• Vaniljkex

tråden för oss som bor i UK (flyttad från medlemsgrupperna)

Halloj!

Namn (om man vill): Jenny
    Stad/County: London
    Länge i UK: sedan juli 2004
    Familj? Man och attamanaders dotter
    Saknar mest: min mamma och jordgubbsfil och adventsljusstakar i fonstrena under jultid

• Vaniljkex

MariaJuj,

London ar en stooor stad med stora avstand och langsamma transporter, sa jag tycker att ni ska valja att bo i ett omrade dar det gar smidigt att ta sig till jobbet for din man och universitetet for dig sjalv. Det stammer att det ar skoldags for din aldsta dotter, man borjar i september om man har hunnit fylla fyra ar. Alla jag kanner, som har skolbarn, har sina barn i privata skolor. Det finns aven bra publika skolor, men da maste man bo i skolans upptagningsomrade, sa sant kan oxa vara bra att kolla innan ni skriver pa hyreskontrakt/koper en bostad. Svenska skolan ligger i Barnes, om ni vill ha svensk utbildning, snarare an engelsk. Upmystreet.co.uk ar en ganska bra tjanst, dar man kan fa reda pa en hel del smatt och gott om olika postnummeromraden. Om du har specifika fragor ar det bara att hojta till. Lycka till med flyttplaneringen!

• Vaniljkex

Jag bakade oxa egna semlor forra helgen. Jag tror det viktigaste ar att anvanda farsk jast, som ju inte brukar finnas i vanliga butiker har. Finns i svenska affaren, dock, och i en del organic supermarkets. Pa torrjast tycker jag att det ar svart att fa nagot vidare lyft pa brodet. Knada lange till degen ar seg, blank och smidig, da behover man inte sa mycket mjol heller. Jag brukar baka med super strong mjol, dvs med hogt proteininnehall, det ger oxa battre resultat, tycker jag. Kanske har jag inspirerat nagon nu...

• Vaniljkex

Grattis till universitetsplatsen!

Vet inget om Hillingdon, men om ni vill ha privat skola brukar det inte vara nagot problem att hitta en atminstone OK, aven om det kanske inte blir ens forstahandsval. Jag antar att detsamma galler for statliga skolor, och nagon maste ju ta emot barnen. Dagis bor kunna fas ganska latt oxa, men var beredd pa att det kostar pengar. Mitt narmaste dagis tar £86 per dag for en dag per vecka (vet inte om detsamma galler for heltidsplatser). Utanfor centrala London ar det sakert billigare, men som i Sverige blir det aldrig. Nanny hittar du via agencies. Brukar kosta ca £8-10 per timme. Utbilding vet jag inte precis om alla har, men viss erfarenhet kan du nog forvanta dig for den lonen. For en "riktig" nanny far du nog rakna med uppemot £30.000 per ar. Hoppas jag inte har skramt livet ur dig nu

Svar på tråden tråden för oss som bor i UK (flyttad från medlemsgrupperna)