• Svar på tråden Preemisar i skolan
  • SIN74

mamasnest: hur går det om sonen skriver på dator istället för förhand?
    Blir högirriterad över bemötelsen i skolan. Om en handlstil inte förbättras någorlunda snart efter att de lärt sig skriva utan "att tänka" så kan man åtminstone ha i åtanke att det kan vara något bakom. Läsbar handstil är ju bra att ha som krav.
    Jag kunde aldrig lära mig att skriva snyggt i skolan - PINA!!!

• Mamasnest
    SIN74 skrev 2009-03-13 12:19:38 följande:
    mamasnest: hur går det om sonen skriver på dator istället för förhand?Blir högirriterad över bemötelsen i skolan. Om en handlstil inte förbättras någorlunda snart efter att de lärt sig skriva utan "att tänka" så kan man åtminstone ha i åtanke att det kan vara något bakom. Läsbar handstil är ju bra att ha som krav. Jag kunde aldrig lära mig att skriva snyggt i skolan - PINA!!!

Han skriver jättebra på dator, stavningen är dock bättre på engelska än svenska. Fråga mig inte varför.
    Han har blicit erbjuden ett sådant där tangentbord att skriva på i klassrummet, men då blev han retad så nu vägrar han använda det. Däremot har vi infört att alla hans läxor görs på dator, och om han har det extra jobbigt i skolan tar han hem arbete och jobbar hemifrån med datorn som hjälpmedel.

Jag håller med, skolan har inte erbjudit hjälp i tid.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • SIN74

Jag har två elever varav den ena har egen bärbar i klassrummet och den andre har full tillgång till dator i eget rum. Ingen retar dem! Så förbaskat synd när det kan underlätta.
    Allt arbete kanske inte behöver skrivas? Här använder vi en diktafon tex vid prov för att det ska gå lättare att komma igenom det.

• Mamasnest
    SIN74 skrev 2009-03-13 12:48:46 följande:
    Jag har två elever varav den ena har egen bärbar i klassrummet och den andre har full tillgång till dator i eget rum. Ingen retar dem! Så förbaskat synd när det kan underlätta. Allt arbete kanske inte behöver skrivas? Här använder vi en diktafon tex vid prov för att det ska gå lättare att komma igenom det.
    Min son har en alldeles ny bärbar dator, den kanske han skulle kunna ha i skolan?! Det han blev erbjuden var bara ett litet tangentbord där man ser vad man skriver och så får man koppla ihop den med datorn sen.
    Det där med diktafon ska jag ta upp. Tack för massa bra råd! Det känns så bra om man har något att komma med när man kommer dit på möte.
  • Maijlo

Mamanest: Vad synd att det inte fungerat med alfasmarten! Jag skulle dragit åt mig öronen om det framkom att en elev blivit retad för en sån sak. De barn som jag har undervisat och som har fått en alfasmart har blivit positivt uppmärksammade av klasskompisarna. De har blivit mer imponerade av att någon "får" använda tekniskt hjälpmedel. En bärbar dator är ju en toppenbra idé, men kan bli kostsamt ifall den skulle gå sönder eller så.

• Mamasnest
    Maijlo skrev 2009-03-13 14:18:14 följande:
    Mamanest: Vad synd att det inte fungerat med alfasmarten! Jag skulle dragit åt mig öronen om det framkom att en elev blivit retad för en sån sak. De barn som jag har undervisat och som har fått en alfasmart har blivit positivt uppmärksammade av klasskompisarna. De har blivit mer imponerade av att någon "får" använda tekniskt hjälpmedel. En bärbar dator är ju en toppenbra idé, men kan bli kostsamt ifall den skulle gå sönder eller så.
    Jag är beredd att ta kostnaden om något skulle gå sönder, man skulle ju kanske kunna köpa en sådan där "mini-laptop" som han alltid kan ha i skolan?!

En sak jag inte riktigt får ihop är varför han inte ligger efter i något ämne. Enligt både läraren och han själv så får han aldrig något gjort och sitter alltid bara av lektionerna. Hur kommer det sig då att han kan allt han ska kunna och visar bra resultat på proven (när de kan läsa hans handstil)? Kan det dessutom vara så att skolmiljön är så ostimulerande att han helt enkelt tappar den motivation han hade när han kom dit?
    Jag måste säga att jag är lite orolig för hur det ska gå för honom på tex högstadiet och gymnasiet, jag inbillar mig att man får ännu mindre stöd och hjälp där.
  • Maijlo

Mamanest: Hur gick det nationella proven i år fem? Där kan du få rätt bra ledtrådar kring hur han ligger i ett genomsnitt. Kanske är det främst hans handkordination som är hans problem? Om han är omotiverad på lektionerna kanske det kan vara positivt att börja i sjuan och få lite andra utmaningar, fler lärare och andra intryck?

• Mamasnest
    Maijlo skrev 2009-03-13 14:28:24 följande:
    Mamanest: Hur gick det nationella proven i år fem? Där kan du få rätt bra ledtrådar kring hur han ligger i ett genomsnitt. Kanske är det främst hans handkordination som är hans problem? Om han är omotiverad på lektionerna kanske det kan vara positivt att börja i sjuan och få lite andra utmaningar, fler lärare och andra intryck?
    Vi ska få reda på resultaten på utvecklingssamtalet nu i vår. Läraren hade sagt till eleverna att om det gick väldigt dåligt skulle hon kontakta föräldrarna på en gång och jag har inte hört något.
    Jag avskydde själv mellanstadiet och tyckte att det var pest och pina så att börja högstadiet var underbart, kanske blir det så för honom med?!
    Nästa år ska de i alla fall börja läsa språk (spanska) på högstadieskolan (trots att de bara går i 6:an då). Språk är ju hans grej så det kanske lyfter det hela lite.
  • Bite me

TS, Det kan ju vara så att han har väldigt lätt för att lära sig saker, det kan ju också bidra till att han är omotiverad, det är för lätt helt enkelt? Samtidigt kanske människor ställer lite lägre krav på honom pga hans bakgrund och hans problematik?

Nu är ju min son bara fyra, men redan segregeras han av sina fröknar på dagis, de har inte samma förväntningar på honom som på hans jämnåriga, så när han gör något som är "vanligt" för en pojke i hans ålder blåses det upp jättemycket. Nu har han visat sig vara otroligt språkligt begåvad och han har ett fantastiskt minne samt lätt att lära sig saker, det har tester hos hab. visat med specialpedagoger och logopeder samt psykologer och det har visat sig att han är mognare än barn är i hans ålder på just de planen, men fröknarna fortsätter att välja att se hans svagare motorik och lilla kroppshydda.
    Jag bävar redan för den dagen han börjar skolan, vi bor på en liten ort, så fastän han är friskförklarad av läkare, så vet alla här om hans bakgrund, ett bekymmer man inte kommer ifrån.

Har ni provat göra såna tester? Hos oss verkar det vara rutin, men jag vet inte hur det är på andra ställen?

• SIN74

Han har kanske en bra auditiv och visuell förmåga. Det är ju inte alltid man behöver skriva en massa för att kunna det. Det är ju jättebra att han hänger med trots allt.

Du behöver inte tacka, kul att kunna vara till hjälp. Nöjet är på m,in sida:)

• Mamasnest

Bite me: Grejen är att jag aldrig har lagt vikt vid att han är född för tidigt, så ingen annan har heller gjort det. De flesta lärare han har haft har inte ens vetat om det.
    Han har alltid blivit sedd som fullt frisk, men sen motoriskt.
    Enligt alla tester så var han också väldigt mogen och enormt språkbegåvad. Han räknades ligga på en 7-8-årings nivå språkmässigt när han fyllde 4 år.
    Idrotten går bättre nu, men det har tagit år att komma hit. Han kommer nog aldrig vara den som springer fortast eller gör flest mål i fotboll, men det var inte jag heller och jag är född på BF.

SIN74: Det kanske är så att han kompenserar där han har lätt för sig eftersom han får kämpa så med andra bitar?!

• SIN74

Låter inte otänkbart. Det man har svårt för hittar man strategier till, antingen för att underlätta inlärningen eller helt enkelt komma undan.
    Hurpass mycket kan han själv redogöra för vad som är svårt?

• Mamasnest
    SIN74 skrev 2009-03-14 13:45:18 följande:
    Låter inte otänkbart. Det man har svårt för hittar man strategier till, antingen för att underlätta inlärningen eller helt enkelt komma undan. Hurpass mycket kan han själv redogöra för vad som är svårt?
    Det enda han tycker kan vara lite svårt är matten, men han klagar alltid över att han inte kan koncentrera sig och att han inte vet varför. Varje morgon laddar han och säger att han känner på sig att det kommer att gå bra, men sedan kommer han oftast hem ledsen och säger att det inte funkade. Har han fått sitta i mindre grupp har han oftast fått massor gjort, eller om en vuxen sitter tyst brevid honom. De dagarna är han alldeles salig när han kommer hem och känner sig stolt över sin dag.
  • SIN74

När det handlar om koncentration så bör han få tillgång till att sitta själv om han klarar det eller i liten grupp. Om någon ser dåligt får den glasögon, dyslektiker kan få talssyntes och barn med k-svårig?
    Hur har han det med arbetsminnet? Behöver han kämpa med tex i matten att först ta reda på vad som ska göras, räkna det och få ner det på pappret? Kanske kan ett abretsminnesprogram hjälpa då.
    eye-Q är också ett bra tips men det har du säkert redan fått.

Har han fått bra mattestrategier som kan underlätta? Det kan vara lättare med skriftliga huvudräkningsmetoder än uppställning tex.

• kaffe

TS, hur var din son när han var runt 4, 5? Märkte du något speciellt då?

Anledningen till att jag frågar är att jag har en son som snart fyller 5. För tidigt född i v 31+0. "Normal" prematurtid och hängt med sina jämnåriga ända tills 4-års-kontrollen. Då konstaterades det att hans grovmotorik inte är så bra samt att han har svårt att hantera en penna. Jag tog inte så allvarligt på det då, utan tänkte att det löser sej väl så småningom. Men nu när jag läser om din son så kanske jag borde vara mer uppmärksam över honom?

• Mamasnest
    kaffe skrev 2009-03-15 01:24:44 följande:
    TS, hur var din son när han var runt 4, 5? Märkte du något speciellt då? Anledningen till att jag frågar är att jag har en son som snart fyller 5. För tidigt född i v 31+0. "Normal" prematurtid och hängt med sina jämnåriga ända tills 4-års-kontrollen. Då konstaterades det att hans grovmotorik inte är så bra samt att han har svårt att hantera en penna. Jag tog inte så allvarligt på det då, utan tänkte att det löser sej väl så småningom. Men nu när jag läser om din son så kanske jag borde vara mer uppmärksam över honom?
    Precis samma med min son. Han kunde inte rita huvudfotingar eller hoppa på ett ben och allt vad det var.
    Jag tänkte att jag inte är varken konstnärlig eller sportig, att han var för tidigt född fanns väl i bakhuvudet, men inte så att jag skyllde på det.
    Grovmotoriken ansåg både skola och dagis var i kapp när han började skolan, men han kommer som sagt aldrig att bli fotbollsproffs eller friidrottare.

Jag ser inget fel i att vara vaksam, tänk om min son hade kunnat få hjälp tidigare!
  • Mamasnest
    SIN74 skrev 2009-03-14 14:09:35 följande:
    När det handlar om koncentration så bör han få tillgång till att sitta själv om han klarar det eller i liten grupp. Om någon ser dåligt får den glasögon, dyslektiker kan få talssyntes och barn med k-svårig?Hur har han det med arbetsminnet? Behöver han kämpa med tex i matten att först ta reda på vad som ska göras, räkna det och få ner det på pappret? Kanske kan ett abretsminnesprogram hjälpa då. eye-Q är också ett bra tips men det har du säkert redan fått. Har han fått bra mattestrategier som kan underlätta? Det kan vara lättare med skriftliga huvudräkningsmetoder än uppställning tex.
    Han hänger hyfsat bra med i matten och har inte fått någon extra hjälp där. När de kommer till något nytt händer det att han "låser" sig och inte förstår. Då kan det ta ett bra tag tills han kan lugna ner sig och lyssna istället för att bli ledsen och tro att han är korkad. Jag brukar se till att  vi tar sånt hemma så att han verkligen får känna att han kan lika mycket som andra, lärarna har ju inte tid att sitta med honom på samma sätt som jag.
    Åh vad jag är glad att jag är hemma med barnen och har all den här tiden. Många fokuserar på småbarnsåren och glömmer att man behöver ge stora barn massor av tid med.
  • SIN74

Ok, så bra att du tar dig den tiden. "Naturliga" låsningar är ju jobbigt men det är ju bra att du kan låsa upp dem.

• kaffe

På vilket sätt hade du velat att din son skulle din son fått hjälp tidigare? Jag känner mej lite frustrerad, för jag vet ju ännu inte om min pojke behöver någon extra hjälp och hur och vad jag i så fall ska hjälpa med.

Svar på tråden Preemisar i skolan