• nuedetdax

Ni som fick barn i v 37

Hur gick er förlossning till blev barnet behandlat som ett prematur? Är det fram till v37 eller ska man gått 37 hela veckor för att räknas som fullgången?
    Min slempropp lossnade inatt och det har runnit flytningar och vatten hela dagen. Var på förlossningen som skicka hem mig för att värkarna inte startat. Jag skulle hem och avvakta.
    Jag tror inte det är på g riktigt men man kan ju aldrig veta Mensvärken kommer och går.

Hur startade det för er?? Jag är 36+5 idag.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som fick barn i v 37
  • nuedetdax
    MansonDust skrev 2008-10-07 17:51:29 följande:
    Just ja, hur det startade: hade oregelbundna värkar under natten & sen kom det blod + slempropp. Så vi åkte in & sen blev värkarna regelbundna & på den vägen är det.
    Ok, det lät ju bra med apgar och allt så man slipper oroa sig en massa om det skulle vara på G nu
  • jomi

37+3 räknades också som prematur...
    Allt gick snabbt och bra men hon fick också gulsot som var tvungen att kollas upp mycket...
    Idag en jättepigg 2 åring!!

Mitt vatten gick 3 dagar innan bara pang sa det! (kissade ner mig i trädgården )

Sen drog det igång en morgon bara pang med...

• nuedetdax
    jomi skrev 2008-10-07 17:59:05 följande:
    37+3 räknades också som prematur...Allt gick snabbt och bra men hon fick också gulsot som var tvungen att kollas upp mycket...Idag en jättepigg 2 åring!! Mitt vatten gick 3 dagar innan bara pang sa det! (kissade ner mig i trädgården )Sen drog det igång en morgon bara pang med...
    Hmm konstigt att det är så olika hur de räknar prematur, men på Sös sa de iaf att det var prematur innan man gått 37 hela veckor.
  • nuedetdax

Aja får väl avvakta inatt och se har fortfarande slemmiga flytningar hmm..återkommer väl snart igen

• MansonDust
    jomi skrev 2008-10-07 17:59:05 följande:
    37+3 räknades också som prematur...Allt gick snabbt och bra men hon fick också gulsot som var tvungen att kollas upp mycket...Idag en jättepigg 2 åring!! Mitt vatten gick 3 dagar innan bara pang sa det! (kissade ner mig i trädgården )Sen drog det igång en morgon bara pang med...
    Konstigt.. överallt står det att från 37+0 är det fullgånget.
    Vi väntar på vår Trea (v. 26) ~ BF 9 Jan -09
  • MansonDust
    nuedetdax skrev 2008-10-07 17:58:45 följande:
    Ok, det lät ju bra med apgar och allt så man slipper oroa sig en massa om det skulle vara på G nu
    Vissa barn kan även behöva lite hjälp med maten sa läkaren, men det verkar som att de oftast är som fullgångna när de föds. Glad Så det är säkert inga problem alls om du föder nu. Och vem vet, du kanske kan knipa ett par dagar till. Flört
    Vi väntar på vår Trea (v. 26) ~ BF 9 Jan -09
  • Jenny1985

Från 37+0 är dem medicinsk fullgågna

Hur många barn jag än får fattas alltid en.....
  • Tant Green

Min tjej föddes i 37+0 och räknades inte som prematur (hade gjort det om hon fötts dagen innan). Hon var lite gul men behövde inte sola, och hon var väldigt trött och orkade knappt suga första veckan (vi matade henne med kopp) men i övrigt var det inga problem.

För mig började det med att det kom skvättar med fostervatten från 36+5 och två dagar senare blev jag akutsnittad eftersom det började bli risk för infektioner (dottern låg i säte alltså, därför blev jag akutsnittad och inte igångsatt).

• Dessie

Vår flicka är född i v 37+0 på Akademiska Sjukhuset i Uppsala.
    De sa att de räknar fullgånget från v 37.

• Vilvarin

Från vecka 37+0 räknas barnet som fullgånget! Men på neo (jobbar på sös) ser vi sällan barn födda i v 35 eller v 36, BB har lite extra koll på tillmatning och temp numera så dom barnen kan oftast bo där hos sina föräldrar. Dom flesta av våra prematurbarn går hem när dom är i v 35 :)
    Lycka till med förlossningen nuedetdax och hoppas vi inte behöver ses på neo! ;)

• nuedetdax
    Vilvarin skrev 2008-10-09 20:35:05 följande:
    Från vecka 37+0 räknas barnet som fullgånget! Men på neo (jobbar på sös) ser vi sällan barn födda i v 35 eller v 36, BB har lite extra koll på tillmatning och temp numera så dom barnen kan oftast bo där hos sina föräldrar. Dom flesta av våra prematurbarn går hem när dom är i v 35 :)Lycka till med förlossningen nuedetdax och hoppas vi inte behöver ses på neo! ;)
    Hehe det lär inte bli något problem då jag är 37+1 idag
  • Tezz3

Fick mitt mellanbarn i vecka 36+0. Startade med vattenavgång. Hela graviditeten hade dock varit problemfylld och förlossningen hade blivit stoppad 2 ggr tidigare.
    fick stanna 2 dagar pga min GBS infektion.

• Anki85

Min son är född i v 37+1 och han räknas inte som prematur!
    han var iof stor när han föddes, 3615g och 49cm lång och mådde bra

• Drömmerdrömmar

Om det är efter 37+0 och framåt räknas det INTE som prematur.
    Isf säger läkaren fel.

Min dotter föddes i 37+2 hade apgar 9-10-10 mådde toppen! vägde 2650 gr och var 49 cm lång!

Lycka till Nuedettax! :)

• nuedetdax
    Drömmerdrömmar skrev 2008-10-11 20:22:01 följande:
    Om det är efter 37+0 och framåt räknas det INTE som prematur.Isf säger läkaren fel.Min dotter föddes i 37+2 hade apgar 9-10-10 mådde toppen! vägde 2650 gr och var 49 cm lång! Lycka till Nuedettax! :)
    Tack så mycket! Nu är min bebis fullmogen så inge prematur nu iaf
  • ludenben

jag fick i 36+6. han var prematur. Dessutom tillväxthämmad...

• yasmino06

Min son föddes i v 36+2,vattnet hade gått på morgonen dagen innan innanjag vaknade, märkte att vattnet bara rann ut när jag rörde mig,ringde till förlossningen och fick komma in och blev inlagd i väntan på verkerna men dom kom inte så på förmiddagen satte dom igång mig 4 timm senare föddes min pojk fick 9-10-10 samma som mina fullgågna flickor fick allt gick jätte bra med honom,var lite kall den första timmen men med hud mot gud kontakt med min man var allt bra fort,ammningen gick jätte bra den med.

Svar på tråden Ni som fick barn i v 37