade tänkt dig

• Anonym (bling-ring)
    Stinky skrev 2009-09-12 23:29:36 följande:
    Ringen är en symbol för kärlek - inget annat!
    Nej det är samtidigt ett smycke som man bär varje dag.
    Det blir ju knappast en sämre symbol för kärlek för att den klär henne och passar hennes stil?
    Anonym skrev 2009-09-12 23:30:07 följande:
    Tycker faktiskt att det låter otacksamt. När vi förlovade oss så valde vi faktiskt silver ringar. Älskar själv silver. Tycker inte att priset spelar någon roll utan tanken bakom. Så var tacksam istället och ta emot han kärlek... Tror dock också att du har titta på för mycket film. Wellcome to real life liksom
    DU älskar ju silver så då är det ju rätt ring för dig. Jättebra.
    MEN TS älskar briljanter så då är en slät ring inte rätt för henne.
    Hade du varit nöjd med en ring i rött guld med en jättediamant och fullsmockad med smaragder eller hade du känt att din fästman kanske inte riktigt hade tagit hänsyn till dig?

Och hur ska man tolka tanken bakom när han köper en ring som inte passar TS (när hon dessutom varit tydlig med vad hon gillar)? TS skriver ju själv att det inte kändes som att det var så mycket tanke bakom.

Och igen, tacksam? kan du utvecklar vad du menar med tacksam? De är väl två vuxna människor som vill gifta sig med varandra inte någon sorts välgörenhet?
  • Takex

Jag har bara läst TS.

Vad jag förståt så gör man omvänt i Sverige, för mig gör man såhär:

Mannen friar med en diamant ring, det är endast kvinnan som har ringen.

Vid bröllopet, eller vad man nu gör, så utbyter man släta ringar med skrift i.

Men i Sverige håller man på med lika släta ringar vid förlovningen.. verkar som att bara kvinnan får en ring på bröllopet då? Jag tycker det är baklänges och jag hade reagerat som du, frieriet ska vara en diamant ring.

• Stinky
    Takex skrev 2009-09-13 18:20:57 följande:
    Jag har bara läst TS. Vad jag förståt så gör man omvänt i Sverige, för mig gör man såhär: Mannen friar med en diamant ring, det är endast kvinnan som har ringen. Vid bröllopet, eller vad man nu gör, så utbyter man släta ringar med skrift i. Men i Sverige håller man på med lika släta ringar vid förlovningen.. verkar som att bara kvinnan får en ring på bröllopet då? Jag tycker det är baklänges och jag hade reagerat som du, frieriet ska vara en diamant ring.
    Welcome to Sweden!
  • Svinskinn

Jag har inte orkat läsa hela tråden, men är det inte bara att gå till guldaffären och köpa en ny ring som du vill ha ts, så kan du ha den billiga fjortisringen så länge

• modestyclara

Jag har en slät förlovningsring (dock i vitt och rött guld) och vigselring med diamanter. Jag hade nog så här i efterhand velat ha lite större diamanter men man kan ju alltid skaffa en ring till

• Stinky

Anonym (bling-ring) skrev 2009-09-13 18:17:11 följande:

Ett smycke - javisst. Man kanske skulle byta varje dag, som den accessoar den är?
  • Fratris

Förstår TS.

Jag skulle blivit svinbesviken om jag hade fått en slät liten guld "tv-för-en"-ring från Guldfynd.

Inte för att den är billig, utan för att MIN POJKVÄN BÖR KÄNNA MIG BÄTTRE ÄN SÅ. En förlovningsring ska man ha på sig hela livet - klart som fan att man måste trivas med den?!

Han VET att jag inte gillar rött guld, och han VET att jag vill ha en diamant i min. Så ja, då skulle jag blivit besviken - har inte med pengar att göra, utan vad man har för smak...

Trött på alla jantelagsinlägg härinne!

Svar på tråden skäms för min förlovningsring