Anonym (Orolig) skrev 2009-04-24 19:08:16 följande:
Richolish: Visst ska man slåss med näbbar och klor för barnets bästa. Är det barnets bästa att ha en pappa som slår mamman och/eller barnet? Det finns ju även fall där pappan har utnyttjat barnet sexuellt och får vårdnaden, är det för barnets bästa? Gemensam vårdnad kan många gånger vara katastrof för barnet.
Är det någon som påstått att det är för barnets bästa? Självklart anser ingen att det är barnets bästa att ha en pappa (eller mamma) som är våldsam eller begår sexuella övergrepp, men det är väl inte de sakerna som diskuteras i den här tråden?
Försök inte framställa mig i tveksam dager, genom att påstå att jag sagt saker jag aldrig sagt, för att du (felaktigt) fått för dig att en polisanmälan är något slags frisedel som upphäver den gemensamma vårdnaden.
Domstolarna intar en sträng syn på våld när det gäller vårdnadsfrågan, men det gäller INTE bara för en någon av föräldrarna gjort en polisanmälan, och framför allt gäller det inte innan domstolen provat vårdnadsfrågan. Så länge föräldrarna har gemensam vårdnad ska beslutet fattas gemensamt.
Din fråga gällde ju hur långt du får flytta barnet utan pappans medgivande. Och svaret på det är "inte en meter". Inte förrän du har ensam vårdnad. Då får du flytta hur lång du vill.