Preemisar i skolan
Är det fler än jag som vill ventilera ev. svårigheter våra preemisar kan ha i skolan?
Är det fler än jag som vill ventilera ev. svårigheter våra preemisar kan ha i skolan?
mamasnest: hur går det om sonen skriver på dator istället för förhand?
Blir högirriterad över bemötelsen i skolan. Om en handlstil inte förbättras någorlunda snart efter att de lärt sig skriva utan "att tänka" så kan man åtminstone ha i åtanke att det kan vara något bakom. Läsbar handstil är ju bra att ha som krav.
Jag kunde aldrig lära mig att skriva snyggt i skolan - PINA!!!
Han skriver jättebra på dator, stavningen är dock bättre på engelska än svenska. Fråga mig inte varför.
Han har blicit erbjuden ett sådant där tangentbord att skriva på i klassrummet, men då blev han retad så nu vägrar han använda det. Däremot har vi infört att alla hans läxor görs på dator, och om han har det extra jobbigt i skolan tar han hem arbete och jobbar hemifrån med datorn som hjälpmedel.
Jag håller med, skolan har inte erbjudit hjälp i tid.
Jag har två elever varav den ena har egen bärbar i klassrummet och den andre har full tillgång till dator i eget rum. Ingen retar dem! Så förbaskat synd när det kan underlätta.
Allt arbete kanske inte behöver skrivas? Här använder vi en diktafon tex vid prov för att det ska gå lättare att komma igenom det.
Mamanest: Vad synd att det inte fungerat med alfasmarten! Jag skulle dragit åt mig öronen om det framkom att en elev blivit retad för en sån sak. De barn som jag har undervisat och som har fått en alfasmart har blivit positivt uppmärksammade av klasskompisarna. De har blivit mer imponerade av att någon "får" använda tekniskt hjälpmedel. En bärbar dator är ju en toppenbra idé, men kan bli kostsamt ifall den skulle gå sönder eller så.
Mamanest: Hur gick det nationella proven i år fem? Där kan du få rätt bra ledtrådar kring hur han ligger i ett genomsnitt. Kanske är det främst hans handkordination som är hans problem? Om han är omotiverad på lektionerna kanske det kan vara positivt att börja i sjuan och få lite andra utmaningar, fler lärare och andra intryck?
TS, Det kan ju vara så att han har väldigt lätt för att lära sig saker, det kan ju också bidra till att han är omotiverad, det är för lätt helt enkelt? Samtidigt kanske människor ställer lite lägre krav på honom pga hans bakgrund och hans problematik?
Nu är ju min son bara fyra, men redan segregeras han av sina fröknar på dagis, de har inte samma förväntningar på honom som på hans jämnåriga, så när han gör något som är "vanligt" för en pojke i hans ålder blåses det upp jättemycket. Nu har han visat sig vara otroligt språkligt begåvad och han har ett fantastiskt minne samt lätt att lära sig saker, det har tester hos hab. visat med specialpedagoger och logopeder samt psykologer och det har visat sig att han är mognare än barn är i hans ålder på just de planen, men fröknarna fortsätter att välja att se hans svagare motorik och lilla kroppshydda.
Jag bävar redan för den dagen han börjar skolan, vi bor på en liten ort, så fastän han är friskförklarad av läkare, så vet alla här om hans bakgrund, ett bekymmer man inte kommer ifrån.
Har ni provat göra såna tester? Hos oss verkar det vara rutin, men jag vet inte hur det är på andra ställen?
Han har kanske en bra auditiv och visuell förmåga. Det är ju inte alltid man behöver skriva en massa för att kunna det. Det är ju jättebra att han hänger med trots allt.
Du behöver inte tacka, kul att kunna vara till hjälp. Nöjet är på m,in sida:)
Bite me: Grejen är att jag aldrig har lagt vikt vid att han är född för tidigt, så ingen annan har heller gjort det. De flesta lärare han har haft har inte ens vetat om det.
Han har alltid blivit sedd som fullt frisk, men sen motoriskt.
Enligt alla tester så var han också väldigt mogen och enormt språkbegåvad. Han räknades ligga på en 7-8-årings nivå språkmässigt när han fyllde 4 år.
Idrotten går bättre nu, men det har tagit år att komma hit. Han kommer nog aldrig vara den som springer fortast eller gör flest mål i fotboll, men det var inte jag heller och jag är född på BF.
SIN74: Det kanske är så att han kompenserar där han har lätt för sig eftersom han får kämpa så med andra bitar?!
Låter inte otänkbart. Det man har svårt för hittar man strategier till, antingen för att underlätta inlärningen eller helt enkelt komma undan.
Hurpass mycket kan han själv redogöra för vad som är svårt?
När det handlar om koncentration så bör han få tillgång till att sitta själv om han klarar det eller i liten grupp. Om någon ser dåligt får den glasögon, dyslektiker kan få talssyntes och barn med k-svårig?
Hur har han det med arbetsminnet? Behöver han kämpa med tex i matten att först ta reda på vad som ska göras, räkna det och få ner det på pappret? Kanske kan ett abretsminnesprogram hjälpa då.
eye-Q är också ett bra tips men det har du säkert redan fått.
Har han fått bra mattestrategier som kan underlätta? Det kan vara lättare med skriftliga huvudräkningsmetoder än uppställning tex.
TS, hur var din son när han var runt 4, 5? Märkte du något speciellt då?
Anledningen till att jag frågar är att jag har en son som snart fyller 5. För tidigt född i v 31+0. "Normal" prematurtid och hängt med sina jämnåriga ända tills 4-års-kontrollen. Då konstaterades det att hans grovmotorik inte är så bra samt att han har svårt att hantera en penna. Jag tog inte så allvarligt på det då, utan tänkte att det löser sej väl så småningom. Men nu när jag läser om din son så kanske jag borde vara mer uppmärksam över honom?
Ok, så bra att du tar dig den tiden. "Naturliga" låsningar är ju jobbigt men det är ju bra att du kan låsa upp dem.
Här hittade jag en artikel i ämnet: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/barnhalsa/article4771298.ab
På vilket sätt hade du velat att din son skulle din son fått hjälp tidigare? Jag känner mej lite frustrerad, för jag vet ju ännu inte om min pojke behöver någon extra hjälp och hur och vad jag i så fall ska hjälpa med.