• pegga

Hur långt får man flytta vid separation?

Lyssna på Anonym (123)

Det är otroligt korkat att köra solo-race i såna här saker. Att flytta barnen mot den ena förälderns vilja leder väldigt lätt till ytterst infekterade konflikter och kan övergå i vårdnadstvister vars utgång aldrig kan förutses.

Boka en tid hos familjerätten och ta lite hjälp utifrån för att föra samtal kring barnens bästa, om ni inte klarar det på egen hand. Det är ofantligt mycket bättre än att köra vilda västern-metoder.

• pegga

Aggexa kör med vilda-västern-mammornas argument, att kringå lagen och skapa fakta på marken, som sen blir svåra att återställa.

Och det funkar tyvärr ibland, men det gör det inte alltid, och det går inte alltid att veta vad det har för konsekvenser, så det är ett risktagande, hur man än ser på saken.

• pegga

Det var ju flera som framförde att det är komplexa frågor, men huvudfrågan i programmet var ju att föräldrar kan skita i Föräldrabalken utan att det finns några sanktioner, och det är ju objektivt sant.

• pegga

Det spelar ingen roll hur många polisanmälningar som gjorts. Så länge som ni har gemensam vårdnad måste ni fatta beslutet gemensamt.

• pegga

När man är i en kris är det lätt hänt att man bara ser till saker som talar för den egna ståndpunkten och glömmer bort eller förtränger det som motsäger den.

Men, en polisanmälan är inte samma sak som en fällande dom, och om brottet inte kan styrkas tenderar domstolarna att bortse från det. En polisanmälan är faktiskt inget annat än ett påstående, som för all del kan vara sant, men som också kan vara falskt, och det förekommer att föräldrar anmäler saker som inte förekommer i vårdnadstvister i förhoppningen att kunna t.ex. få ensam vårdnad.

Inte ens om hot eller misshandel har konstaterats så är det säkert att det räcker för att upphäva den gemensamma vårdnaden, eller som det står i det citat du anför "detta KAN påverka vårdnadsfrågan"

Alltså, en polisanmälan ger överhuvudtaget inga som helst rättigheter. Ett beslut i tingsrätten gör
    detm, men inte enbart en polisanmälan. Så länge ni har gemensam vårdnad så ska ni fatta beslutet gemensamt.

• pegga

mamma på deltid skrev 2009-04-23 13:10:41 följande:

Till "Anonym(varit med...)"Du skriver att det bara tog 10 dagar för Skatteverket att ta beslutet,var barnen folkbokförda hos dig då?Jag har några funderingar när det gäller flytt?Om jag skulle flytta med mitt barn och invänta ett beslut från Skatteverket,törs man då låta barnet ha umgänge med den andra föräldern under tiden?Han kan ju i sin tur vägra släppa barnet...Barnet är inte folkbokfört hos mig,kan jag missta vårdnanden om jag flyttar med barnet?Man har ju hört att det tagit längre tid en 10 dagar och att Skatteverket då anser att barnet hunnit rota sig på nya orten och skola,men hur lång tid kan det ta?Vill ju att mitt barn ska få träffa pappa regelbundet ändå men säg att det tar ett halvår innan utredningen är klar,då är det ju synd om barnet som inte fått träffa sin pappa på så lång tid!Om man inte törs chansa att barnet ändå får komma tillbaka!
    Om du förvägrar barnet umgänge för att du ska kringå Föräldrabalkens krav på gemensamt beslut så kan jag garantera att du kommer att bli av med boendet, och möjligen också vårdnaden.

Vilket är helt rätt, då tänker man nämligen inte alls på barnets bästa.

Det är inte bara "synd" om barnet. Det är barbariskt och grymt att ta ifrån ett barn dess förälder.

Det är praktexempel på utstuderat umgängessabotage.
  • pegga

Anonym (Orolig) skrev 2009-04-24 19:08:16 följande:

Richolish: Visst ska man slåss med näbbar och klor för barnets bästa. Är det barnets bästa att ha en pappa som slår mamman och/eller barnet? Det finns ju även fall där pappan har utnyttjat barnet sexuellt och får vårdnaden, är det för barnets bästa? Gemensam vårdnad kan många gånger vara katastrof för barnet.
    Är det någon som påstått att det är för barnets bästa? Självklart anser ingen att det är barnets bästa att ha en pappa (eller mamma) som är våldsam eller begår sexuella övergrepp, men det är väl inte de sakerna som diskuteras i den här tråden?

Försök inte framställa mig i tveksam dager, genom att påstå att jag sagt saker jag aldrig sagt, för att du (felaktigt) fått för dig att en polisanmälan är något slags frisedel som upphäver den gemensamma vårdnaden.

Domstolarna intar en sträng syn på våld när det gäller vårdnadsfrågan, men det gäller INTE bara för en någon av föräldrarna gjort en polisanmälan, och framför allt gäller det inte innan domstolen provat vårdnadsfrågan. Så länge föräldrarna har gemensam vårdnad ska beslutet fattas gemensamt.

Din fråga gällde ju hur långt du får flytta barnet utan pappans medgivande. Och svaret på det är "inte en meter". Inte förrän du har ensam vårdnad. Då får du flytta hur lång du vill.
Svar på tråden Hur långt får man flytta vid separation?