• MariaJuj

tråden för oss som bor i UK (flyttad från medlemsgrupperna)

Hej!
    Söta barn!
    Min man och jag planerar att flytta till London under nästa år. Har två små flickor, har någon råd eller tips på vad man ska tänka på innan den stora dagen (flytten)?
    Mannen ska jobba och jag hoppas på att komma in på ett univeristet ...Barnen kommer vi få in i en skola i området där vi bosätter oss hoppas vi(om jag förstått rätt börjar de "skolan" tidigt...Mina små är nu 4år och 1 1/2år...blir alltså 2 1/2 ca och 5år om vi hunnit med allt till nästa år (Komma in på univeristet, barnen i en skola...hitta bostad o mannen ett bra jobb...vilket nog inte blir svårt med hans referenser...hoppas jag i alla fall...hört jobb marknaden är bättre där än här...men inget jag vet med säkerhet dock).
    Önskar er allt det bästa!
    Maria

• MariaJuj

vaniljkex jag bockar o bugar för infon...i början var djungeln av info så stor men nu har den börjat bli mer överskådlig....äntligen Men fortfarande lite frågetecken men det e nog inte så konstigt då det är så enormt stort och inget som liknar hur det går till i Sverige hahahaa

• MariaJuj

Hur är det att föda barn i London? Nyfiken...visst så ska jag göra klart mina studier innan en nu ska titta up...men efter det så vet man ju inte...att få en liten sladdis e ju aldrig fel
    För man vet ju att man inte får lika många dagar att njuta med den lille hemma...såvida man inte tar ledigt själv från jobbet....hur har ni gjort? Har ni satt barnet/barnen (om tvillingar) på förskola...kallas det pree-school? Eller har ni valt stanna hemma eller nanny (mmm vet inte vilka fler alternativ...aa au-pair finns ju

• MariaJuj

har inte hunnit läsa hela tråden...men träffas ni eller ni bara pratar om allt här inne i forumet?

Namn (om man vill): Maria
    Stad/County: Inom snar framtid London (tillfälligt Sverige)
    Länge i UK: .......
    Familj? Man och två tjejer snart 2åring och en på 4år
    Saknar mest: att inte ha flytten bakom oss

• MariaJuj

läste att någon saknar semlor...men det finns superenkla recept på det...tar inte så mycket av ens tid...grädde o mandel har de väl i London ?

• MariaJuj

Googels: Ja jag vet inte ang semlorna o smaken...men min mamma lyckades göra supergoda semlor från grunden...
    smakade inte dina semlor som svenska får vi skylla på de engelska råvarorna + att atmosfären inte e svensk i UK

• MariaJuj

sen skicka mamsen dem frärdiga till er i London mmmm med grädde skulle vara kul för att se hur mosat det blir när de anländer hihihii....
    prova ett annat recept.....får man ta o frysa in jäst innan man flyttar så man har jäst att baka med hhahahahaaa

• MariaJuj

jag kom in på universitetet...chockad då jag gjorde sen ansökan...oj kommer vi hinnna....känner mig super stressad o pressad men så lycklig

• MariaJuj

Psykologi, ev på Buckinghamshires New Uni ...

vet ni om rankningen på timetables är betydelseful...för mitt universitet ligger långt ner....typ alla jag sökte till ligger långt ner...kollade inte där innan jag sökte utan gick efter vad hemsidorna beskrev + att de tog emor sen ansökan...
    Har även sökt Thames Vally U o Kingston o St Marys Uni Twickenham...hoppas mer på dem för de ligger i London...Bucks ligger ju lite utanför...

Vet ni om man kan få in barnen i skolan nu eller det e för sent ansöka? För test sökte mest för att se om jag skulle komma in...o in kom jag Så vill ju gärna ha min plats...men barnen måste ju komma in på dagis o skola....mmmm ska ringa till området Hillingdon och höra oss för and barnens skola...hoppas hoppas

Här hillingdon området bra?

• MariaJuj

någon som har Nanny eller andra erfarenheter...vi vill undersöka ifall barnen inte kommer in i skolan (dagis) på plats...vi är ju sent ute med att ställa i kö...för måste ju bo i UK för att göra det...

• MariaJuj

....så alternativ man kan vända sig till....

vi vill inte ha au pair...utan någon som är utbildad att ta hand om barn

• MariaJuj

nej jag blir inte skrämd...barnen får kosta hur mycket som det än krävs...bara de är i trygga händer när jag är i skolan...en Nanny eller likande blir bara aktuellt om vi inte plats till barnen...så hoppas på en plats..men man får ju vara beredd på att få söka den möjligheten med Nanny eller likande.

• MariaJuj

jäkla bra lön per år...det blir ju 30 000kr i månaden för nannyn ungeför om årslönen blir 30 000pund... minus semestern för då behöver man ju ingen nanny ..asså loven...

• MariaJuj

ahaa jaja men vi hoppas på att inte behöva någon heltids nanny...tänkte på dagmamma men lite små tveksam nu när jag bollat tanken fram o tillbaka...

• MariaJuj

nanny är ju med barnen i vårt hem och runt omkring...en dagmamma så lämnas barnen till deras hem (el lokal)...tror bäst för barnen i början om det nu ens blir aktuellt att få ha tryggheten i att vara i o kring vårt hem o område i början...något sånt ...hahaa tänker hit o dit...man vill ju ha det bästa för de små...hoppas väntelistan till skolan dagis inte e omöjligt lång...så de små slussas in i skolan på ett bra sätt o känner sig trygga...hoppas på det bästa!

• MariaJuj

enklast o bäst skulle ju vara att de från början får vänja sig vid sin klass (grupp) i skolan...o inte behöva alltför många nya ansikten från början...utan nån trygg vuxen o sen kompisarna...

Svar på tråden tråden för oss som bor i UK (flyttad från medlemsgrupperna)