amia01 skrev 2013-11-12 22:30:23 följande:
Ja, jag äter kött.
Nej, jag bidrar inte till något djurplågeri.
Det kött jag äter kommer från djur jag slaktat själv eller skjutit i skogen. Dom lever fritt tillsammans med sina avkommor, bra tillgång till foder och på stora ytor utomhus. När det är dags för slakt görs den utan stress och dom hinner inte förstå att dom ska dödas innan dom är bedövade.
För er som inte har den möjligheten finns mycket bra kött att köpa, vilt eller svenskt naturbeteskött. Slakten av tamboskap är inte alltid stressfri, men det är ingen direkt plågsam miljö för djuren, och i tid handlar det om några få timmar av deras liv.
Rovdjuren står för ett mycket större djurplågeri. Deras jakt orsakar ett enormt lidande för bytesdjuren, värre än någon form av "industriell uppfödning" någonsin kan göra. Den producent som vill ha ekonomi i sin uppfödning måste ha djur som mår bra. Sjuka eller stressade djur växer inte, blir lätt sjuka och ger ett kött som inte går att äta.
Så kort sagt - den som vill ha rovdjur borde kunna äta kött oavsett ursprung, utan dåligt samvete...
På vilket sätt är DIN jakt mindre djurplågeri än vargens jakt?
Är det för att du sitter stilla och väntar i buskarna med din "studsare"?
På vilket sätt är det mindre djurplågeri när ett jaktlag drar ut med sina jägare och drevfolk? Drevfolk vars uppgift är att stöta fram viltet till jägaren?
Djur i sig har inte den abstrakta förmågan att förstå vad ett djurplågeri är för något. Bara för att det är stressande för ett bytesdjur att bli jagad, då dennes överlevnadsinstinkter kickar in, så betyder det inte att det är ett djurplågeri i sig som begås för den saken skull.
Där med är det INTE sagt att djurplågeri förekommer, dock är det människan som har satt dessa gränser för vad ett djur djurplågeri skall räknas som. Jag anser att det är långt mycket värre djurplågeri att använda djur i djurförsök för medicinsk forskning och annan forskning än att ett vilt rovdjur jagar sitt bytesdjur.
Och jag kan rent ut sagt säga att det värsta djurplågarna och skadedjuren som finns på denna planet är faktiskt människan självt i synnerhet vi som lever i s.k "högre utvecklade kulturer", då vi slutade att leva i samklang med naturen.