• Svar på tråden Preemisar i skolan
  • Lillanonna

Hejsan har inte prematurbarn men är ett! Ville bara säga att jag tycker att skolor/lärare borde ha mer koll på prematurbarn och deras utveckling. Har haft superproblem i och med att jag hade lite koncentrationssvårigheter och koncentrerade mig bättre om jag fick göra nåt med händerna, tex. måla. Detta gillades INTE av lärarna, SÅG ut som om jag inte lyssnade, när det var just de jag gjorde! Har haft mycket problem med skolan iom. att de aldrig ville lyssna på hur jag lärde mig bäst utan jag skulle följa skolplanen till punkt och prick.
    Synd, blev skoltrött jättesnabbt!

• Mamasnest

Vad arg man blir när man hör sådant här. Skolan ska vara anpassad till barnen, inte tvärtom!!!
    I flera år har jag försökt att få skolan att ge min son extra hjälp, men då han är väldigt "smart" har de inte förstått allvaret i hans problem. Man kan faktiskt ha enorma problem i skolan utan att vara svag i ämnena.
    Nu äntligen har han en lärare som förstått och jag har även fått med mig läkare osv, men han har fått lida länge och det är inte över än!

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Lillanonna

Ja men exakt. Barnen ska nuförtiden anpassas efter skolan och med tanke på att alla lär olika så funkar verkligen inte de.
    Va skönt att de iaf börjar ordna upp sig nu, trist bara att man måste kämpa så förb-nnat mycket för det!

• SIN74

Beklagar att det ser så ut hos er. Här arbetar vi hårt på att indiviualisera och se till varje barns behov.
    Stora bekymret är för stora klasser och lite resurser så att man inte hinner med alla barn på det sätt man skulle vilja.

• Lisun

Undrar bara om det finns spec likheter för prematurer? typ hyperaktivitet, kocentrationssvårigheter osv.
    Min son snart 5 år, har väldigt svårt o koncentrera sig o sitta still. ska gå i hundra jämt!

• Mamasnest
    Svar på #4
    I vårt fall handlar det om mer än att han inte klarar av att koncentrera sig i stor klass (vilket han heller inte kan). Han har tex väldigt svårt att forma bokstäver och siffror, vilket beror på att han har väldigt svårt för öga-hand-koordination (direkt resultat av att han är född för tidigt).
    Det hela förvärras troligtvis av att han har epileptisk aktivitet i högra sidan av hjärnan, han är nämligen vänsterhänt...

Jag har begärt extra hjälp för dessa sakerna sedan han gick i 1:an men det är först i slutet på 5:an nu som det börjar hända något.
  • Lisun
    Mamasnest skrev 2009-03-06 18:27:58 följande:
    I vårt fall handlar det om mer än att han inte klarar av att koncentrera sig i stor klass (vilket han heller inte kan). Han har tex väldigt svårt att forma bokstäver och siffror, vilket beror på att han har väldigt svårt för öga-hand-koordination (direkt resultat av att han är född för tidigt). Det hela förvärras troligtvis av att han har epileptisk aktivitet i högra sidan av hjärnan, han är nämligen vänsterhänt... Jag har begärt extra hjälp för dessa sakerna sedan han gick i 1:an men det är först i slutet på 5:an nu som det börjar hända något.
    Vad jobbigt att inte få hjälp!
    Min son tycker inte om att rita/måla. Har svårt att hålla pennan o vi vet ännu inte om han är höger el vänsterhänt. Dagis har "klagat" för han målar inte lika bra som de andra. Jag trodde att han helt enkelt inte är intresserad/har inte ro att sitta stll. Men det kan alltså bero på att han är tidig?
  • Mamasnest
    Svar på #8
    Min son har heller aldrig gillat att rita eller måla, troligtvis för att det alltid varit väldigt svårt för honom.
    Koncentrationssvårigheter är supervanligt bland för tidigt födda barn.
  • SIN74

Inte sjutton ska det behöva ta till år 5 för att få hjälp. Än en gång så beklagar jag att det har fått gå till så.

Svar på tråden Preemisar i skolan