• Norrland82

Är man automatiskt djurplågare för att man äter kött?

Vet inte hur många ggr jag fått höra det nu. Det är man inte, det är naturligt att äta kött, det har vi gjort i alla tider. Jag tycker det är fel att försöka få människor att få dåligt samvete av folk som av någon anledning vill äta på annat sätt än dom flesta. Vi köttätare har förvandlats till nå slags okänsliga personer som inte bryr oss om djuren..hur vet ni det?? Jag har inte slaktat nåra djur o skulle göra det heller. För mig är vissa djur mat och vissa djur husdjur..och det är en stor skillnad...jag tycker inte djur ska lida..utan dom ska slaktas på ett humant sätt...men dom är mat för mig o det är så jag ser dom..självklart ska dom ha ett värdigt liv innan dom blir mat. Vi köttätare bär ju inte skulden till att djuren behandlas illa....så en gång för alla. Vi köttätare är INTE djurplågare...Det är en kränkning...vi gör bara det som människan gjort i alla tider...äter andra djur. Kommer aldrig förstå hur det kan va fel. Vad gör oss köttätare till djurplågare?...fått höra det massor av ggr och det är helt galet. Tror att dom flesta köttätare håller med mig.

• Svar på tråden Är man automatiskt djurplågare för att man äter kött?
  • Ahdela

Jag håller emd dig till 100&, jag är absolut ingen djurplågare, jag är jourhem åt katter, är fodervärd åt en hund som behövde omplaceras osv.
    Djur skall leva BRA och det är en självklarhet, men jag äter dem oxå.

• VeggieLover

Om det är okej att jag ställer om frågan.
    Hur vet du att du INTE bidrar till djurplågeri när du köper kött från ett slakteri, eller direkt av en bonde där du inte medverkat och kunnat sett hur det gått till?

Oavsett om det finns regelverk för hur djur ska eller bör behandlas, så vet vi att detta inte alltid efterföljs. Det finns sadistiska och hänsynslösa personligheter som får arbeta med sån här hantering. Så hur vet du att det djuret som du äter köttet ifrån inte har behandlats illa?

Om det är viktigt för dig att slippa bli kallad för detta, skulle du då verkligen inte vilja känna dig helt säker?

• negro

nej varför skulle man vara det ?

• Euforia

Köttätare sanktionerar djurplågeri. Inte för att överleva, utan för att det är "enkelt och gott". Det kanske inte är _direkt_ djurplågeri, men det är inte särskilt hänsynsfullt heller. Och det rimmar alltid illa med att vara djurvän.

• Tokitoj

Att bli anklagad för djurplågeri för att man äter kött är så dumt att det inte förtjänar att ens besvaras.

Den som säger nåt dyligt kanske går runt i ett par fårskinns-tofflor hemma (hur glad är det fåret nu?), har på sig en t-shirt som nåt barn sytt i Kina, tittar på en tv som har en komponent som nån stackare i Polen lödde ihop för typ inga pengar.
    INGEN människa har kontroll på allt sånt här och innan man öppnar munnen och häver ur sig sådana dumheter så ska man nog fundera på den där komponenten i tv:n eller de där tofflorna man köpte till morfar i julas.

• Euforia

Tokitoj skrev 2008-04-08 10:01:21 följande:

Att bli anklagad för djurplågeri för att man äter kött är så dumt att det inte förtjänar att ens besvaras.Den som säger nåt dyligt kanske går runt i ett par fårskinns-tofflor hemma (hur glad är det fåret nu?), har på sig en t-shirt som nåt barn sytt i Kina, tittar på en tv som har en komponent som nån stackare i Polen lödde ihop för typ inga pengar.INGEN människa har kontroll på allt sånt här och innan man öppnar munnen och häver ur sig sådana dumheter så ska man nog fundera på den där komponenten i tv:n eller de där tofflorna man köpte till morfar i julas.
    Nej, exakt, ingen vet allt om hur alla ens ägodelar har blivit till. Men kött VET alla var det kommer ifrån - alla VET att det är kroppen från ett dött djur. Ett djur som har fötts upp och dödats för att människor tycker att kött är "gott och enkelt". Vi behöver inte kött för att överleva, så det är inget argument längre.

För övrigt gör du de fattiga människorna en större otjänst genom att bojkotta deras varor. Hur ska de öht ha en möjlighet att få en bättre levnadsstandard om de inte ges en rättvis chans att utveckla sitt levebröd?

Och btw - jag betvivlar att särskilt många vegetarianer springer runt med fårskinnstofflor.
  • Lady Dahmer

nej - man är inte automatiskt djurplågare om man äter kött.
    MEN -- om man köper kött så betalar man automatiskt för lidandet. Det kan jämföras lite med att man betalar för en hitman utan att utföra mordet själv. Utan konsumenterna så skulle det inte finnas behov för en produkt.

• non compos mentis

Om man äter kött bidrar man till djurs lidande. Detta lidande kan ju vara mer eller mindre utdraget, men lidande likväl. Frågan är väl varför man som köttkonsument så hårdnackat vägrar acceptera det? Varför inte bara stå för det istället för att börja peka på folk som har skinntofflor som om det automatiskt gjorde djurhanteringen bättre.

Svar på tråden Är man automatiskt djurplågare för att man äter kött?