• skrolly

när raänas man som ung mamma?

jag är 21 och känner min inte alls som en typisk "ung mamma" fast man läser att är man under 25 är man ung mamma men dom flesta jag känner (vissa är äldre idag) fick barn runt min ålder så det jag vill veta är räknas jag verkligen till gruppen ung mamma?

• Svar på tråden när raänas man som ung mamma?
  • ladythewinter

a gör du det om du vill.. det är bara att slå en pling..

• Butterscotch
    Wren skrev 2008-07-03 09:24:06 följande:
    det beror på i vilket sammanhang och sammansättning folk man befinner sig i.min personliga klassificering (eller vad man ska kalla det):upp till 20: extremt ung20-25: ung25-35: genomsnittlig35-45: stockholmare.
    Bra definition, jag håller med! Jag är genomsnittlig enligt definitionen, fast stockholmsbo också. Blir det en nr 2 hamnar jag dock inom "stockholms-spannet" enligt ovan.
  • HannaHYLK

Under 22 tycker jag att man är ung...
    Under 19 är man väldigt ung...

Men det beror ju lite på sammanhanget, vad man jämför med...

• luvpillow

Jag är så jäkla trött på att höra "VA?! Är DU mamma? Men HUR GAMMAL ÄR DU????" snart slutar jag säga att jag har barn för vissa människor är så fruktansvärt jobbiga. Är 22 gammal? Jag vet inte.. var ifförsej 18 när min dotter föddes. Man kan ju vara ung men betee sig vuxnare än andra i ens ålder.. Jag tycker man är ung beroende på hur mogen man är. kan inte sätta en siffra på det..

• tezzi1988

jag håller med dig. jag är själv 19 men fyller 20 och anser mig inte som en ung mamma... jag har en son åå ett halvår.
    det är som du säger man kan inte sätta en siffra på sin erfarenhet så att säga man är kanske mognare än sin egen ålder.
    jag var 13 år när jag fick lära mig växa upp och bli en vuxen på både gott och ont och jag känner att jag är världens bästa mamma.
    vad har det för betydelse om man är 19 eller 35 så länge barnet behandlas rätt och blir älskad?
    kan man ta sitt ansvar som en mamma så är det bara bra ju!

• tezzi1988

jag måste rätta mig sj.. ser mig inte som en ung mama.. jo men inte så överdriftigt så folk skall vända blicken och glo och viska bakom ens rygg..! 21 är inte ungt det är helt enkelt lagomt. därimot under 16 är ungt.

• älskadinfamilj

Jag är 21 år. Vår dotter var oplanerad men känner mig som absolut bästa mamman i ålder och tid i livet. Vissa i min ålder skulle vara unga mammor. Allt är beroende på vart man är i livet. Jag är ung, men positivt ung =))

• Neko

Jag var just fyllda 26 och tycker att jag var en ung mamma =P Kanske inte så mycket till åldern men jag ser väldigt ung ut (folk på dagis förfasade sig lite över att jag var så ung till min mamma när hon var och hälsade på där ^^) och känner mej väldigt ung. Dessutom var inte någon i min ungängeskrets ens i närheten av att få barn då ^^

• luvpillow

Det finns så mycket positivt med att vara ung mamma.. kroppen är som mognast för att få barn, efter 25 börjar man få komplikationer med graviditet och förlossning. Man har mycket ork och nära till sin barnsliga sida (kanske inte alla) då det inte var alltför längesen man själv lekte olika lekar..
    Man hinner kanske leva att se sina barnbarn och barnbarns barn :)
    men sånt vet man aldrig ifförsej..
    jag menar bara att visst kan folk tycka vad dom vill, men naturen ljuger inte. jag hade absolut iinget att klaga över under graviditeten eller förlossningen, eller överhuvudtaget egentligen.

• skrolly
    Svar på #24
    ja precis min mamma är 40 så hon är väl en ung mormor så hon va ju ung när hon fick både mig å min bror och det har gått hur bra som hellst för hos nää mamma är ingen ålder det är ett levnadssätt sen behöver man kanske inte vara under16
  • ladythewinter

Man kan dilla fram och tillbaka med denna frågan.. Vi som är i 20 års åldern säger att nej vi tycker inte vi är unga mammor, men sen kommer dom som är 30+ och kan inte förstå hur vi kan skaffa barn eftersom vi är så unga. Jag tror det också beror på vilken ålder man är när man får denna fråga. Jag säger som skrolly min mammma är också ung. hon är 45 och när hon var 28 år hade hon fyra barn. och det var ingen som kunde förstå henne och hur hon som så ung mamma klarade av det.. men vi syskon är ganska normala tycker jag..

• MammasÄlsklingar

Jag e 24 har två barn född 05 och 08.. bor i sthlm och alla andra föräldrar på min stora tjejs dagis e 35+ o över och då känner man sig väldigt ung.
    Men jag tycker inte jag e jätte ung annars.

• längtabarn

Jag är fyller snart 23 har en dotter på 1,5 och vill inte bli kallad "ung-mamma" utan bara "mamma".. vet inte men just själva begreppet "ung-mamma" har fått en liten negativ klang.. mamma för mig är ingen ålder utan något man är. För oss var barn något planerat som vi jobbat på i 3år. Jag och min sambo har varit ihop och bott ihop i snart 7år. Vi har en bra relation, min sambo har jobb, jag tar mig fram på små vik men planerar att ta upp studierna till hösten. Jag skulle aldrig ångra mitt mammaskap.. ingenting för mig tar slut för att jag är mamma. Tvärtom det är nu livet börjar, detta har jag drömt om!

• LadyB

man är väl en ung mamma om man själv ser sig som en :D

• klumpen03

Jag var ung när jag blev gravid med min dotter...jag var 16 när jag blev gravid och nyss fyllda 17 när hon kom.
    Nu har jag tre barn.

Mellanpojken kände jag mig inte ung när jag fick för då var jag 21 år.

Minstingen fick jag när jag var 23 år och det är ju Absolut inte ungt tycker jag..

Fler barn??? Tycker faktiskt att jag börjar bli för gammal =)
    Vill inte vara en Gammal mamma..

• Maddiz83

jag e 25 men räknar mig inte som en ung mamma.... dock påpekar alla att jag ser yngre ut än va ja e... men jag tycker att det e olika från person till peron hur mogen man e att bli mamma.... min farmor hade 3 barn när hon fyllt 21 (fick min pappa när hon va 16,5) idag är hon 61 o gammelfarmor o e jätteglad att hon orkar härja o busa med lillknatten =)

Mamma till Albin 070820
  • nänänä

min mamma var 26 när hon fick sitt sista barn utav 4. hon var 18 år när hon fick första. det var väl ganska ungt då.
    jag var hela 26 när jag fick första och det var ju absolut inte ungt.
    får man barn när man är under 20 år så tycker jag att man är ung och man är väl ung några år till, men absolut inte för ung.
    mammas en kompis fick barn när hon var 33 år och hon skämdes när hon gick till BM där alla andra var mellan 18-25 år typ. hon kände sig jätte gammal. nu är det många som inte ens fått första barnet vid den åldern.
    när min mor fick sitt första barn på 70-talet var genomsnittsåldern 23 år för att få första barnet tror jag. nu dremot ligger den väl på 28-29 år tror jag och det tycker jag är alldeles för högt.
    tänk att efter 25 år är det svårarae att bli gravid och sen blir det ju bara svårare ju äldre man blir.
    så vill man ha många barn så gäller det at börja i tid.

Svar på tråden när raänas man som ung mamma?