• Norrland82

Är man automatiskt djurplågare för att man äter kött?

Vet inte hur många ggr jag fått höra det nu. Det är man inte, det är naturligt att äta kött, det har vi gjort i alla tider. Jag tycker det är fel att försöka få människor att få dåligt samvete av folk som av någon anledning vill äta på annat sätt än dom flesta. Vi köttätare har förvandlats till nå slags okänsliga personer som inte bryr oss om djuren..hur vet ni det?? Jag har inte slaktat nåra djur o skulle göra det heller. För mig är vissa djur mat och vissa djur husdjur..och det är en stor skillnad...jag tycker inte djur ska lida..utan dom ska slaktas på ett humant sätt...men dom är mat för mig o det är så jag ser dom..självklart ska dom ha ett värdigt liv innan dom blir mat. Vi köttätare bär ju inte skulden till att djuren behandlas illa....så en gång för alla. Vi köttätare är INTE djurplågare...Det är en kränkning...vi gör bara det som människan gjort i alla tider...äter andra djur. Kommer aldrig förstå hur det kan va fel. Vad gör oss köttätare till djurplågare?...fått höra det massor av ggr och det är helt galet. Tror att dom flesta köttätare håller med mig.

• Svar på tråden Är man automatiskt djurplågare för att man äter kött?
  • Rataxes

Jag köper alltid blandfärs för då vet jag att minst 2 djur har dött.

If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • EnAnonumius
    ica skrev 2013-11-17 10:08:00 följande:
    Och använder man plast och övriga icke miljövänliga produkter är man väl med ditt resonemang också djurplågare!
    Plast måste faktiskt inte per se vara farlig för miljön.
    Det beror på hur man har tillverkat plasten.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • lykantrophona

Alltså... inte nödvändigtvis djurplågare, det beror ju på hur köttets framställts. Men däremot finns det något hycklande med att vilja äta kött men inte kunna tänka sig att döda ett djur själv. Nu har jag själv aldrig dödat något "människolikare" än en fisk, men hade jag möjligheten att föda upp djur för egen konsumtion, så skulle jag nog göra det. Då skulle jag ju veta vilket slags liv de levat. Det är heller oftast ingen annan skillnad mellan "matdjur" och husdjur än en kulturell - grisar är ju också sociala och intelligenta på samma sätt som hundar och hamstrar.

Så, om man äter kött så uppmuntrar man väl iaf till dödande av djur, om inte annat. Och detta kommer från en köttätare. Det är bara ännu en del av livet man inte kan blunda för - kött kommer från djur. Det är ett eget val man måste ta.

Däremot undrar jag hur de veganer/djurrättsaktivister tänker när det gäller biodiversitet. Skulle vi sluta hålla husdjur skulle en stor genetisk diversitet försvinna. Vissa arter skulle dö ut helt och hållet. Andra skulle visserligen kunna leva "fria" men knappast lyckligare eller friskare (gatuhundar exempelvis).

.

• Aniiee
    lykantrophona skrev 2013-11-20 00:23:59 följande:
    Alltså... inte nödvändigtvis djurplågare, det beror ju på hur köttets framställts. Men däremot finns det något hycklande med att vilja äta kött men inte kunna tänka sig att döda ett djur själv. Nu har jag själv aldrig dödat något "människolikare" än en fisk, men hade jag möjligheten att föda upp djur för egen konsumtion, så skulle jag nog göra det. Då skulle jag ju veta vilket slags liv de levat. Det är heller oftast ingen annan skillnad mellan "matdjur" och husdjur än en kulturell - grisar är ju också sociala och intelligenta på samma sätt som hundar och hamstrar.

Så, om man äter kött så uppmuntrar man väl iaf till dödande av djur, om inte annat. Och detta kommer från en köttätare. Det är bara ännu en del av livet man inte kan blunda för - kött kommer från djur. Det är ett eget val man måste ta.

Däremot undrar jag hur de veganer/djurrättsaktivister tänker när det gäller biodiversitet. Skulle vi sluta hålla husdjur skulle en stor genetisk diversitet försvinna. Vissa arter skulle dö ut helt och hållet. Andra skulle visserligen kunna leva "fria" men knappast lyckligare eller friskare (gatuhundar exempelvis).

.
    Fråga på 1a stycket: Skulle du kunna tänka dig att följa med ett jaktlag om du fick tillfälle?

Stycke 3: Jag brukar ta upp det där, men det verkar som att insekter inte är lika mycket värda..... 

Man kan bara konstatera en sak här: Det är fan inte lätt att vara människa. Vad man än gör tycker andra människor att man gör fel... 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Zoja
    lykantrophona skrev 2013-11-20 00:23:59 följande:

Varför är man vara emot att ha husdjur?
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2013-11-20 00:56:08 följande:
    Fråga på 1a stycket: Skulle du kunna tänka dig att följa med ett jaktlag om du fick tillfälle?

Stycke 3: Jag brukar ta upp det där, men det verkar som att insekter inte är lika mycket värda..... 

Man kan bara konstatera en sak här: Det är fan inte lätt att vara människa. Vad man än gör tycker andra människor att man gör fel... 
    Inte för att du frågade mig. Men jag lägger min åsikt ändå. Angående din fråga kring stycke 1.

Jag skulle inte ha några problem med att följa med i ett jaktlag om jag fick tillfälle. Tyvärr så får jag gå i drevet då jag har ett synfel som omöjliggör att jag kan död bytes djur.  Min morfar var faktiskt jägare och jag fick följa med i hans jaktlags drev vid ett par tillfällen. Det var då jag kände att detta var "mer rätt" att skaffa kött på än djur i fångenskap.
    Dock så köper jag kött i affären och försöker tänka migf för så att jag får kött från djur som jag känner till har haft så humant som möjligt trots fångenskap.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aniiee
    EnAnonumius skrev 2013-11-20 17:24:04 följande:
    Inte för att du frågade mig. Men jag lägger min åsikt ändå. Angående din fråga kring stycke 1.

Jag skulle inte ha några problem med att följa med i ett jaktlag om jag fick tillfälle. Tyvärr så får jag gå i drevet då jag har ett synfel som omöjliggör att jag kan död bytes djur.  Min morfar var faktiskt jägare och jag fick följa med i hans jaktlags drev vid ett par tillfällen. Det var då jag kände att detta var "mer rätt" att skaffa kött på än djur i fångenskap.
    Dock så köper jag kött i affären och försöker tänka migf för så att jag får kött från djur som jag känner till har haft så humant som möjligt trots fångenskap.

Jag tycker att det gills lika mycket att gå i drevet som att stå bredvid när någon nackar en höna, om du förstår vad jag menar. Att inte backa för att man dödar ett djur för att äta det.....
  • lykantrophona
    Aniiee skrev 2013-11-20 00:56:08 följande:
    Det skulle jag tänka mig. Min morfar och morbror jagar, men de bor långt borta. Om jag inte hade något bättre för mig skulle jag följa med, och skulle jag ha pengar och tid över skulle jag kunna tänka mig att skaffa jägarexamen.
    Zoja skrev 2013-11-20 15:32:22 följande:
    Varför är man vara emot att ha husdjur?
    Djurrättsaktivism har som slutmål att människan inte ska använda eller kontrollera djur på något vis. Från att sluta äta dem, till att sluta äga dem överhuvudtaget. Ser man det som fel att köpa och sälja djur, att äga dem eller att förhindra deras frihet på något sätt överhuvudtaget (t ex ha dem kopplade eller inomhus) så blir det ju också fel att ha husdjur. Det är dock sällan inbitna djurrättsaktivister som tycker på det här sättet säger något om det, för då skulle de få mindre stöd från folk som älskar sina husdjur. Det är lättare, och mer akut, för dem att övertyga folk att sluta äta kött.

"We at PETA very much love the animal companions who share our homes, but we believe that it would have been in the animals’ best interests if the institution of “pet keeping”—i.e., breeding animals to be kept and regarded as “pets”—never existed."
    Read more: http://www.peta.org/about-peta/why-peta/pets/#ixzz2lDFbn2ex

"As a practical matter, there is simply no way to have an institution of “pet” ownership that is consistent with a sound theory of animal rights. “Pets” are property and, as such, their valuation will ultimately be a matter of what their “owners” decide. (...)

But if there were two dogs left in the universe and it were up to us as to whether they were allowed to breed so that we could continue to live with dogs, and even if we could guarantee that all dogs would have homes as loving as the one that we provide, we would not hesitate for a second to bring the whole institution of “pet” ownership to an end."

www.abolitionistapproach.com/pets-the-inherent-problems-of-domestication/
    Alltså - hellre att hela den genetiska linjen dör ut och man förhindrar domesticerade djur att föröka sig än att fortsätta låta folk föda upp husdjur, oavsett hur väl ägarna tar hand om dem.

Jag håller inte med dem.
  • Aniiee
    lykantrophona skrev 2013-11-20 19:47:46 följande:
    Det skulle jag tänka mig. Min morfar och morbror jagar, men de bor långt borta. Om jag inte hade något bättre för mig skulle jag följa med, och skulle jag ha pengar och tid över skulle jag kunna tänka mig att skaffa jägarexamen.

Djurrättsaktivism har som slutmål att människan inte ska använda eller kontrollera djur på något vis. Från att sluta äta dem, till att sluta äga dem överhuvudtaget. Ser man det som fel att köpa och sälja djur, att äga dem eller att förhindra deras frihet på något sätt överhuvudtaget (t ex ha dem kopplade eller inomhus) så blir det ju också fel att ha husdjur. Det är dock sällan inbitna djurrättsaktivister som tycker på det här sättet säger något om det, för då skulle de få mindre stöd från folk som älskar sina husdjur. Det är lättare, och mer akut, för dem att övertyga folk att sluta äta kött.

"We at PETA very much love the animal companions who share our homes, but we believe that it would have been in the animals’ best interests if the institution of “pet keeping”—i.e., breeding animals to be kept and regarded as “pets”—never existed."
    Read more: www.peta.org/about-peta/why-peta/pets/#ixzz2lDFbn2ex

"As a practical matter, there is simply no way to have an institution of “pet” ownership that is consistent with a sound theory of animal rights. “Pets” are property and, as such, their valuation will ultimately be a matter of what their “owners” decide. (...)

But if there were two dogs left in the universe and it were up to us as to whether they were allowed to breed so that we could continue to live with dogs, and even if we could guarantee that all dogs would have homes as loving as the one that we provide, we would not hesitate for a second to bring the whole institution of “pet” ownership to an end."

www.abolitionistapproach.com/pets-the-inheren.../#.Uo0CoidssS8
    Alltså - hellre att hela den genetiska linjen dör ut och man förhindrar domesticerade djur att föröka sig än att fortsätta låta folk föda upp husdjur, oavsett hur väl ägarna tar hand om dem.

Jag håller inte med dem.
    Peta, som avlivar 86% av alla FRISKA hundar som kommer in till deras kliniker......

You just gotta love them, huh...? 
  • Aniiee

"Shelter", meande jag. //av alla FRISKA hundar som kommer till deras "shelters".....

• ModestyB
    Aniiee skrev 2013-11-20 19:54:03 följande:
    "Shelter", meande jag. //av alla FRISKA hundar som kommer till deras "shelters".....
    Frisk som i fysiskt frisk, elle frisk som i fysiskt och psykiskt utvärderad att kunna anpassas till ett liv som husdjur i ett samhälle?
  • Fjonkis

Jag hatar mig själv lite innerst inne för att jag äter kött. Jag äter en kötträtt sex dagar av sju och det är alldeles för mycket. Jag kan trösta mig med att jag aldrig äter griskött och oftast ekologiskt. Men det är ju så jäkla gott!

• Medusan

Nej en köttätare är ju inte den som plågar djuret med sina egna händer men risken att djur far illa i djurindustrin är väldigt stor och det tror jag nog att de flesta är medvetna om idag (men som man jobbar stenhårt på att förtränga)  så helt klart bidrar man ju som köttätare indirekt till att djur far illa.

Därför är jag vegetarian sedan 17 år tillbaka.

• Aniiee
    ModestyB skrev 2013-11-21 08:54:45 följande:
    Frisk som i fysiskt frisk, elle frisk som i fysiskt och psykiskt utvärderad att kunna anpassas till ett liv som husdjur i ett samhälle?
    Friska som i fysiskt och psykiskt utvärderade om ansedda kunna leva ett bra liv hos en ny ägare och fungera bra i samhället.
  • Aniiee

Liten fråga utkastad så här på lunchen:

Skulle ni i tråden kunna tänka er att äta kött som är odlat i laboratorium? Som alltså inte kommer från ett djur som en gång levt? 

• Fjonkis
    Aniiee skrev 2013-11-21 12:40:39 följande:
    Liten fråga utkastad så här på lunchen: Skulle ni i tråden kunna tänka er att äta kött som är odlat i laboratorium? Som alltså inte kommer från ett djur som en gång levt? 

Min först tanke är direkt ja. Varför inte? Om det smakar bra och är fritt från massa skit så ser jag inte varför jag inte skulle göra det. Skulle inte göra något om det var dyrare. Var det "samma sak" hade jag absolut valt det odlade köttet.
  • Aniiee
    Fjonkis skrev 2013-11-21 12:58:26 följande:

Min först tanke är direkt ja. Varför inte? Om det smakar bra och är fritt från massa skit så ser jag inte varför jag inte skulle göra det. Skulle inte göra något om det var dyrare. Var det "samma sak" hade jag absolut valt det odlade köttet.
    Vi får väl se vartåt det rasar, då. Forskning pågår i Norge.
  • ica
    EnAnonumius skrev 2013-11-18 10:19:58 följande:
    Plast måste faktiskt inte per se vara farlig för miljön.
    Det beror på hur man har tillverkat plasten.

Av olja! Annars är det inte plast.
    Rataxes skrev 2013-11-18 08:02:35 följande:
    Jag köper alltid blandfärs för då vet jag att minst 2 djur har dött.

LOL
  • MiniEgo

Du kan testa att se denna dokumentär om kött..  http://www.ur.se/Produkter/173764-Alskade-kott  Jag tycker den är väldigt neutralt filmad. finns på UR.
    Jag är flexitarian främst för miljöns skull och inte för att "kött är mord" Jag kan köpa Naturbeteskött. Självklart önskar jag att köttindustrin ska bli avindustrialiserad.

Svar på tråden Är man automatiskt djurplågare för att man äter kött?