Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Är man automatiskt djurplågare för att man äter kött?

"In the strict scientific sense, Doctor, we all feed on death. Even vegetarians."
    -Spock (TOS 2x07)

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    amia01 skrev 2013-11-12 22:30:23 följande:
    Ja, jag äter kött.
    Nej, jag bidrar inte till något djurplågeri.

Det kött jag äter kommer från djur jag slaktat själv eller skjutit i skogen. Dom lever fritt tillsammans med sina avkommor, bra tillgång till foder och på stora ytor utomhus. När det är dags för slakt görs den utan stress och dom hinner inte förstå att dom ska dödas innan dom är bedövade.

För er som inte har den möjligheten finns mycket bra kött att köpa, vilt eller svenskt naturbeteskött. Slakten av tamboskap är inte alltid stressfri, men det är ingen direkt plågsam miljö för djuren, och i tid handlar det om några få timmar av deras liv.

Rovdjuren står för ett mycket större djurplågeri. Deras jakt orsakar ett enormt lidande för bytesdjuren, värre än någon form av "industriell uppfödning" någonsin kan göra. Den producent som vill ha ekonomi i sin uppfödning måste ha djur som mår bra. Sjuka eller stressade djur växer inte, blir lätt sjuka och ger ett kött som inte går att äta.

Så kort sagt - den som vill ha rovdjur borde kunna äta kött oavsett ursprung, utan dåligt samvete...
    På vilket sätt är DIN jakt mindre djurplågeri än vargens jakt?
    Är det för att du sitter stilla och väntar i buskarna med din "studsare"? 
    På vilket sätt är det mindre djurplågeri när ett jaktlag drar ut med sina jägare och drevfolk? Drevfolk vars uppgift är att stöta fram viltet till jägaren?

Djur i sig har inte den abstrakta förmågan att förstå vad ett djurplågeri är för något. Bara för att det är stressande för ett bytesdjur att bli jagad, då dennes överlevnadsinstinkter kickar in, så betyder det inte att det är ett djurplågeri i sig som begås för den saken skull.

Där med är det INTE sagt att djurplågeri förekommer, dock är det människan som har satt dessa gränser för vad ett djur djurplågeri skall räknas som.  Jag anser att det är långt mycket värre djurplågeri att använda djur i djurförsök för medicinsk forskning och annan forskning än att ett vilt rovdjur jagar sitt bytesdjur.
    Och jag kan rent ut sagt säga att det värsta djurplågarna och skadedjuren som finns på denna planet är faktiskt människan självt i synnerhet vi som lever i s.k "högre utvecklade kulturer", då vi slutade att leva i samklang med naturen. 

• EnAnonumius
    tikki masala skrev 2013-11-13 17:54:21 följande:
    Ha ha, min man har kämpat med den här frågan om att han jagar vilt för att äta. Arbetskamrater till honom som verkligen inte kan fatta att han jagar för köttets skull. Vilken djurplågare alltså!  Men så frågade han till slut äter ni kött. svaret blev ju ja. Snacka inte om att jag är djurplågere då.
    Jag anser att det är sunt sätt. Att själv jaga köttet för att just äta.

Min önskan här i livet är att det skulle vara krav på att man hade kvar detta med att man är "jägare/samlare" trots all denna hög teknologi vi har och inga djur alls i fångenskap för "maten skull".  Men men det får nog vara en önskedröm atyt ha det parallellet med varandra.
  • EnAnonumius
    amia01 skrev 2013-11-14 08:53:34 följande:
    Kanske en önskedröm, men handlar ju bara om att vi konsumenter väljer rätt när vi handlar. Det finns gott om frigående djur i svenskt lantbruk, som lever utan stress, antibiotika eller hormoner för att växa. Men köper man billiga produkter med tveksamt ursprung, så kan man vara säker på att det inte är från den typen av produktion.
    Hur får du det att rimma i hop med  min önskedröm jägare/samlar samhälle som skall vara parallellt med vårt nuvarande högteknologiska leverne? 
    Du förstår jägare/samlare hade inga djur i fångenskap alls, och de odlade inte heller. 
    Det är just därför man kallade det för just "jägare-/samlarsamhälle".

Så nej det handlar "inte bara om" att handla rätt och välja det alternativ du skriver, för då är du tillbaka där igen med att man har just domesticerade djur för maten skull. Även om det handlar om att djuren strövar fritt, slipper antibiotika etc. Stress får dessa djur också, som är frigående, slipper antibiotika etc, de transporteras faktiskt till närmsta slakteri. Transporter för ett djur innebär en viss stort stressmoment det med.  En stress som inte är samma som den naturliga stressen som bytesdjur är skapade för; "Hinna undan rovdjuret som jagar".  Så även om dessa s.k "frigående" djur som växer upp i stressfri och antibiotika fri miljö är ändå inte helt jämförbart med att man får pallra sig ut i skogen och jaga djuret själv och man kan ha otur att byte smiter undan så man får gå hem äta vegetabilier en dag till.

Dock så kan jag sträcka mig så långt att det är ju lite vettigare med frigående djur som slipper antibiotika. Men ändå inte alls i närheten ändå med jaga djuret själv på "old fashion way", vilket blir 100% naturligt. 
  • EnAnonumius
    ica skrev 2013-11-17 10:08:00 följande:
    Och använder man plast och övriga icke miljövänliga produkter är man väl med ditt resonemang också djurplågare!
    Plast måste faktiskt inte per se vara farlig för miljön.
    Det beror på hur man har tillverkat plasten.
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2013-11-20 00:56:08 följande:
    Fråga på 1a stycket: Skulle du kunna tänka dig att följa med ett jaktlag om du fick tillfälle?

Stycke 3: Jag brukar ta upp det där, men det verkar som att insekter inte är lika mycket värda..... 

Man kan bara konstatera en sak här: Det är fan inte lätt att vara människa. Vad man än gör tycker andra människor att man gör fel... 
    Inte för att du frågade mig. Men jag lägger min åsikt ändå. Angående din fråga kring stycke 1.

Jag skulle inte ha några problem med att följa med i ett jaktlag om jag fick tillfälle. Tyvärr så får jag gå i drevet då jag har ett synfel som omöjliggör att jag kan död bytes djur.  Min morfar var faktiskt jägare och jag fick följa med i hans jaktlags drev vid ett par tillfällen. Det var då jag kände att detta var "mer rätt" att skaffa kött på än djur i fångenskap.
    Dock så köper jag kött i affären och försöker tänka migf för så att jag får kött från djur som jag känner till har haft så humant som möjligt trots fångenskap.

Svar på tråden Är man automatiskt djurplågare för att man äter kött?