• Anonym (Orolig)

Hur långt får man flytta vid separation?

Jag och min sambo har gått isär och jag bor kvar i lägenheten. Den är svindyr och jag måste flytta. Jag vill flytta tillbaka till min hemstad som ligger 2,5 mil bort. Är det någon som vet hur långt man FÅR flytta när man har barn ihop och gemensam vårdnad? Finns det någon regel? Har googlat men hittar inga svar någonstans...

Min rädsla är att han kommer motsätta sig att jag flyttar och på så vis "hålla mig kvar" här där jag inte känner någon.

• Svar på tråden Hur långt får man flytta vid separation?
  • Anonym (Varit med..)

Lika bra att ta kontakt med advokat direkt. Familjerätten brukar inte ens vilja vara på någons sida..
    Vad skulle de säga? Förbjuda dig att flytta.. näää.. man har fritt val att flytta vart man vill..
    För barnens bästa?? Vad vet de om det.. Hur situationen är nu och hur den kommer att bli?
    Om inte barnet hade sitt dagis då?
    Då räknas dygnsvila i umgänge..

Skulle vara beredd med advokat i stället...

• Anonym (Flerbarnsmamma)

Det bästa är att inte föregripa en konflikt, ta upp det med fadern och försök att lugnt och sansat lösa detta gemensamt.

Tänk på att man inte kan varken byta dagis eller flytta om man inte har den andre vårdnadshavarens godkännande. Och det kan ta upp till 6 månader innan skatteverket beslutar i dygnsvila paragrafen....

Mycket lättare att ta upp det med honom, innan du gör något som gör dig till en olämplig vårdnadshavare...

• Anonym (Varit med..)

Anonym (Flerbarnsmamma) skrev 2009-04-18 13:08:05 följande:

Det bästa är att inte föregripa en konflikt, ta upp det med fadern och försök att lugnt och sansat lösa detta gemensamt. Tänk på att man inte kan varken byta dagis eller flytta om man inte har den andre vårdnadshavarens godkännande. Och det kan ta upp till 6 månader innan skatteverket beslutar i dygnsvila paragrafen....Mycket lättare att ta upp det med honom, innan du gör något som gör dig till en olämplig vårdnadshavare...
    Oj då.. jag både bytte dagis,skola inkl fritids och flyttade utan den andres förälders underskrift.Gemensamvårdnad.
    Och det tog skatteverket 10 dagar för sitt beslut.
    Och i domstolen var då inte jag olämplig för det..Så det verkar olika från olika delar av Sverige..
  • aggexa

Du får flytta precis hur långt du vill.
    Det enda som kan hända om ditt ex trilskas är att han kommer att vägra skriva på barnets adressändring. Skatteverket kommer då att utreda var ert barn har sin huvudsakliga dygnsvila. Har ni ett litet barn som bor hos dig så är det solklart. Det tar bara tre till fyra veckor extra innan skatteverket utrett klart och då blir barnet skrivet hos dig så som du anmälde från början.

Anonym (Orolig) skrev 2009-04-15 17:46:07 följande:

Jag och min sambo har gått isär och jag bor kvar i lägenheten. Den är svindyr och jag måste flytta. Jag vill flytta tillbaka till min hemstad som ligger 2,5 mil bort. Är det någon som vet hur långt man FÅR flytta när man har barn ihop och gemensam vårdnad? Finns det någon regel? Har googlat men hittar inga svar någonstans... Min rädsla är att han kommer motsätta sig att jag flyttar och på så vis "hålla mig kvar" här där jag inte känner någon.
  • aggexa

Sicket skitsnack, föräldrar kan flytta var som helt inom Sveriges gränser.

Anonym (123) skrev 2009-04-15 20:19:21 följande:

Anonym (Orolig) skrev 2009-04-15 17:49:14 följande: Nej det finns ingen undre gräns. Barnet får inte ens flytta till grannhuset utan att båda vårdnadshavarana skriver under.
  • aggexa

Den andre föräldern kan stämma på boendet men det är svårt. En förälder har rätt att flytta hur långt den vill.

Anonym (påläst) skrev 2009-04-15 17:48:03 följande:

Om du vill flytta MER än 10 mil så måste det tas upp i familjerätten och du måste ha bra anledningar för att flytta så tex; jobb... och ditt ex måste godkänna det.
  • aggexa

Då krävs det att pappan stämmer mamman på boendet. Detta tar tid och oftast har barnet då hunnit anknyta till den nya orten så då blir pappans argument verkningslösa.

Anonym (123) skrev 2009-04-16 06:55:35 följande:

En liten varning bara! Man tar en otroligt stor risk om man flyttar utan den andra vårdnadshavarens underskrift! Om barnet har börjat på dagis så anses barnet ha sin sociala trygghet på den ursprungliga orten. Om du då flyttar och pappan motsätter sig det så kan de faktiskt skriva barnet hos pappan bara för att han bor kvar på orten.
  • pegga

Aggexa kör med vilda-västern-mammornas argument, att kringå lagen och skapa fakta på marken, som sen blir svåra att återställa.

Och det funkar tyvärr ibland, men det gör det inte alltid, och det går inte alltid att veta vad det har för konsekvenser, så det är ett risktagande, hur man än ser på saken.

• Anonym

Pappan flyttade till en annan kommun, hade inget att säga till om.

• Anonym (123)
    pegga skrev 2009-04-19 07:41:36 följande:
    Aggexa kör med vilda-västern-mammornas argument, att kringå lagen och skapa fakta på marken, som sen blir svåra att återställa.Och det funkar tyvärr ibland, men det gör det inte alltid, och det går inte alltid att veta vad det har för konsekvenser, så det är ett risktagande, hur man än ser på saken.
    Hon har uppenbarligen inte lyssnat på de ledsna mammor som försökt flytta utan pappans underskrift och därför förlorat barnens boende. Om pappan begär att TR snabbar upp ärendet så gör TR det eftersom detta anses viktigt.
Svar på tråden Hur långt får man flytta vid separation?