Var har du läst att jag påstått att de som föds prematurt inte får några bekymmer? Vad jag har skrivit är att det inte är en "big deal" att födas i v.32, det är att födas rätt "sent" ändå när man talar om prematura födelser. Det finns en indelning; "För tidigt född?
Med för tidigt född, prematur, menas barn som är födda före 37:e graviditetsveckan. Det nyfödda barnet väger då ofta mindre än 2500 gram. Ungefär 5 % av alla barn som föds i Sverige föds för tidigt. Man brukar dela in barnen efter grad av prematuritet:
För tidigt född, född vecka 33-36, detta är det vanligaste när det gäller för tidigt födda, PT (Pre Term)
Mycket för tidigt född, födda vecka 29-32, utgör ca 0,8 % av de levande födda barnen, VPT (Very Pre Term)
Extremt för tidigt födda utgör endast 0,3 %, ca 300 barn/år, och omfattar barn som fötts vecka 23-28, EPT (Extremely Pre Term)
Denna indelning är efter mognadsvecka, man kan även dela in barnet efter dess födelsevikt:
Låg födelsevikt, födelsevikt under 2500 gram, LBW (Low Birth Weight)
Mycket låg födelsevikt, under 1500 gram, VLBW (Very Low Birth Weight)
Extremt låg födelsevikt, under 1000 gram, ELBW (Extremely Low Birth Weight)"
Från sidan fortidigtfodda.webs.com/
Det var det jag menade med ingen "big deal", de allra flesta födda i v.32 och senare har inga problem och behöver inte korrigeras alls efter 2 års ålder, men det finns ju alltid undantag.
Har de inte stängt din sons ductus? Vår son opererades när han var 26 v. och vägde 612 g, det är en otroligt vanlig förekomst bland de barn som föds extremt tidigt, ju senare de föds desto ovanligare då ductus oftast stänger sig kring v.30 i magen.
Och visst stämmer det att de har outvecklade hjärnor, därför skyddas de ofta numera från intryck så mycket som möjligt "nidcap" när de ligger i kuvösen, men de intrycken leder inte till att man får motoriska svårigheter, vilket du beskriver att din son har, de intrycken kan få till koncekvens att barnen bla får adhd eller damp, inte nedsatt rörlighet, det är ju något helt annat som inverkar på sånt.
Jag tror att du hör det du vill höra från det som läkarna säger, för du läser det du själv vill ur mina inlägg.