• SkiptonMaria

tråden för oss som bor i UK (flyttad från medlemsgrupperna)

flyttade tråden hit eftersom ingen verkade hitta den på medlems sidorna! ;o)

• Svar på tråden tråden för oss som bor i UK (flyttad från medlemsgrupperna)
  • MariaJuj

har inte hunnit läsa hela tråden...men träffas ni eller ni bara pratar om allt här inne i forumet?

Namn (om man vill): Maria
    Stad/County: Inom snar framtid London (tillfälligt Sverige)
    Länge i UK: .......
    Familj? Man och två tjejer snart 2åring och en på 4år
    Saknar mest: att inte ha flytten bakom oss

• MariaJuj

läste att någon saknar semlor...men det finns superenkla recept på det...tar inte så mycket av ens tid...grädde o mandel har de väl i London ?

• Googels

Hallåj, hittar tillbaka efter att tråden har flyttats!

NorthLondon - Grattis till lillkillen! Det verkar vara något med det datumet och barn som vill komma ut för tidigt... min dotter tittade ut på samma datum för två år sen, fast bara 16 dagar för tidigt

MariaJuj - visst går det att göra semlor själv (gjorde egna förra veckan) men det är ändå inte samma sak som en svensk köpt semla - eller så är det bara mina som blir väldigt kompakta

• MariaJuj

Googels: Ja jag vet inte ang semlorna o smaken...men min mamma lyckades göra supergoda semlor från grunden...
    smakade inte dina semlor som svenska får vi skylla på de engelska råvarorna + att atmosfären inte e svensk i UK

• NorthLondon

Googels: tack! Ja maste vara nagot med den 2/2. Tog oss helt pa sangen men nu har vi "funnit" varandra

MariaJuj: kan inte din mamma gora semlor at oss alla

• Vaniljkex

Jag bakade oxa egna semlor forra helgen. Jag tror det viktigaste ar att anvanda farsk jast, som ju inte brukar finnas i vanliga butiker har. Finns i svenska affaren, dock, och i en del organic supermarkets. Pa torrjast tycker jag att det ar svart att fa nagot vidare lyft pa brodet. Knada lange till degen ar seg, blank och smidig, da behover man inte sa mycket mjol heller. Jag brukar baka med super strong mjol, dvs med hogt proteininnehall, det ger oxa battre resultat, tycker jag. Kanske har jag inspirerat nagon nu...

• Googels

Hmmm, jag får nog ta och göra ett nytt försök med semlor! Skyller på receptet jag använt då mitt bröd brukar bli fint och luftigt medan semlorna bara blir väldigt kompakta.

Annars så gillade jag NorthLondon's idé om att MariaJujs mamma skulle göra semlor åt oss.

• MariaJuj

sen skicka mamsen dem frärdiga till er i London mmmm med grädde skulle vara kul för att se hur mosat det blir när de anländer hihihii....
    prova ett annat recept.....får man ta o frysa in jäst innan man flyttar så man har jäst att baka med hhahahahaaa

• MariaJuj

jag kom in på universitetet...chockad då jag gjorde sen ansökan...oj kommer vi hinnna....känner mig super stressad o pressad men så lycklig

• MariaJuj

Psykologi, ev på Buckinghamshires New Uni ...

vet ni om rankningen på timetables är betydelseful...för mitt universitet ligger långt ner....typ alla jag sökte till ligger långt ner...kollade inte där innan jag sökte utan gick efter vad hemsidorna beskrev + att de tog emor sen ansökan...
    Har även sökt Thames Vally U o Kingston o St Marys Uni Twickenham...hoppas mer på dem för de ligger i London...Bucks ligger ju lite utanför...

Vet ni om man kan få in barnen i skolan nu eller det e för sent ansöka? För test sökte mest för att se om jag skulle komma in...o in kom jag Så vill ju gärna ha min plats...men barnen måste ju komma in på dagis o skola....mmmm ska ringa till området Hillingdon och höra oss för and barnens skola...hoppas hoppas

Här hillingdon området bra?

• MariaJuj

någon som har Nanny eller andra erfarenheter...vi vill undersöka ifall barnen inte kommer in i skolan (dagis) på plats...vi är ju sent ute med att ställa i kö...för måste ju bo i UK för att göra det...

• MariaJuj

....så alternativ man kan vända sig till....

vi vill inte ha au pair...utan någon som är utbildad att ta hand om barn

• Vaniljkex

Grattis till universitetsplatsen!

Vet inget om Hillingdon, men om ni vill ha privat skola brukar det inte vara nagot problem att hitta en atminstone OK, aven om det kanske inte blir ens forstahandsval. Jag antar att detsamma galler for statliga skolor, och nagon maste ju ta emot barnen. Dagis bor kunna fas ganska latt oxa, men var beredd pa att det kostar pengar. Mitt narmaste dagis tar £86 per dag for en dag per vecka (vet inte om detsamma galler for heltidsplatser). Utanfor centrala London ar det sakert billigare, men som i Sverige blir det aldrig. Nanny hittar du via agencies. Brukar kosta ca £8-10 per timme. Utbilding vet jag inte precis om alla har, men viss erfarenhet kan du nog forvanta dig for den lonen. For en "riktig" nanny far du nog rakna med uppemot £30.000 per ar. Hoppas jag inte har skramt livet ur dig nu

• MariaJuj

nej jag blir inte skrämd...barnen får kosta hur mycket som det än krävs...bara de är i trygga händer när jag är i skolan...en Nanny eller likande blir bara aktuellt om vi inte plats till barnen...så hoppas på en plats..men man får ju vara beredd på att få söka den möjligheten med Nanny eller likande.

• MariaJuj

jäkla bra lön per år...det blir ju 30 000kr i månaden för nannyn ungeför om årslönen blir 30 000pund... minus semestern för då behöver man ju ingen nanny ..asså loven...

• MrsFreckles
    MariaJuj skrev 2009-02-27 09:56:41 följande:
    jäkla bra lön per år...det blir ju 30 000kr i månaden för nannyn ungeför om årslönen blir 30 000pund... minus semestern för då behöver man ju ingen nanny ..asså loven...
    Du far nog betala nannyns semester med Finns dagmammor med och det ar ju lite billigare, galler bara att hitta nagon du trivs med. Men da ar du ocksa beroende av nar de vill ha semester och betalar den ocksa. Med det sagt sa betalar du dagis 52 veckor om aret med aven om de har stangt eller du har semester.
  • MariaJuj

ahaa jaja men vi hoppas på att inte behöva någon heltids nanny...tänkte på dagmamma men lite små tveksam nu när jag bollat tanken fram o tillbaka...

• MariaJuj

nanny är ju med barnen i vårt hem och runt omkring...en dagmamma så lämnas barnen till deras hem (el lokal)...tror bäst för barnen i början om det nu ens blir aktuellt att få ha tryggheten i att vara i o kring vårt hem o område i början...något sånt ...hahaa tänker hit o dit...man vill ju ha det bästa för de små...hoppas väntelistan till skolan dagis inte e omöjligt lång...så de små slussas in i skolan på ett bra sätt o känner sig trygga...hoppas på det bästa!

• MariaJuj

enklast o bäst skulle ju vara att de från början får vänja sig vid sin klass (grupp) i skolan...o inte behöva alltför många nya ansikten från början...utan nån trygg vuxen o sen kompisarna...

Svar på tråden tråden för oss som bor i UK (flyttad från medlemsgrupperna)