• Anonym (Orolig)

Hur långt får man flytta vid separation?

Jag och min sambo har gått isär och jag bor kvar i lägenheten. Den är svindyr och jag måste flytta. Jag vill flytta tillbaka till min hemstad som ligger 2,5 mil bort. Är det någon som vet hur långt man FÅR flytta när man har barn ihop och gemensam vårdnad? Finns det någon regel? Har googlat men hittar inga svar någonstans...

Min rädsla är att han kommer motsätta sig att jag flyttar och på så vis "hålla mig kvar" här där jag inte känner någon.

• Svar på tråden Hur långt får man flytta vid separation?
  • Anonym (Orolig)

Svar på inlägg #26: Bakom hela separationen ligger en misshandel (pappan misshandlade mig). Egentligen kan jag flytta och byta förskola hur som hellst när det finns en polisanmälan i botten. Men jag vill ändå försöka samarbeta med pappan för sonens skull. Visar det sig i famtiden att det inte fungerar så blir det ensam vårdnad för min del. Så rent krasst så ska pappan vara jävligt glad att jag ens frågar honom.

• Majm78

Anonym (Orolig) skrev 2009-04-15 17:46:07 följande:

Jag och min sambo har gått isär och jag bor kvar i lägenheten. Den är svindyr och jag måste flytta. Jag vill flytta tillbaka till min hemstad som ligger 2,5 mil bort. Är det någon som vet hur långt man FÅR flytta när man har barn ihop och gemensam vårdnad? Finns det någon regel? Har googlat men hittar inga svar någonstans... Min rädsla är att han kommer motsätta sig att jag flyttar och på så vis "hålla mig kvar" här där jag inte känner någon.
    Du har rätt och flytta vart du vill i landet så länge ni kan lösa att han kan träffa barnet,att du kan åka till hans stad o lämna osv... men rätt att flytta de har du.
  • Anonym (ego)

Jag separerade i Januari 08. JAG valde då att flytta från huset, till en mindre lgh som då låg i närheten.
    Valde i december att flytta in till stan, ca 2,5 mil, JAG vill inte att barnet ska ryckas upp hon går kvar på dagis och jag kör henne varannan vecka. Jag jobbar dock skift så det blir aldrig må-fre vecka. Skulle aldrig försöka tvinga den andre att flytta och byta dagis för barnet för egoistiska skäl. Även om det är här jag har mitt sociala nätverk och arbete.

• Anonym (Orolig)

Ekonomin spelar ju stor roll i detta, jag har inte råd att ha bil som ensamstående. Det innebär att  jag skulle pendla fram och tillbaka med kollektivtrafiken och min son skulle behöva vara 11 timmar om dagen på dagis, sedan får man ju plussa på tiden det ar att åka med honom så det skulle gå sammanlagt gå 4 timmar till pendling varje dag. Timmar jag anser är viktigare att ha tillsammans som mor och son.
    Alternativet är att jobba mindre=mindre pengar, mindre möjligheter för pojken.

• pegga

Det spelar ingen roll hur många polisanmälningar som gjorts. Så länge som ni har gemensam vårdnad måste ni fatta beslutet gemensamt.

• Anonym (Orolig)

I boken "Handbok för separerade föräldrar" av Mats Klasson står det bland annat såhär:

"Om förhållandena inte är sådana att ett såndant mer genomgripande beslut måste fattas snabbt, torde den förälder som inte deltagit i beslutet i vissa fall kunna hävda att det inte ska gälla. Någon rättslig påföljd drabbar dock inte den förälder som driver igenom sin vilja i strid mot den andras (prop.1975/76:170 s.178)"

"Om en förälder hotat eller misshandlat den andra föräldern, markerar lagstiftningen tydligt att detta kan påverka vårdnadsfråga; en förälder som blivit hotad eller misshandlad har juridisk möjlighet att få ensam vårdnad."

Föräldrarbalken kräver båda föräldrarnas godkännande vid flytt vid gemensam vårdnad, men folkbokföringen skriver barnet där det har sin dygnsvila.

• pegga

När man är i en kris är det lätt hänt att man bara ser till saker som talar för den egna ståndpunkten och glömmer bort eller förtränger det som motsäger den.

Men, en polisanmälan är inte samma sak som en fällande dom, och om brottet inte kan styrkas tenderar domstolarna att bortse från det. En polisanmälan är faktiskt inget annat än ett påstående, som för all del kan vara sant, men som också kan vara falskt, och det förekommer att föräldrar anmäler saker som inte förekommer i vårdnadstvister i förhoppningen att kunna t.ex. få ensam vårdnad.

Inte ens om hot eller misshandel har konstaterats så är det säkert att det räcker för att upphäva den gemensamma vårdnaden, eller som det står i det citat du anför "detta KAN påverka vårdnadsfrågan"

Alltså, en polisanmälan ger överhuvudtaget inga som helst rättigheter. Ett beslut i tingsrätten gör
    detm, men inte enbart en polisanmälan. Så länge ni har gemensam vårdnad så ska ni fatta beslutet gemensamt.

• Anonym (AL)

Kan ena föräldern åka utomlands med barnet utan den andra förälderns tillåtelse?

• mamma på deltid

Till "Anonym(varit med...)"
    Du skriver att det bara tog 10 dagar för Skatteverket att ta beslutet,var barnen folkbokförda hos dig då?Jag har några funderingar när det gäller flytt?Om jag skulle flytta med mitt barn och invänta ett beslut från Skatteverket,törs man då låta barnet ha umgänge med den andra föräldern under tiden?
    Han kan ju i sin tur vägra släppa barnet...Barnet är inte folkbokfört hos mig,kan jag missta vårdnanden om jag flyttar med barnet?Man har ju hört att det tagit längre tid en 10 dagar och att Skatteverket då anser att barnet hunnit rota sig på nya orten och skola,men hur lång tid kan det ta?Vill ju att mitt barn ska få träffa pappa regelbundet ändå men säg att det tar ett halvår innan utredningen är klar,då är det ju synd om barnet som inte fått träffa sin pappa på så lång tid!Om man inte törs chansa att barnet ändå får komma tillbaka!

• pegga

mamma på deltid skrev 2009-04-23 13:10:41 följande:

Till "Anonym(varit med...)"Du skriver att det bara tog 10 dagar för Skatteverket att ta beslutet,var barnen folkbokförda hos dig då?Jag har några funderingar när det gäller flytt?Om jag skulle flytta med mitt barn och invänta ett beslut från Skatteverket,törs man då låta barnet ha umgänge med den andra föräldern under tiden?Han kan ju i sin tur vägra släppa barnet...Barnet är inte folkbokfört hos mig,kan jag missta vårdnanden om jag flyttar med barnet?Man har ju hört att det tagit längre tid en 10 dagar och att Skatteverket då anser att barnet hunnit rota sig på nya orten och skola,men hur lång tid kan det ta?Vill ju att mitt barn ska få träffa pappa regelbundet ändå men säg att det tar ett halvår innan utredningen är klar,då är det ju synd om barnet som inte fått träffa sin pappa på så lång tid!Om man inte törs chansa att barnet ändå får komma tillbaka!
    Om du förvägrar barnet umgänge för att du ska kringå Föräldrabalkens krav på gemensamt beslut så kan jag garantera att du kommer att bli av med boendet, och möjligen också vårdnaden.

Vilket är helt rätt, då tänker man nämligen inte alls på barnets bästa.

Det är inte bara "synd" om barnet. Det är barbariskt och grymt att ta ifrån ett barn dess förälder.

Det är praktexempel på utstuderat umgängessabotage.
  • Anonym (Orolig)
    Richolish: Visst ska man slåss med näbbar och klor för barnets bästa. Är det barnets bästa att ha en pappa som slår mamman och/eller barnet? Det finns ju även fall där pappan har utnyttjat barnet sexuellt och får vårdnaden, är det för barnets bästa? Gemensam vårdnad kan många gånger vara katastrof för barnet.
  • pegga

Anonym (Orolig) skrev 2009-04-24 19:08:16 följande:

Richolish: Visst ska man slåss med näbbar och klor för barnets bästa. Är det barnets bästa att ha en pappa som slår mamman och/eller barnet? Det finns ju även fall där pappan har utnyttjat barnet sexuellt och får vårdnaden, är det för barnets bästa? Gemensam vårdnad kan många gånger vara katastrof för barnet.
    Är det någon som påstått att det är för barnets bästa? Självklart anser ingen att det är barnets bästa att ha en pappa (eller mamma) som är våldsam eller begår sexuella övergrepp, men det är väl inte de sakerna som diskuteras i den här tråden?

Försök inte framställa mig i tveksam dager, genom att påstå att jag sagt saker jag aldrig sagt, för att du (felaktigt) fått för dig att en polisanmälan är något slags frisedel som upphäver den gemensamma vårdnaden.

Domstolarna intar en sträng syn på våld när det gäller vårdnadsfrågan, men det gäller INTE bara för en någon av föräldrarna gjort en polisanmälan, och framför allt gäller det inte innan domstolen provat vårdnadsfrågan. Så länge föräldrarna har gemensam vårdnad ska beslutet fattas gemensamt.

Din fråga gällde ju hur långt du får flytta barnet utan pappans medgivande. Och svaret på det är "inte en meter". Inte förrän du har ensam vårdnad. Då får du flytta hur lång du vill.
  • R0b1n

Vad ni som föräldrar gort med varandra har inte ens med vårdnaden att göra. Ni kan slå och mishandla varandra hur mycket du/ni vill för det är imellan er 2 och har inget att göra med barnen. Du får inte flytta så pass långt att inte barnet kan gå kvar på skola dagis osv. Jag har läst att man inte får flytta från staden men grannen sa att soc sa till henne att 13 mil är max flyttavstånd.
    Alla beslut som rör barnet/n skall båda vara med på så länge båda är vårdnadshavare annars kan den föreldern som inte respekterar detta och tar egna beslut åka i fängelse i max 12 månader samt skadestånd till barnet. sv.m.wikipedia.org/wiki/Egenm%C3%A4ktighet_med_barn
    Så även om han mishandlat dig så om du pratar illa om den andre föreldern så det skadar deras relation kan du även riskera brott för psykiskt/mentalt övergrepp.
    Båda dessa kan göra så du riskerar att bli av med en del av din vårdnadstid då dessa brott är direkt utförda för att skada barnets relation till den ena eller andra föräldern. 72% av alla våldtäksmän och 70% långtidsdömda i USA kommer från ett faderlöst hem.
    Värt att tänka på

• BioBonus
    Anonym skrev 2009-04-19 18:52:30 följande:

Pappan flyttade till en annan kommun, hade inget att säga till om.

Var barnet skrivet hos honom?
  • BioBonus
    Anonym (AL) skrev 2009-04-22 03:50:19 följande:

Kan ena föräldern åka utomlands med barnet utan den andra förälderns tillåtelse?

Ja.
  • Anonym (Gammal)
    R0b1n skrev 2016-09-05 08:50:07 följande:

Vad ni som föräldrar gort med varandra har inte ens med vårdnaden att göra. Ni kan slå och mishandla varandra hur mycket du/ni vill för det är imellan er 2 och har inget att göra med barnen. Du får inte flytta så pass långt att inte barnet kan gå kvar på skola dagis osv. Jag har läst att man inte får flytta från staden men grannen sa att soc sa till henne att 13 mil är max flyttavstånd.

Alla beslut som rör barnet/n skall båda vara med på så länge båda är vårdnadshavare annars kan den föreldern som inte respekterar detta och tar egna beslut åka i fängelse i max 12 månader samt skadestånd till barnet. sv.m.wikipedia.org/wiki/Egenm%C3%A4ktighet_med_barn

Så även om han mishandlat dig så om du pratar illa om den andre föreldern så det skadar deras relation kan du även riskera brott för psykiskt/mentalt övergrepp.

Båda dessa kan göra så du riskerar att bli av med en del av din vårdnadstid då dessa brott är direkt utförda för att skada barnets relation till den ena eller andra föräldern. 72% av alla våldtäksmän och 70% långtidsdömda i USA kommer från ett faderlöst hem.

Värt att tänka på

Nu var det 7,5 år sedan som TS ställde frågan. Så förhoppningsvis är det redan löst.
  • Ess
    Anonym (Orolig) skrev 2009-04-24 19:08:16 följande:
    Man måste gå det rätta hållet och anmäla direkt det händer och få en fällande dom mot den andra föräldern.
    Anar du ens hur många kvinnor som anmäler pappan för övergrepp på barnen, eller hotar med att göra det om han inte gör som hon vill, bara för att hon blivit ratad?

De kvinnorna förstör för de barn som verkligen BLIR utsatta!! 
Svar på tråden Hur långt får man flytta vid separation?